سلامت نیوز: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هیچ مطالعه علمی در زمینه اعلام آمار فوت براساس آلودگی هوا وجود ندارد و کسی نمی‌تواند ادعا کند که فردی به خاطر آلودگی هوا فوت کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس محمدجواد محمدی‌زاده در نشست خبری خود در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، در خصوص طرح جامع کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: طرح جامع کاهش آلودگی هوا در کمیسیون زیربنایی به تصویب رسید و در نخستین دستور عادی دولت قرار دارد و مصوب خواهد شد.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست منتظر ابلاغ دستورالعمل نیست بلکه این سازمان از ابتدای امسال به عنوان سال اجرای برنامه کاهش آلایندگی هوا این طرح را کلید زده است.

محمدی‌زاده در خصوص استانداردسازی فرآورده‌های سوختی گفت: در ارتباط با فرآورده‌های سوختی استانداردها براساس زمانبندی صورت می‌گیرد به طور مثال هم‌اکنون پالایشگاه شازند ۱۴.۵ میلیون لیتر در روز سوخت با استاندارد یورو ۵ تولید می‌کند و قرار است که قبل از پایان امسال پالایشگاه تهران با تولید روزانه ۱۷.۵میلیون لیتر در روز با سوخت یورو ۵ افتتاح شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد:‌ در پایان دی‌ماه سال جاری از اولین خودروی با استاندارد یورو ۴ در ایران خودرو رونمایی می‌شود و استانداردسازی خودروها از ۲۹ دی تا پایان اسفند ۹۱ به طور کامل اجرایی خواهد شد.

وی درخصوص استانداردسازی موتور سیکلت‌ها نیز افزود: قرار است در تولید موتور سیکلت‌ها استاندارد یورو ۳ رعایت شود و حدود ۱۵ تا ۱۶ فعالیت که حمایت از حمل‌ونقل عمومی، مدیریت ترافیک، اجرای طرح‌های مهندسی ترافیک، اصلاح هندسی معابر و فرهنگ‌سازی در استفاده از خودروهای عمومی است از جمله موضوعات طرح جامع کاهش آلودگی هوا محسوب می‌شود.

محمدی‌زاده عنوان کرد: هفته آینده با مصوبه دولت طرح جامع کاهش آلودگی ۸ کلانشهر رسماً اجرایی می‌شود ولی عملاً سازمان محیط زیست از ابتدای امسال این طرح را اجرا کرده است. ضمن اینکه این طرح به مدت ۵ سال ادامه دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:‌موضوع سازماندهی صنایع آلاینده جزو موضوعات مهم طرح جامع کاهش آلودگی هوا است که توافقات آن با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است همچنین موضوع دیگر نظارت بر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی دولتی و خانگی است.

وی با بیان اینکه طرح قبلی کاهش آلودگی هوا فقط برای تهران بود، گفت: طرح جدید جامع کاهش آلودگی هوا برای ۸ کلانشهر آماده شده است و در طرح قبلی ضمانت‌ها معلوم نبود ولی در این طرح ضمانت‌ها وجود دارد.

محمدی‌زاده در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ۵ ساله شدن معاینه فنی خودروها اقدام مؤثری انجام نداد، گفت: سازمان محیط زیست هم در جلسات فراکسیون و هم در کارگروه تخصصی مجلس شرکت کرد و نامه مکتوب در این زمینه نوشت .ضمن اینکه بنده در جلسات دعوتی و غیر دعوتی در مجلس شرکت می‌کنم و همیشه دوشنبه بعدازظهرها با نمایندگان ملاقات دارم.

وی ادامه داد: تقاضای ما یکساله شدن معاینه فنی خودروها است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که چرا هیچ مسئولی آماری از تلفات در بخش آلودگی هوا نمی‌دهد، گفت: با توجه به اینکه کیفیت فرآورده‌های سوختی و صنعت خودرو بهبود یافته میزان آلایندگی در تهران به جز گردوغبار زیر ۲.۵ میکرون نسبت به 2 تا 3 سال قبل بهبود یافته است و آلایند‌هایی که منجر به بیماری می‌شوند در ۷‌ آیتم وضع خوبی دارد که این آمار رسمی مراکز سنجش است.

محمدی‌زاده با بیان اینکه ریزگردهای زیر ۲.۵ میکرون یک سال است که مورد سنجش قرار می‌گیرند، گفت: شاخص آلودگی هوای زیر ۱۰ میکرون نیز نسبت به قبل بهبود یافته است.

وجود 105 روز پاک و سالم در سال 90


وی ادامه داد: در سال ۸۹، ۲۶۳ روز پاک و سالم، ۷۴ روز ناسالم و ۲۷ روز بسیار ناسالم در تهران را تجربه کردیم ولی در ۹ ماهه اول امسال ۱۰۵ روز پاک و سالم، ۱۶۵ روز ناسالم و ۳ روز بسیار ناسالم را داشتیم بنابراین به جز در نظر گرفتن ریزگردهای زیر ۲.۵ میکرون وضع بهتری داریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: روزهای ناسالم ما قابل توجه است و باید در مورد آنها فکری شود ضمن اینکه هیچ مطالعه علمی در زمینه اعلام آمار فوت براساس آلودگی هوا وجود ندارد و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که کسی در تهران به خاطر آلودگی هوا فوت کرده است چون آلودگی هوا فقط بیماری‌ها را تشدید می‌کند.

محمدی‌زاده با بیان اینکه آلودگی هوا تسریع و تشدیدکننده است، گفت: علت فوت بیماری قلبی و تنفسی است.

اختصاص یک میلیارد دلار برای مهار رودخانه‌های مرزی و کنترل ریزگردها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یک میلیارد دلار بودجه برای مهار رودخانه‌ها، تالاب‌ها و ریزگردها اختصاص یافته است، گفت: رئیس جمهور حدود ۱۰ روز قبل یک میلیارد دلار را ابلاغ کرد که ۷۵۰ میلیارد تومان برای مهار رودخانه‌های مرزی، ۲۵۰ میلیارد تومان برای ریزگردها و ۱۰۰ میلیارد تومان برای محیط زیست در نظر گرفته شده است.

محمدی‌زاده ادامه داد: مشکل دریاچه ارومیه از بودجه مهار رودخانه‌های مرزی حل خواهد شد.

وی در خصوص آلودگی هوای تهران گفت: پدیده ایستایی هوا یک واقعیت است اگرچه امسال بارندگی خوبی داشتیم ولی غیر از گردوغبار ۲.۵ میکرون وضعیت خوبی را تجربه کردیم که نشان‌دهنده اقدامات مناسب است اما هنوز ۷۰ درصد از این اقدامات باقی است که باید انجام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص فناوری‌های جدید برای ایجاد ناپایداری مصنوعی گفت: جهاد دانشگاهی، شهرهای شیراز و اصفهان در خصوص فناوری‌های نوین برای ایجاد ناپایداری مصنوعی اقدامات خوبی را انجام دادند و ما این اقدامات را بررسی کردیم.

محمدی‌زاده خاطرنشان کرد: مطالعه‌ای که شیراز انجام داده بود معیوب است و مطالعه اصفهان نیز در فضاهای بسته جوابگو است که برای تهران استفاده نمی‌شود ولی مطالعات جهاد دانشگاهی در گوشه‌ای از تهران در این روزها انجام می‌شود لذا امیدواریم این اقدام صورت گیرد و در مقیاس واقعی هم انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha