دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 38516
سلامت نیوز : پرمویی صورت خانمها ، به ویژه در صورت خانمهای جوان، همواره باعث رنج و عذاب آنهاست و یک معضل اساسی و ناراحت کننده به شمار می آید که بیش از همه خودشان را نگران ساخته است.

هیرسوتیسم (پرمویی ) عبارت است از رویش زیاد موهای انتهایی با الگوی مردانه در صورت و بدن خانمها. این موها می توانند در نواحی چانه و یا پشت لبها ( به صورت ریش و سبیل ) و یا بدن خانمها رویش کنند و در آنها مشکلات شدید روحی و روانی پدید آورند.

علل پرمویی
هورمونها ( تستوسترون ، پرولاکتین ، کورتیزول ، FSH، LH، هورمونهای تیروئیدو... ) و تومورهای تخمدان و هیپوفیز مغز و فوق کلیه ، داشتن تخمدانهای با کیستهای متعدد، علل فامیلی و ارثی و نژادی ، داروهایی چون : دانازول ، آندروژنها ( تستوسترون و.. ) کورتیکواستروئیدها ، فنی توئین ، استرپتومایسین، مینوکسیدیل ، علل ناشناخته ، مصرف غذاهایی که از ترکیبات کورتن انباشته شده اند ( مثل پوست مرغ و.... )

درمان پرمویی
برای درمان پرمویی بدن و صورت خانمها ابتدا باید به علت بروز پرمویی پی برد. مثلاً اگر دارای علل هورمونی باشد باید از داروهای هورمونی استفاده شود و اگر علت آن مصرف دارو باشد،  باید ضمن قطع دارو با پزشک معالج مشورت کرد. در صورتی که در تخمدان و یا مغز و فوق کلیه توده های مشکوک و تومور باشد ، باید آنها را با دارو یا جراحی درمان کرد. در بسیاری از موارد نیز ضرورت دارد که از روش الکترولیز ( سوزاندن موها از ریشه ) البته با مشاوره و نظر پزشک معالج بهره جست. در حقیقت تنها راه از بین بردن دائمی موها ، الکترولیز است و معمولاً باید برای هر فولیکول مو بیش از یک درمان صورت گیرد.

پیشگیری از پرمویی
انجام آزمایشات چکاپ و معاینات مکرر توسط پزشک، به ویژه برای دختران نوجوان و جوان، بسیار ضروری است تا در مراحل اول به درمان آن اقدام شود. انجام سونوگرافی از تخمدانها و رحم و فوق کلیه و عکسبرداری از مغز و هیپوفیز بسیار واجب است تا به بررسی علل بروز پرمویی پرداخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha