سلامت نیوز: درمان‌های خانگی مانند مصرف داروهای گیاهی مثل شیرخشت یا ترنجبین و عرقیجات گیاهی در درمان زردی نوزاد موثر نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، فرشید فروزنیا متخصص اطفال اظهار داشت: زردی یكی از مشكلات شایع و اغلب خوش خیم در نوزادان است و به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود؛ نوع غیر مستقیم آن شایع تر و معمولا در 60 درصد نوزادان رسیده و 80 درصد در نوزادان نارس دیده می‌شود.

فرشید فروزنیا ادامه داد: این وضعیت در هفته اول عمر نوزاد ایجاد می‌شود و معمولا مشكل خاصی ایجاد نمی‌كند و خوش خیم است.

وی افزود: علت زردی رنگ پوست تجمع رنگدانه‌ای بنام بیلی روبین است كه این رنگ‌دانه در اثر شكستن گلبول‌های قرمز در خون ایجاد می‌شود و در اغلب موارد كبد نوزاد نارس است و قدرت گرفتن این رنگدانه و دفع آن را ندارد در نتیجه این رنگ‌دانه در خون افزایش می‌یابد و در پوست تجمع پیدا می‌كند.

فروزنیا، پرخونی نوزاد، بیماری های خونی نوزاد، عفونت در نوزاد، كاهش دمای بدن نوزاد، كم كاری تیروئید و مصرف برخی از داورها توسط مادر در زمان بارداری و كم اكسیژنی نوزاد در بدو تولد را از عوامل افزایش زردی خون در نوزاد عنوان كرد.

وی اضافه كرد‌: احتمال بروز زردی نوزاد در نوزادان پسر، نوزادان نارس و نوزدانی كه مادر مبتلا به دیابت دارند بیشتر است و اگر اجابت مزاج در نوزادان دیر شروع شود امكان بروز زردی بیشتر است.

این متخصص اطفال در خصوص نوع مستقیم زردی گفت: این نوع زردی مشكل ساز است و از همان بدو تولد، كودک زرد است. نوع مستقیم زردی به علت انسداد سیستم صفراوی كودک بوجود می‌آید ولی قابل بررسی است و درمان می‌شود.

این متخصص اطفال تصریح كرد: بیماری زردی خود به خود محدود شونده است و درمان های خانگی مانند مصرف داروهای گیاهی مثل شیرخشت یا ترنجبین و عرقیجات در درمان زردی موثر نیست. ضمن این‌كه مطالعاتی روی شیرخشت انجام شده كه خیلی معتبر نیست.

وی درباره فیزیوتراپی در نوزدان نیز بیان كرد: فیزیوتراپی یكی از راه‌های درمان زردی است كه باید زیر نظر پزشک انجام شود چرا كه بعضی از خانواده‌ها بدون مشورت پزشک از این دستگاه برای درمان استفاده می‌كنند و باعث مشكلاتی روی چشم نوزاد می‌شود و همچنین گرمای شدید آن موجب تب در نوزاد می‌شود بنابراین توصیه می‌شود حتما این روش زیر نظر پزشک انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • افتخاری از کرمان ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    عالی بود.ممنون!