سلامت نیوز: ابتلا به بیماری‌های عفونی در دوران بارداری از علل عمده کاهش شنوایی اکتسابی مادرزادی نوزادان به شمار می‌رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا،  احمد شاه فرهت با اشاره به این‌که كاهش شنوایی از ناتوانی‌های خاموش است كه اغلب تا 2 و 3 سالگی تشخیص داده نشده و باعث مشكلات یادگیری زبان و رشد و تكامل شیرخوار می شود، اظهار داشت: شایعترین علت کاهش شنوایی اکتسابی مادرزادی عفونت‌های مادری است که از طریق جفت به جنین منتقل شده است.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این‌که نیمی از نقایص مادرزادی ارثی و نیمی دیگر علل اکتسابی دارد و از هر دو هزار تولد یک نوزاد به نقص شنوایی مبتلا است، افزود: عفونت سیتومگالوویروس (عفونت فعال خونی)، سرخچه، سفلیس، توکسوپلاسما و هرپس از جمله این عفونت‌ها به شمار می رود.

وی زردی، عقب ماندگی‌های ذهنی و فلج مغزی، مننژیت باکتریال، مننژیت حاد، سرو صدای زیاد، تروما و شکستگی استخوان گیجگاه را از دیگر علل کاهش شنوایی اکتسابی در نوزادان برشمرد.

عضو مرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به والدین توصیه کرد: در صورت دارا بودن مواردی از جمله سابقه فامیلی مثبت از نظر كاهش شنوایی ارثی، ابتلا به بیماری های عفونی در زمان بارداری‌، وزن تولد كمتر از1/5 كیلو و ابتلا به بیماری‌هایی از جمله مننژیت یا زردی حاد از برنامه هاس غربالگری ارزیابی شنوایی استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha