دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۱
کد خبر: 38504

سلامت نیوز : سردرد یکی از شایعترین شکایات و بیماریهای جهان پزشکی است و هیچ فردی تاکنون از آن در امان نبوده است. معمولاً به دردهایی که از ناحیۀ کاسۀ چشم تا پس سر رخ می دهد، سردرد می گوییم.

علل سردرد
پژوهشها نشان داده است که یک چهارم افراد به سردرد در اثر مصرف بعضی مواد غذایی مانند شیر، ماست ، پنیر، جگر، سس ، سویا و مشروبات الکلی دچار این عارضه شده اند. چیپس ، آجیل، انواع سسها  غذاهای رژیمی و منجمد که حاوی گلوتامات مونوسدیم هستند نیز عامل بروز سردرد هستند. مصرف بیش از اندازۀ ویتامین های A وB، به ویژه اسید نیکوتینیک ، کاهش آب بدن، از عوامل اصلی بروز سردرد هستند.مواد مصنوعی شیرین ساز مانند ساخارین و اسپرتیم در بعضی افراد بروز سردرد خواهد شد.

استنشاق مواد سمی و گازهایی مانند بنزین ، سرب، مونواکسید کربن، تتراکلرید کربن و ترباتین؛ و عوامل دیگر مانند خیره شدن به صفحۀ کامپیوتر، مطالعه زیر نور فلورسنت، نورهای درخشان، سر و صدای زیاد، و استعمال دخانیات نیز از جمله عوامل بروز سردرد هستند.

انواع سردرد
1ـ سردرد میگرنی، که به بیماری قرن بیستم شهرت یافته بود ( میگرن شایع، میگرن کلاسیک ، میگرن خوشه ای .....).

2ـ بیماریهای عروقی ( فشار خون بالا، خونریزی پرده های مغزی ) و همچنین مننژیت و آنسفالیت و کاهش یا افزایش فشار داخل مغزی و تومور مغزی و التهاب یا عفونت و یا گشاد شدن عروق داخل و خارج جمجمه ای .

3ـ سردرد به دلیل سرفه، ضربۀ آبستنی ، گلوکوم ، چشم ، سینوزیت ، مقاربت ، عفونتها ، علل گوارشی ، آرتروز مهره های گردن ، ضایعات گوش و دندان.

علل میگرن (Migraine)
 عوامل ارثی و خانوادگی؛ افسردگی ، کاهش سروتونین ، انقباظ و انبساط عروق مغز داخل و خارج جمجمه ای؛ انقباض بی مورد مغز و گشاد شدن آنها ، که موجب افزایش و کاهش غیر طبیعی میزان گردش خون در مغز می شود؛ علل ناشناخته.

غذاهایی که در تشدید حملات میگرن دخالت دارند عبارتند از : ماست ، سیر خام، شکلات ، مرکبات ، گندم ،پنیر ، گوجه فرنگی، چای، قهوه ، انگور ، ذرت و گوشت خوک. البته میزان و شدت تأثیر غذاهای ذکر شده در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است.

میگرن کلاسیک در نوجوانی شایعتر است و سابقه خانوادگی در آن دخالت دارد و بیشتر در زنان رخ می دهد. علائم مخصوص میگرن کلاسیک عبارتند از : اورا ( مشاهدۀ توهمات بینایی) سردردهای ضربان دارد و یک طرفه ( گاهی در نیمۀ راست و گاهی در نیمۀ چپ ) و گاه همراه با تهوع و استفراغ که لکه های سیاه با جرقه های نورانی در جلو چشم و در میدان بینایی دیده می شود.

این حملات میگرن با حالاتی چون: فعالیت های کار شدید و فشار های روحی و استرس و مصرف قرصهای ضد حاملگی ، لبنیات ، نوشیدن مشروبات الکلی و مسافرتهای طولانی تشدید می یابند.

این نوع سردرد حدوداً 2 ـ 6 ساعت طول می کشد و با خوابیدن در یک مکان تاریک و بدون سرو صدا بهبود می یابد. در این نوع میگرن حدوداً 20 دقیقه پیش از شروع سردرد، بیمار از علائم و لکه های نورانی جلو چشم شکایت دارد و سردرد همیشه در یک طرف سر( گاهی نیمۀ چپ ، و گاهی نیمۀ راست) بوده و بیمار پس از بیدار شدن از خواب حالش خوب است.گاه در میگرن کلاسیک، تعریق شدید و ادرار زیاد و ترس از نور و سر و صدا وجود دارد.

میگرن شایع
این نوع سردرد میگرنی بیشتر در خانمها رایج است و معمولاً تهوع و استفراغ به دنبال دارد و گاه تا چند روز طول می کشد و در سنین 20 تا 40 سال شایعتر است. گاهی در نیمۀ چپ سر و یا در هر دو طرف سر، احساس سردرد دیده می شود . برخی اوقات تاری دید مختصری دیده می شود . این نوع میگرن معمولاً ربطی به سابقۀ خانوادگی و فامیلی ندارد. در این نوع میگرن نیز ضربان وجود دارد. ( وجود نبض یا ضربان در شریان تامپورال در ناحیۀ گیجگاهی سر، از علائم اصلی و مهم میگرن است).

میگرن خوشه ای یا کلاستر
این نوع میگرن که در بیشتر از 90 درصد موارد در مردان جوان رواج دارد، یک طرفه بوده و بیشتر پس از گذشت 2 ساعت از خواب رخ می دهد و پس از بیدار شدن نیز سردرد شدید همراه با گرفتگی بینی و درد در پشت چشم وجود دارد. این درد به مدت نیم تا یک ساعت وجود دارد و به سرعت خوب شده و برای چندمین بار در طی 24 ساعت بروز می کند و ممکن است برای چندین هفته یا ماه یا سال اصلاً بروز نکند. بیشتر در فصل بهار رخ می دهد و 30 دقیقه تا 2 ساعت طول می کشد. تهوع و استفراغ در پی ندارد و هنگام درد ، از بینی آبریزش رخ می دهد.

مصرف قرصهای لیتیوم، پردنیزولون ، متی سرژید و ارگوتامین می توانند از هجوم درد پیشگیری کرده و بهبودی ایجاد کنند.

سردرد ناشی از فشارهای کاری و روحی روزمره ( تنشی )
این نوع سردرد معمولاً هنگام عصر و پس از اتمام کارهای روزانه و گاه هنگام کار و در اثر فشارهای کاری وارده به وجود می آید و حتی ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. تنشهای عصبی ، اضطراب در کارهای مدیریتی و یا مسئولیت زا سبب انقباض عضلات دو طرف سر و یا در ناحیۀ پس سری سبب بروز این نوع سردرد می شود.

این سردرد ها ضربان دار نیستند و می توانند یک طرف یا دو طرفه باشند. مصرف قرصهای مسکن ساده از جمله استامینوفن کدئین همراه با یک آرامبخش مثل دیازپام مفید واقع می شود.

بیشترین و عمده ترین علت سردردها عفونتهای سادۀ ویروسی ، فشارهای عصبی، آلودگی هوا است. بسیاری از سردردها نیز ناشی از بیماریهای دیگر مانند مننژیت ( سردرد شدید و حاد همراه با سفتی عضلات گردن )، سینوزیت ( در ناحیۀ پیشانی )، سکته های مغزی، افزایش فشار خون ( سردرد مبهم در ناحیۀ پس سر)، افزایش حاد فشار داخل چشم ( سردرد شدید و ناگهانی )، خونریزی در فضای زیر عنکبوتیه ( درد شدید ناگهانی و به بیان فرد مبتلا بدترین سردرد ) افزایش فشار داخل جمجمه ، و... هستند.

پیشگیری
برای پیشگیری از سردردهای میگرنی در صورتی که بیشتر از 2 تا 3 حمله شدید و یا بیش از 10 بار سردرد متوسط خفیف ( هر سه روز حداقل یک بار سردرد رخ می دهد ) وجود داشته باشد ، درمان و پیشگیری الزامی است. 

داروهایی که برای پیشگیری از میگرن مفید واقع شوند عبارتند از : ایندرال (پروپرانولول )، آمی تریپتیلین، آدالات ( نیفدیپین ) و یا والپروآت و وراپامیل. این نوع داروها باید براساس تشخیص نوع سردرد توسط پزشک تجویز شوند.

درمان
برای درمان میگرن و یا سردردهای دیگر می توان از داروهایی چون « ارگوتامین » ها ( تارتارات ، کافرگوت یا ویگراین ، آسپیرین، استامینوفین، ایبوپروفن ) استفاده کرد. باید توجه داشت که مصرف بیش از حد این داروها نه تنها از میزان درد نمی کاهد بلکه آن را تشدید هم می کند. در صورت تهوع و استفراغ، متوکلوپرامید و یا تری متوبنزامید و یا سوماتریپتان به صورت تزریق زیر پوستی می تواند مفید باشند.

 سردردهایی که به دلیل فشار خون و علل عروقی تومورال مغز و گوارشی و سینوزیت و عفونتها باشد باید ابتدا، به درمان علتها همت ورزید تا به صورت ریشه ای درمان شوند. در نتیجه تشخیص علت سردرد و نوع میگرن در تجویز داروی مؤثر برای پیشگیری و درمان سردرد بسیار ضرورت دارد.
قطرۀ « های پیران » نیز در برخی از موارد داروی بسیار مفیدی است. ترکیبات متی سرژید و آنتی هیستامین نیز در میگرن کاربرد دارد. مصرف توأم قرصهای استامینوفن کدئین و دیازپام ( 2 میلی گرمی ) و قرص ایندرال ( 10 میلی گرم ) در اکثر سردردها پاسخ خوبی می دهد به شرطی که پس از مصرف این داروها در یک فضای تاریک و بدون سرو صدا برای چند ساعت استراحت شود و هنگام کار نیز احتیاطهای لازم به عمل آید.

میگرن خوشه ای نیز با قرصهای لیتیوم یا پردنیزولون و ارگوتامین قابل درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زینب ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    9 7
    سلام خسته نباشید . واقعا سایت خوبی دارید ممنون از اطلاع رسانیتون. یاعلی
  • زینب ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    38 3
    سلام خسته نباشید . من 18 سالمه و امسال کنکور دارم تقریبا حدود 1ماهه که دچار سردرد پراکنده ای در ناحیه پس سرم دچار شدم البته از چشمم شروع میشه تا پس سرم میگیره و احساس سنگینی در دو طرف سرم احساس میکنم ناگفته نمانه که من عینکم میزنم و خیلی هم استرس دارم .ممنون میشم راهنماییم کنید بدونم علت چیه . یاعلی
  • سارا ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    7 0
    سلام من ۲۱سالمه .و اینکه قسمت سمت راست شقیقم خیلی درد میکنه واقعا تحملش خیلی سخته یکمی استراحت کردم وخوابیدم اما هیچ اثری نکرد لطفا راهنمایی کنید