سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۵
سلامت نیوز: مرد ۴۰ساله ای پس از آن که با جواب منفی دختر موردعلاقه اش برای ازدواج مواجه شده بود به صورت وی اسیدپاشید و فرار کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس این حادثه در شب یازده مهر سال جاری در جنوب تهران رخ داد و در پی آن مریم ۲۳ساله از ناحیه سمت راست صورت، لب ها و قفسه سینه و سمت چپ گردن دچار سوختگی شد. عامل اسیدپاشی پس از این حادثه متواری شد تا آن که سرانجام پس از ۷۰روز زندگی مخفیانه دستگیر شد. دختر جوان نیز پس از این حادثه با حضور در اداره شانزدهم آگاهی تهران به کارآگاهان گفت: احمدرضا خواستگار من بود و قبل از زمان خواستگاری نیز بارها جواب منفی را از خانواده ام شنیده بود اما به بهانه این که باید مستقیما جواب را از خودم و در زمان خواستگاری بشنود همراه خواهرش و تحت عنوان خواستگاری به خانه ما آمد. وی فردی بیکار بود و از لحاظ خانوادگی هم هیچ تناسبی باهم نداشتیم به همین علت هم خودم و هم خانواده ام مخالف این ازدواج بودیم تا این که در روز خواستگاری بعد از شنیدن دوباره پاسخ منفی بدون این که متوجه شوم ظرف اسیدی را از جیب خود درآورد و روی صورتم پاشید که از ناحیه صورت، بدن و شانه راست دچار سوختگی شدم.پدر و مادر مریم هم به کارآگاهان گفتند: «احمد خواستگار دخترمان بود اما چون فرد بیکاری است و با ۴۰سال سن، تفاوت سنی زیادی با دختر ما دارد هم ما و هم دخترمان به او جواب منفی دادیم اما او قانع نشد.»

بنابر اطلاعات به دست آمده مشخص شد خانواده دختر جوان پیش از این در منطقه خزانه و در همسایگی خانواده متهم زندگی می کردند و حتی به واسطه آشنایی رفت و آمد خانوادگی نیز با یکدیگر داشته اند. متهم به اسیدپاشی پس از اقدام هولناک خود متواری شده بود و از آن زمان تاکنون به طور مخفیانه زندگی می کرد و مدام محل زندگی خود را تغییر می داد. به گونه ای که چندین سفر خارج از تهران داشته و مدتی را در شهرستان های مرکزی کشور گذراند. تا آن که ساعت ۶بامداد روز ۲۷آذر امسال آخرین مخفیگاه وی در منطقه خزانه شناسایی شد و ماموران او را در خانه خواهرش دستگیر کردند. متهم در اعترافات خود درباره انگیزه اش از اسیدپاشی گفت: حماقت کردم حدود ۵سال پیش به مریم علاقه پیدا کردم و برای همین حدود ۴سال پیش اعتیادم را ترک کردم و می خواستم کاری کنم تا هر طور شده مریم به من جواب مثبت بدهد. این گزارش حاکی است پرونده این جنایت به همراه متهم برای صدور دستور قضایی به شعبه هشتم بازپرسی دادسرای ناحیه ۱۶تهران ارسال شد.

مجازات اسیدپاشی در قانون

سیدجلال عزیزی وکیل قوه قضاییه و کارشناس مسائل حقوقی در رابطه با مجازات جرم اسیدپاشی گفت: در قانون مجازات اسلامی فعلی مجازات اسیدپاشی تعریف نشده است. لذا قضات به قانون مجازات اسیدپاشی مصوب سال ۱۳۳۷ رجوع می کنند که براساس آن هرکس عمدا با پاشیدن اسید یا هر نوع ترکیبات شیمیایی دیگر موجب قتل مجنی علیه شود به حبس جنایی درجه یک و اگر موجب قطع یا نقصان یا از کارافتادن عضوی از اعضاء شود به حبس جنایی درجه ۲ از ۲ تا ۱۰سال و اگر موجب صدمه دیگری شود به حبس جنایی درجه ۲ از ۲ تا ۵سال محکوم خواهد شد. وی افزود: این قانون مربوط به ۵۰سال پیش است و به زمانی مربوط می شود که جرم اسیدپاشی در جامعه فراگیر نشده بود بنابراین به منظور پیش گیری از چنین جرمی در شرایط حاضر لازم است که در مجازات اسیدپاشی تجدیدنظر و قانونی تدوین شود که بازدارنده باشد.

اما و اگرهای قصاص اسیدپاش


با این همه درباره مجازات اسیدپاشی می توان با توجه به قانون قصاص، فرد اسیدپاش را مجازات کرد.اما این گونه مجازات هم کمتر اتفاق می افتد و هم با اما و اگرهای فراوانی روبه رو است. به نقل از یکی از سایت های اینترنتی بهمن کشاورز وکیل پایه یک دادگستری و حقوق دان زمانی در پاسخ به این سوال گفته بود: چون برای فرد اسیدپاش بیم سرایت می رود، قصاص تبدیل به دیه می شود یعنی اگر در اسیدپاشی با ریختن اسید باعث نابینایی کسی شده است و قصاص حق خود فرد است می تواند برای اجرایش به مامور اجرا وکالت دهد ، اگر بخواهد اجرا کند،اما چون در اسیدپاشی اگر فقط چشم فرد از بین رفته باشد و اعصاب و ... سالم باشد و در حکم قصاص اعصاب اسیدپاش هم دچار آسیب شود و یا بیم سرایت باشد می گویند قصاص اجرا نشود بلکه باید به جایش دیه تعیین شود و از باب تعزیر هم می توانند حبس دهند.

آمار سوختگی ناشی از اسیدپاشی در کشور قابل توجه است

دبیر اجرایی نخستین کنگره بین المللی سوختگی با اعلام این که بیشترین سوختگی در ایران مربوط به سوختگی های خانگی است، افزود: آمار سوختگی های ناشی از اسیدپاشی نیز قابل توجه است.به گزارش مهر، دکتر آخوندی نسب درباره آمار بالای موارد سوختگی در ایران نسبت به آمارهای جهانی هشدار داد و گفت: باید به معضل سوختگی در کشور بیشتر پرداخته شود تا بیمارانی که دچار این عارضه شده اند و اغلب از قشر ضعیف جامعه هستند از حمایت بیشتری برخوردار شوند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha