سلامت نیوز : آفتهای دهانی معمولاً دردناک اند و به صورت دوره ای تکرار می شوند. در بعضی از افراد هر 10 روز یا هر ماه و یا فصل عود می کنند. معمولاً به تعداد یک یا چند آفت در دهان ایجاد شده و در طی 5 تا 10 روز بدون باقی گذاشتن اسکار و یا اثری، محو می شوند.
آفتها گاهی با بیماری سیفیلیس اشتباه می شوند.

علل
آفتهای دهانی می توانند در اثر برخی خوراکیها از جمله آجیل ، شکلاتها ، شیرینی جات ، تخم مرغ ، میوه ها و برخی غذاهای مشابه به وجود آیند. گه گاه آفتها علامتی از بیماریهای روماتیسمی مانند سندرم به جهت و یا سایر اختلالات ایمنی بدن هستند و گاهی هم آفتها علامتی از بیماریهای داخلی بدن انسان هستند . علل ویروسی و باکتریایی نیز تا حدودی در ایجاد آفت دخالت دارند. خانمها ممکن است هنگام پریود ( عادات ماهانه ) به این آفتها مبتلا شوند که در این حالت دردناکتر است. ( سندرم بهجت در حقیقت نوعی بیماری در سیستم ایمنی بدن است که در آن آفتهای عود کنندۀ دهان و دستگاه تناسلی و حتی کوری بروز می کند).

تشخیص
بهترین راه تشخیص آفت در واقع معاینات بالینی و مشاهدۀ آفت و گرفتن شرح حال از بیمار است. هر چند با روشهای کلینیکی و پاراکلینیکی دیگری هم می توان به تشخیص دست یافت.

علائم بالینی
آفتها به صورت زخمهای دهانی زردرنگ ، صورتی و سایر اشکال بالینی دردناک هستند و پس از حدود یک هفته محو می شوند و در فواصل نامنظم ( از یک هفته تا چند ماه ) مجدداً عود می کنند و از خود هیچگونه اثری در دهان بر جای نمی گذارند.

درمان
در بیشتر موارد حتی بدون درمان، زخمهای آفتی بهبود می یابند. مالیدن خمیر دندان در داخل آفتها پس از هر وعده غذا و هنگام خواب و حتی مسواک زدن بسیار مفید است و از گسترش آفتها پیشگیری      می کند. استفاده از یک کپسول تتراسایکلین 250 میلی گرم در یک قاشق چای خوری آب ( باید کپسول را باز کرده و در یک قاشق آن را حل کرد ) و گذاشتن آن به مدت دو دقیقه در روی هر آفت دهانی و تکرار آن برای چندین روز بسیار مفید است.

داروهای دیگری چون مترونیدازول ، پردنیزولون و محلولهای ساختگی نیز مفید مواقع می شوند. محلولهای دهان شویه و قطرۀ میرتکس هم سودمند هستند.

پیشگیری
 برای پیشگیری از آفت ابتدا باید نوع آفت مشخص شود. مثلاً اگر آفت از نوع سندرم بهجت باشد بیمار باید پروندۀ روماتیسمی در بیمارستان تشکیل داده و به صورت دوره ای تحت درمان دقیق قرار گیرد و اگر به دلیل غذایی باشد بایستی از مصرف شکلات، آجیل ، میوه هایی که برای افراد آفت زا هستند پرهیز کرد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha