دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 38517
سلامت نیوز : داشتن مو یکی از نشانه های زیبایی و به قول معروف « مکمل زیبایی رو » است . مو یکی از ضمایم پوست است و بخشی از آن که دیده می شود ، از سلولهای مرده تشکیل شده است و بخش دیگر « پیاز » مو نام دارد که سلولهای زنده و فعالی دارد. هر تار مو پیازی دارد که همواره با رگ های خونی در تماس است و ضمن تماس، مواد مغذی را جذب می کند و سلولهای مو را می سازد.

سلولهای نو جایگزین سلولهای کهنه می شوند و آنها را به خارج از پوست می رانند و سلولهای رانده شده با تغییراتی که می یابند ، تبدیل به مو می شوند. جنسیت و نژاد در مقدار مو و رشد و ریزش آن تأثیر دارد. فردی که به هر دلیل دچار ریزش مو می شود از نظر روحی دچار نگرانی و دلواپسی است که به طاسی واقعی دچار نشود و قیافۀ زیبای او تغییر نکند. ریزش مو به نامهایی چون کچلی ، طاسی و آلوپسی نیز بیان می شود.

علل ریزش مو
توارث، هورمونی ، میزان رطوبت ، پروتئین ، چربی ، کم خوابی ، بدخوابی ،سمی ( داروها ) ، ناراحتیهای عصبی ، اندوه ، کمبود ید ، آسیب دیدگی ، بیماریهای مختلف و سالخوردگی از عواملی هستند که سلامت مو را به خطر می اندازند.مجموعه ای از عوامل دست به دست هم داده و سبب ریزش مو  می شوند. البته هر کدام از علتهای فوق قادرند به تنهایی نیز سبب ریزش مو شوند.

همچنین ریزش مو به تعداد 70 تار در روز طبیعی است. داشتن شورۀ بیش از حد در موی سر ( سبوره) ، که یکی از بیماریهای شایع مو است، به دلیل اینکه باعث عفونت ثانویۀ شدید می شود و همچنین تغذیۀ مو را مختل می سازد و به نوعی اختلال هورمونی مربوط می شود سبب ناپایداری موها و ریزش آنها شود. زیاد شانه کردن موها و زیاد حمام کردن ( بیش از یک بار در روز) نیز سبب ریزش بیشتر موها        می شود. عفونت پوست سر و خارش دائمی آن نیز از علتهای ریزش مو است.

سوء تغذیه، بیماریهای تیروئیدی و هورمونی ( آندروژن در مردان ، استروژن و پروژسترون در خانمها ) ناشی از اختلالات تخمدان و مغز و رحم و آسیب های پوستی در اثر سوختگیها و ضربه ( بافتن موها به صورت دم اسبی و فر کردن زیاد موها ) سیگار کشیدن ، تنشهای عصبی پوست سر، کم خونی ، داروهایی چون قرص های ضد تیروئید ، ضد انعقاد خون و ضد سرطان همگی باعث ریزش مو می شوند.

هورمونهایی که از هیپوفیز، تیروئید، پاراتیروئید، فوق کلیه و بیضه ها و تخمدانها ترشح می شوند در تعادل موها دخالت زیادی دارند. در واقع بسیاری از اعمال بدن توسط این غدد داخلی تنظیم و کنترل     می شوند و در صورت بیمار بودن غدد فوق، درمان آنها ضرورت دارد.

پیشگیری
وقتی به علل ریزش مو دقت کنیم خواهیم دید که بیشتر این علتها را خودمان ایجاد می کنیم و با کمی دقت قابل پیشگیری است. مثلاً وقتی فردی اولیای خود را دید که دچار ریزش مو هستند و یا اشخاص طاسی را در فامیل مشاهد کرد ، بیانگر آن است که استعداد به ریزش مو دارد و باید از آن پیشگیری کند و بکوشد با بهداشت صحیح موها ، ماساژ دادن ، استفاده از یک بُرس مویی برای سرعت بخشیدن به گردش خون در پوست سر، شستشوی منظم پوست سر، استفاده نکردن از شامپو و صابونهای متعدد و غیراستاندارد ، موهایش را سالم نگهدارد. خوردن سبزی و مواد پروتئین دار  به مقدار فراوان از بروز شورۀ سر پیشگیری می کند. رعایت مسائل عصبی در زندگی روزمره بسیار مهم است و باید کوشید از تنشها و اختلالات روحی و اضطرابهای کاری و اجتماعی و خانوادگی کاسته شود.

از نظر تغذیه باید از پرخوری و « همه چیز خوری» پرهیز شود و از قرار دادن ویتامین های گروه C,B,A ، یُد ، مس ، آهن ، کلسیم و ترکیبات پروتئینی و معدنی حساب شده و منظم در برنامۀ غذایی نیز غافل نماند. حذف روغن حیوانی ، غذاهای چرب و سرخ شده از برنامۀ غذایی ضروری است.

دود سیگار و سایر ترکیبات دخانی و الکلی، ریشۀ موها را از اکسیژن کافی برای تنفس و زنده ماندن محروم می کنند  اگر به سلامتی و موهای خود علاقه دارید از آنها پرهیز کنید. استفاده از یک صابون یا شامپو که با جنس موها ( چرب یا خشک ) سازگاری دارد مفید است.

درمان
باید دانست که داروها عوارض جانبی دارند که مصرف آنها حتماً باید با تجویز پزشک باشد. اگر بیماری خاصی دارید حتماً آن را درمان کنید. به ویژه اختلالات هورمونی در مردان و زنان در ریزش موها دخالت بسزایی دارند. باید در درمان بیماریهای تیروئیدی و تناسلی جدیتر بود. از ورزشهای منظم در جوار تغذیۀ اصولی بهره بگیرید زیرا برای اینکه ریشه های مو از خون و غذای کافی بهره مند شوند باید بافت و عضلات قلبی و عروقی با ورزشهای منظم قوی شده و از پمپاژ قلبی کافی برخوردار باشند.

امروزه برای ریزش مو در کشورهای امریکایی و اروپایی و حتی ایران دارویی به نام مینوکسیدیل یا روگین (Rogaine) تجویز می شود که بسیار مفید استو مصرف غذاها و داروهای تقویتی و هورمونی و خونساز نیز سودمند هستند. جدیدترین داروی ضد ریزش مو به نام « پروپشیا » است که در آیندۀ نزدیک مورد استفاده همگان قرار خواهد گرفت. این دارو در امریکا ساخته و عرضه شده است. فیناستراید ( پروپشیا ) در ایران نیز تولید می شود. 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha