دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 38500

سلامت نیوز : سرگیجه ( دوران ، دوار سر ) به نوعی حرکت چرخشی گفته می شود که فرد دارای درک اشتباه از خودش و حرکات محیطی باشد و پندارد که همۀ موجودات و اشیاء دور سر او می چرخد.

ممکن است بعضی افراد در ارتفاعات و یا هنگام سفر دریایی به انواعی از سرگیجه دچار شوند. فرد مبتلا به سرگیجه دچار افسار گسیختگی فکری و عدم انسجام فکر خواهد شد.

سرگیجه سه نوع است : 1. پاتولوژیکی ؛ 2. محیطی ؛ 3. مرکزی .

هر کدام از سرگیجه های محیطی و مرکزی می توانند به سرگیجۀ پاتولوژیکی تبدیل شوند.

1.  سرگیجه پاتولوژیکی
در این نوع سرگیجه معمولاً تهوع و بی ثباتی در حالت ایستادن مشاهده می شود و بیشتر دلیل آن اختلالات بینایی ، جسمی، حسی و یا دهلیزی گوشها است.به طور مثال هنگامی که فردی برای نخستین بار عینک طبی به چشم می زند، یا از یک عینک جدید استفاده می کند احتمال بروز سرگیجه در وی هست  زیرا احتمال دارد شمارۀ عینک برایش نامناسب باشد.

2. سرگیجۀ محیطی
در این نوع سرگیجه افزون بر حالت تهوع و استفراغ، احساس پُری در گوش یا ناشنوایی هم مشاهده         می شود و حالت شدیدتری از سرگیجه را بروز می دهد. احساس عرق ریزش و رنگ پریدگی همراه با حرکات ریز چشمها نیز ایجاد می شود. علت بروز سرگیجۀ محیطی را می توان در عفونت ویروسی گوش ، سابقۀ ضربه به سر و « بیمار منیر » و مسمومیت دارویی با داروهای نوع استرپتومایسین یا جنتامایسین  دانست.

3. سرگیجۀ مرکزی
در این نوع سرگیجه که با علائمی از قبیل دو بینی ، اختلال تکلم ، سردرد ، ضعف و سستی بدن و حرکات چرخشی چشمها مشاهده می شود مشکل اصلی در ساقۀ مغز است و می تواند ناشی از بیماریهای عروقی مغز و سایر اختلالات تخریب کنندۀ سلولهای مغزی نیز باشد.

تشخیص
از طریق آزمایشات بالینی و علائم بیماری همراه با تستهای تشخیصی اختصاصی و رادیولوژی ،  سیتی اسکن یا  MRI و نوار مغز و نوار گوش می توان به تشخیص رسید.

 درمان
درمان سرگیجه بستگی دارد به اینکه فرد بیمار در کدام گروه از انواع سرگیجه تقسیم بندی شده باشد. اما در مجموع درمانها را می توان به صورت دارویی یا جراحی تجویز کرد. استراحت همراه با داروهای ضد حساسیت و آرام بخش ها و داروهای مشابه و رژیم کم نمک  و آرامش فکری و روحی همگی          می توانند در درمان کمک کننده باشند ، هر چند باید ابتدا علت بروز سرگیجه را کشف کرد و در صورت امکان شاید نیاز به جراحی باشد که باید صورت گیرد.
 
پیشگیری
درمان دقیق عفونتهای گوش و استفادۀ صحیح از برخی آنتی بیوتیکها از روشهای پیشگیری از سرگیجه است. معاینات چکاپ دوره ای نیز می تواند تا حدی فرد را از بروز این بیماری رهایی بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha