سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3848

سیر یك گیاه علفی دوساله و چند ساله است كه از خواص دارویی زیادی برخوردار است از جمله مهمترین آنها تاثیر این گیاه در رفع گرفتگی عضلانی است.

سیر در رفع گرفتگی عضلانی موثر است


به گزارش سلامت نیوز"محمود رضا دادوند" كارشناس گیاهان دارویی و عضو پژوهشكده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در خصوص سایر مزایای این گیاه دارویی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود سیر در كاهش فشار خون و افزایش گلبول سفید خون موثر است.

وی گفت :تحقیقات پزشكی نشان داده است كه سیر می‌تواند بسیاری از انواع باكتریها، برخی از ویروسها، عفونتهای قارچی و حتی انگلهای روده‌ای را از بین ببرد.

دادوند افزود: سیر همچنین بطور سنتی جهت درمان برونشیت مزمن، سرماخوردگی، سیاه‌سرفه و آسم ناشی از برونشیت مصرف می‌شود.

این كارشناس گیاهان دارویی در زمنیه موارد منع مصرف سیر گفت سیر را در دوران شیردهی و بارداری نباید مصرف كرد.

مهمترین بخش این گیاه كه مصرف دارویی و طبی دارد، هسته آن است هر هسته سیر از ‪ ۴‬تا ‪ ۲۰‬دانه تشكیل شده است و وزن هر دانه به حدود یك گرم می‌رسد.

عضو پژوهشكده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اضافه كرد سیر در قالب نواحی ایران بخصوص در نواحی شمالی كشور می‌روید و ارتفاع ساقه آن به ‪۳۰‬ تا‪ ۱۰۰‬سانتی متر می‌رسد.

گلهای سیر به رنگ صورتی كم رنگ یا سبز متمایل به سفید است كه هر بوته آن هشت تا بیست حبه دارد.

دادوند گفت یكی از راههای مصرف سیر استفاده از دانه خشك شده آن به میزان دو تا چهار گرم بصورت سه بار در روز است.

وی افزود در حال حاضر سیر در تمام نقاط دنیا كشت می‌شود، پیازهای تازه خاصیت دارویی دارند كه آنها را با زرد شدن برگها در اواخر تیر تا مهرماه برداشت می‌كنند.

سیر اولین بار در آسیای مركزی كشت شده است و قرن‌ها است كه بعنوان ادویه، سبزی و گیاه دارویی در مناطق مدیترانه‌ای تا آسیای مركزی استفاده می‌شود.

مصرف خارجی آن باعث تحریك و سوزش پوست بدن شده و ممكن است باعث ایجاد التهاب و تاول شود.

سیر عمدتا در درمان نفخ شكم، ورم روده و بعنوان خاصیت كرم‌كشی بصورت داخلی مصرف می‌شود.

سیر به عنوان ادویه در غذاهای گوشتی، سس و سوپ به كار می‌رود و بطور گسترده‌ای در كشورهای منطقه مدیترانه و در شرق استفاده می‌شود.

بوی سیر كه برای برخی از افراد مشمئزكننده و زننده است جذب خون می‌شود و در نتیجه از طریق تنفس و حتی پوست بدن فرد به مشام می‌رسد.

كارشناسان گیاهان دارویی در سرتاسر جهان این گیاه را به عنوان یكی از مهمترین داروهای گیاهی تلقی می‌كنند. این گیاه در میان بسیاری از فرهنگها در طول هزاران سال هم مصرف غذایی و هم مصرف دارویی داشته است.

گفته می‌شود كارگران ساختمانی كه اهرام مصر را می‌ساختند برای مراقبت از خود در قبال بیماریها سیر مصرف می‌كردند همچنین گوركنان فرانسوی در اوایل قرن نوزدهم عصاره سیر مصرف می‌كردند تا از ابتلای آنها به طاعون كه جان بسیاری از انسانها را در اروپا تلف كرد، پیشگیری كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha