معاون آموزش اداره كل مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی گفت: قاچاقچیان، سالانه یكهزار و 500 میلیارد دلار از درآمد حاصل از تجارت مواد مخدر در جهان را پولشویی كرده و با آن اقدام به راه‌اندازی مؤسسات خیریه می‌كنند.

تخریب كراك ناخالص فروشی در كشور،5برابر كراك طبیعی است

به گزارش  سلامت نیوز به نقل ازایسنا، سرهنگ علی سماواتی در نشستی پیرامون قرصهای روانگردان و بحرانهای اجتماعی كه در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، با بیان این كه جرم مربوط به مواد مخدر، جزء جرایم سازمان یافته و دومین تجارت غیرقانونی جهان بعد از قاچاق سلاح است، اظهار كرد: هم اكنون اعتیاد در جهان به عنوان چهارمین بحران جوامع به شمار می‌رود.

وی از انگلیس به عنوان اولین كشوری یاد كرد كه در زمینه اعتیاد با مشكل جدی روبه‌رو است، ولی در عین حال اضافه كرد: پس از انگلستان، كشور آلمان با معضل اعتیاد دست و پنجه نرم می‌كند. ایران هم به خاطر همسایگی با دو كشور افغانستان و پاكستان كه حجم بالایی از مواد مخدر در آنها تولید می‌شود، محلی برای ترانزیت این مواد شده است.

سرهنگ سماواتی با اعلام این كه سالانه 200 هزار هكتار مواد مخدر در افغانستان كشت می‌شود، خاطرنشان كرد: هم اكنون تمام شهرهای افغانستان زیر كشت خشخاش است و این در حالیست كه در مقابل سالانه 7 هزار و یكصد تن تریاك از این كشور برداشت می‌شود و به این ترتیب 80 درصد مواد مخدر جهان را افغانستان تولید می‌كند.

وی به سه گروه هلال طلایی، مثلث طلایی و آمریكای جنوبی در خصوص تولید موادمخدر اشاره كرد و توضیح داد: كشور افغانستان به دلیل تولید بالای مواد مخدر به «هلال طلایی» و كشورهای لائوس، میانمار و تایلند به «مثلث طلایی» شهرت یافته‌اند و در این میان آمریكا جنوبی نیز به عنوان كشور تولید كننده مواد مخدر در كنار دو گروه دیگر قرار می‌گیرد.

سرهنگ سماواتی افزود: هم اكنون 234 میلیون معتاد در سراسر جهان وجود دارند كه 16 میلیون تن آنها به تریاك و 170 میلیون تن نیز به حشیش معتاد هستند و این در حالیست كه این دو ماده مخدر بیشتر در كشورهای آفریقایی، آسیایی و اروپایی مورد مصرف قرار می‌گیرد.

وی با اعلام این كه كوكائین با 7/13 درصد در كشورهای پرو، بولیوی و كلمبیا كشت می‌شود، گفت: در حال حاضر 35 میلیون تن در سراسر جهان به مصرف مواد مخدر صنعتی اعتیاد دارند.

معاون آموزش اداره كل مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به این كه پول كثیف یعنی اصل تجارت مواد مخدر، اضافه كرد: قاچاق مواد مخدر در جهان سالانه به پولشویی یكهزار و 500 میلیارد دلار منجر می‌شود، اما تاجران برای سرپوش گذاشتن بر پولهای هنگفت به دست آمده از قاچاق مواد مخدر اقدام به راه‌اندازی موسسات خیریه می‌كنند.

وی با طرح این پرسش كه آیا با توجه به گستردگی تجارت مواد مخدر، یك ارگان می‌تواند به تنهایی متولی مبارزه با مواد مخدر باشد، تاكید كرد: متأسفانه كشور ما به خاطر قرار داشتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر به كشورهای اروپایی با گرایش افراد به سمت این مواد مواجه است.

به گفته معاون آموزش اداره كل مبارزه با مواد مخدر ناجا،  قاچاق مواد مخدر در جهان، سالانه 600 میلیارد دلار درآمد دارد.

سرهنگ سماواتی «تبلیغات» را عامل اصلی گرایش افراد به موادمخدر عنوان كرد و افزود: تبلیغ دارویی بودن تریاك در ایران و یا كاهش گرسنگی در هندوستان از جمله مواردی است كه كشورهای استعمارگر با ترویج این مواد، قصد گسترش استفاده از مواد مخدر در كشور تحت استعمار را داشتند و از آن به عنوان یك سلاح استفاده می‌كردند.

وی معتقد است: از آنجا كه اعتیاد، مرز نمی‌شناسد باید زمینه‌های پیشگیری با ایجاد تنفر از مواد مخدر فراهم شود. برای از رونق انداختن بازار عرضه باید در جهت كاهش تقاضا وارد عمل شد.

معاون آموزش اداره كل مبارزه با مواد مخدر ناجا در تشریح انواع مواد مخدر گفت: در گروه نخست، تریاك به چهار گروه طبیعی، نیمه طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود كه عبارتند از تریاك، مرفین، شیره، سوخته و تفاله، هروئین كه تركیبی از ایندریواستیك و مرفین است در گروه دوم و متادون و .... در گروه سوم جای می‌گیرند.

همچنین هروئین نیز چهار شماره دارد: شماره یك «مرفین»، شماره دو با دو تا سه درصد خلوص به هروئین خیابانی معروف است، شماره سه «كراك» است كه 60 تا 70 درصد خلوص دارد و به آن كلوخ، هروئین فشرده یا آزمایشگاهی نیز گفته می‌شود. شماره چهار هم هروئین 90 تا 100 درصد خلوص معروف به «كریستال» است كه به دلیل خلوص بالا به آن «اشك خدا» می‌گویند.

سرهنگ سماواتی همچنین هشدار داد: مخدر «كراك» كه هروئین شماره 3 است و در حال حاضر در بازار به فروش می‌رسد، كراك طبیعی نیست، چرا كه كراك اصلی تركیبی از جوش شیرین و كوكائین است و هر گرم بیش از 120 هزار تومان به فروش می‌رسد؛ حال آنكه قیمت كراكی كه هم اكنون میان متقاضیان در ایران توزیع می‌شود، بین 5 تا 15 هزار تومان است!

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران وی تصریح كرد: بر این اساس كراك غیرطبیعی به دلیل تركیبات غیرضروری و ناخالص، تخریب 5 برابری نسبت به كراك طبیعی دارد و ترك آن به سختی انجام می‌شود، چرا كه مصرف مواد مخدر بر روی غده كرتكس مغز تاثیر می‌گذارد.

معاون آموزش اداره كل مبارزه با مواد مخدر ناجا با بیان این كه مصرف این نوع مواد، فرد معتاد هروئینی را به بیرحم‌ترین انسان تبدیل می‌كند، به چهار گروه تریاك كه سستی‌زا، توهمزا، توان‌افزا و آرامبخش است، اشاره كرد و گفت: مصرف قرص خشخاش ریشه اصلی سستی‌زاهاست، اما حشیش كه جزو تخدیركننده‌ها نیست و نیز شاهدانه كه دو نوع طبیعی و مصنوعی دارد از خانواده توهمزاها هستند. كوكائین نیز كه ریشه اصلی آن گیاهی به نام كوكاست در بخش توان‌افزاها قرار می‌گیرد و از 500 كیلوگرم برگ گیاه كوكا، یك كیلو كوكائین به دست می‌آید و به همین دلیل قیمت بالایی دارد.

وی با بیان این كه بیش از دو هزار نوع آمفتامین وجود دارد كه قرص اكس كه هاگ، اسكینز و دیسكو بیسكویت را شامل می‌شود، اظهار كرد: آمفتامین‌ها نیز از استحصالات گیاه كوكا به دست می‌آید و مصرف تمامی مواد یاد شده انررژی كاذبی را در فرد ایجاد می‌كند و در این میان شیشه یا شابو (به زبان ژاپنی) نیز نوع دیگری از آمفتامین‌ها است كه بر روی هیپوكاموز مغز تاثیر گذاشته و تفكر مغز را دچار اختلال می‌كند و حافظه كوتاه مدت و بلند مدت را از بین می‌برد.

به گفته معاون آموزش اداره كل مبارزه با مواد مخدر ناجا، موادی از قبیل تمجیزك، نورجیزك و بن‌جیزك كه برای ترك اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند و در واقع حاصل ادرار معتادان است، نه تنها به ترك اعتیاد منجر نمی‌شود، بلكه بر روی سیستم خونسازی بدن تاثیر گذاشته و كبد را از كار می‌اندازد، به طوری كه مصرف سه میلی‌گرم از این مواد، به اندازه 33 بار مصرف مرفین است و 25 تا 50 برابر از مرفین قویتر بوده و اعتیاد را افزایش می‌دهد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha