دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۱
کد خبر: 38509

سلامت نیوز : این بیماری توسط نوعی پشۀ خاکی به نام « فلبوتومین » از حیوان به انسان منتقل می شود و موجب زخم شدن دهان و بینی و بروز سالک خواهد شد. معمولاً پشۀ خاکی با گزش انسان یا پستانداران جنگلی، عامل بیماری را به جوندگان وسگها وپستانداران منتقل می سازد. این پشه در چهار قارۀ دنیا وجود دارد ودر استرالیا یافت نمی شود.

حدود 12 میلیون نفر در جهان به انگل لشمانیازیس مبتلا  هستند. گاهی نیز از راه انتقال خون و تلقیح از راه تماس و آمیزش جنسی منتقل می شود. این بیماری یک عفونت مشترک بین انسان و حیوان است.

لشمانیازیس در مجموع دو نوع است : 1. احشائی ؛  2. جلدی.

لشمانیازیس احشایی ( کالا آزار )

عامل این بیماری لشمانیاز دونوانی و بر سه نوع آفریقایی و مدیترانه ای و هندی است. معنی کالا آزار در حقیقت « تب سیاه» است.

تظاهرات بالینی
تب شبانه ، اختلال رشد در کودکان ، ضایعۀ پوستی ، تپش قلب، اسهال ، سرفه ، بزرگی کبد و طحال و نارسایی کبد، سوء تغذیه ، ایدز نوع برق آسا ( البته در مبتلایان به ایدز) ، اختلال خونی، خونریزی گوارشی ، کم خونی ، اختلال پوستی .

تشخیص
با سانتریفوژ کردن گلبولهای سفید خون و آسپیراسیون و بیوپسی از کبد و طحال و مغز استخوان و تست پوستی می توان به تشخیص نهایی دست یافت.

درمان
گلوکونات سدیم آنتی موان ، گلوکانتیم ، آلوپورینول ، آمفوتریسین B، پنتامیدین ، گاما انترفرون انسانی.

پیشگیری
استفاده از DDT برای از بین بردن کامل پشه خاکی ، از بین بردن سگهای بیمار خانگی و یا در دامداریها و همچنین درمان سریع انسان مبتلا از بهترین راههای پیشگیرانه محسوب می شود.

لشمانیازیس جلدی وجلدی مخاطی
این بیماری به دو نوع دنیای قدیم وجدید تقسیم می شود و بیشتر اختلالات پوستی و لنفاوی تولید        می کند وضایعات زخمی شونده در سطح پوست و مناطق روباز بدن ایجاد می شود.

تشخیص ودرمان این بیماری نیز شبیه کالا آزار است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha