دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 38518
سلامت نیوز: در سال 1907 دانشمندی به نام « آلوئیس آلزهایمر» موفق به کشف این بیماری شد. این بیماری به عنوان شایعترین بیماری تخریبی مغز محسوب می شود و بیشتر در اواخر میانسالی و پیش از دوران سالمندی بروز می کند و حدود 23 درصد افراد بالای 80 سال در دنیا به این بیماری دچارند اما معمولاً از سن 50 تا  90 سال شایع است. در جوانان و افراد میانسال این بیماری به ندرت دیده شده است.

در این بیماری که تا حد زیادی استعداد ژنتیکی هم دخالت دارد سلولهای عصبی واقع در قشر مغز تخریب شده و نابود می شوند که در نتیجۀ آن کوچک شدن چینهای مغزی و بزرگی سیستم بطنی مغز رخ می دهد و نورونهای مغزی نابود می شوند. از طرفی ثابت شده است که ژن مربوط به بیماری آلزهایمر فامیلیال در روی کروموزوم شماره 21 قرار دارد.

میزان تولید استیل کولین توسط سلولهای عصبی بیماران آلزهایمر کاهش می یابد و بدین منظور انتقال اطلاعات از هستۀ یک عصب به عصب دیگر بسیار نقصان می نماید.

تظاهرات بالینی
اختلال حافظه، افسردگی ، اضطراب ، اختلال درک زمان و مکان، کشیدن پا به زمین و راه رفتن با گامهای کوتاه ، کندی حرکات روزمره ، کاهش قدرت تکلم و ادراک و تفکر ، زوال عقلی خفیف تا شدید.

 تشخیص بیماری
از طریق سی تی اسکن و MRI و آزمایشات خون و مایع مغزی نخاعی و نوار مغز می توان به نتایج قابل توجهی جهت تشخیص بیماری دست یافت.

درمان
ممانتین memantine ( بهترین و جدید ترین داروی FDA)، داروهای محافظت کنندۀ نرون ، داروهای ضد آمیلیوئید ، داروهای ضد التهاب ، ضد اکسیدانها مثل ویتامین های ای و سی (,vit.E vit.C)   متری فونات (Mertri Fonat) ، بازدارنده های کولین  استراز مثل ( همانتین ، دونپزیل ، گالانتامین ، ریواستیگین ) می توانند از کاهش یادگیری و حافظه افراد مبتلا پیشگیری کند.

برخی از بیماران نیز با گذاشتن شانت CSF در مغز درمان می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha