سلامت یوز : استخوانهای بدن انسان که 206 عدد هستند ، افزون بر اینکه از عضلات و اندامها و بدن انسان محافظت و نگهداری می کنند، در تحریک و فعالیت های روزمره نیز دخالت عمده دارند.
استخوان از دو بخش اصلی  که عبارتند از :
1. مواد معدنی که عمدتاً دارای کلسیم هستند ؛
 2. ماتریس ( زمینه ) که از جنس پروتئین است ،
تشکیل می شود و کاهش هر یک از آنها بیماریهای خاص خود را در پی دارد.روند پوکی استخوان در مردان در سنین 30 تا 40 سالگی و در زنان پیش از یائسگی شروع می شود اما پس از یائسگی بیش از 30 درصد زنان 60 تا 70 ساله به آن دچار می شوند.

باید دانست که استخوانها در عمل خونسازی دارای نقش اساسی هستند و در حقیقت تمام حدود 5 لیتر خون بدن یک انسان بالغ توسط استخوانهای بدن ساخته می شود و در شریانها و رگها جریان می یابد و پس از چهار ماه، گلبولهای قرمز می میرند و مجدداً خون و سلولهای تازۀ خونی وارد عروق بدن می شوند.  پس در می یابیم در افرادی که دچار پوکی استخوان و ( استئوپوروز )می شوند، میزان تراکم استخوانی از حد طبیعی کمتر می شود. از آنجا که استخوانها سست و شکننده می شوند پس قدرت خونسازی طبیعی نداشته و فرد را دچار کم خونی و ضعف و بی حالی کرده و از فعالیت های روزمره محروم می سازد.

زنان هر جامعه با توجه به نقش هورمونهای آنها ، گذراندن 9 ماه دوران بارداری و زایمان و استعداد بیشتر چاق شدن ، آمادگی بیشتر به پوکی استخوان دارند زیرا هنگامی که یک جنین در رحم مادر در حال رشد و استخوان سازی است در واقع استخوانهای بدن جنین از غذاهای مصرفی و استخوانهای مادر ساخته می شوند و با دخالت برخی مکانیسمهای طبی، کلسیم از استخوانهای زن باردار کنده شده  و برای استخوان سازی به جنین منتقل می شود. در نتیجه در استخوان خانمها فضای خالی بیشتر ایجاد می شود که این امر زمینۀ پوکی استخوان را فراهم می کند.
خانمهایی که افزون برحاملگی ، چاق ، قد کوتاه و سیگاری باشند ، از عوارض استخوانی بیشتری نیز رنج می برند.( به ویژه در مهره های ستون فقرات ، مچ دست ، لگن ، بازو ). 

پیشگیری
برای پیشگیری از پوکی استخوان ، مداخلۀ زود هنگام در بیشتر مواقع مؤثر است. در ضمن باید همواره لبنیات ، گوشت و ویتامین ( میوه و سبزیجات ) در برنامۀ غذایی قرار داشته باشد و حتماً از ورزش نباید غافل بود. زیرا برای هضم و جذب غذاها و ترمیم و بازسازی استخوانها افزون بر رژیم غذایی صحیح ، ورزشهای مداوم برای استحکام استخوانها و قویتر شدن بافت استخوانی ضرورت دارد. استفاده از نور آفتاب به طور مستقیم ( نه از پشت شیشه ) به مدت 15 دقیقه به کل پوست بدن ( بدون لباس) سبب شود که کلسیم از طریق ویتامین D به استخوانها منتقل شده واز پوکی جلوگیری شود. بدین منظور تزریق 2 آمپول ویتامین D3 به فاصله 30 روز ( در طی سال ) برای بیماران مورد نیاز، تجویز می شود. تابش زیاد اشعۀ آفتاب در سواحل دریاها برای ساعتهای طولانی برای برنزه شدن خطرات سرطان پوست و لب را افزایش می دهد اما تابش کمتر از نیم ساعت در طی چند هفته از پنجرۀ اتاق  یا در حیاط به بدن خانمها و حتی آقایان بسیار مفید است. قرصهای اُمگا تری و آلندرونات سدیم ( استئوفوس ) نیز بسیار سودمند هستند.

گاهی نیاز به آمپول و یا قرص کلسیم و سایر داروهای تقویتی جهت تراکم بیشتر استخوانها توسط پزشک ضرورت می یابد. در زنان کوتاه قد و یائسه ( که اگر سیگاری نیز باشند خطرات جدی به دنبال دارد )،تجویز استروژن کونژوگه مفید واقع می شود. از آنجا که هدف از درمان در پوکی استخوانها ، افزایش دادن تراکم استخوانی و کاهش دادن میزان تخریب تودۀ استخوانی است ، تجویز فلوئورید در شکستگیهای مهره ای ضرورت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha