سلامت نیوز: داشتن دفترچه بیمه و بازنشستگی برای این زنان همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و فقط بیمه بیکاری کم بود تا به این وعده‌های تحقق‌نیافته افزوده شود. البته این وعده‌ها فقط از سوی مجلسی‌ها نیست، کمیته امداد هم قول داده است که تا سال آینده بیش از ۲۷۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش امداد، از خدمات بیمه‌های اجتماعی بهره‌مند خواهند شد.

باز هم زنان سرپرست خانوار، و وعده‌هایی که قرار است زندگی آن‌ها را بهبود دهد، در  رسانه‌ها خبرساز شده‌اند. دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده 3 حمایت از بیکاران متقاضی کار مقرر کردند زنان سرپرست خانوار، بد‌سرپرست یا خودسرپرست نیز از بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند. شاید این هم وعده‌ای باشد بر انبوه وعده‌های محقق نشده درباره زنان.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون، داشتن دفترچه بیمه و بازنشستگی برای این زنان همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و فقط بیمه بیکاری کم بود تا به این وعده‌های تحقق‌نیافته افزوده شود.
البته این وعده‌ها فقط از سوی مجلسی‌ها نیست، کمیته امداد هم قول داده است که تا سال آینده بیش از 270 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش امداد، از خدمات بیمه‌های اجتماعی بهره‌مند خواهند شد. این وعده شامل یک چهارم از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد خواهد بود. آخرین آمار زنان سرپرست خانوار تحت پوشش امداد یک میلیون و 30 هزار زن سرپرست خانوار است.

بر اساس آمارهاى چند سال پیش یک میلیون و 600 هزار خانواده زن سرپرست در کشور زندگی می‌کنند.
آمار زنان سرپرست خانوار مانند دیگر آسیب‌های اجتماعی کشور ضد‌و‌نقیص است و اطلاعات کافى در مورد این زنان وجود ندارد. فراموش نکنیم رشد طلاق روند رو به رشدی را طی می‌کند و به تبع آمار زنان سرپرست خانوار افزایش می‌یابد.


مستمری‌هایی که بخور و نمیر هم نیستند
سازمان بهزیستی و کمیته امداد به عنوان متولیان اصلی این زنان شناخته می‌شوند. کمک‌های بهزیستی در زمینه حمایت از زنان سرپرست خانوار شامل مستمری و کمک‌های موردی در زمینه درمان، ازدواج، تحصیل فرزندان ، تهیه کالاهای اساسی و.. است. میزان مستمری ماهیانه‌ بهزیستی به این زنان حدود 30 هزار تومان آن هم برای خانواده‌های بیش از 2 نفره تا پنج نفر است.

همچنین میزان مستمری دریافتی زنان سرپرست خانوار از کمیته امداد از 40 هزار تومان تا 70 هزار تومان است. اگر نگاهی به خط فقر اعلام شده دو سال قبل که 870 هزار تومان بود بیندازیم و تورم و وضعیت بد اقتصادی کنونی را نادیده بگیریم، یعنی یک دوازدهم خط فقر آن هم در خوشبینانه‌ترین حالت.
زنان سرپرست خانوار به دلایل متعددی از جمله آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، جنگ، مهاجرت برای جستجوی کار و یا تعدد زوجات، همسران خود را از دست داده و به تنهایی مسئولیت یک خانواده را بر عهده دارند.

هر چند خود مسئولان هم به بحرانی بودن شرایط زنان سرپرست خانوار اعتراف کرده‌اند. چندی پیش سرپرست کمیته امداد با اعلام وضعیت وخیم این زنان درخواست کرد که برای حل این معضل هر سه قوه به سرعت وارد عمل شوند.
کارشناسان معتقدند عدم حمایت و سرپرستی از این زنان که از جمعیت قابل توجهی نیز در جامعه برخوردارند، می‌تواند بزرگترین تهدید اجتماعی و اخلاقی باشد.
فراموش نکنیم که وضعیت فعلی اقتصادی موجب شده که هم زنان سرپرست خانوار و هم فرزندان آنها از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه در برابر آسیب‌های اجتماعی باشند. فرزندان این خانواده‌ها به طور بالقوه در معرض مسائلی مانند کار کودکان، بزهکاری اجتماعی، محرومیت از تحصیل و سوء تغذیه قرار دارند.
به هرحال با این همه آسیب، بیشتر همتِ مسئولان تاکنون صرف وعده دادن شده است و در عمل کمتر اتفاق مثبتی رخ داده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha