سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 38552

شتری که سرانجام در خانه هر کسی می‌خوابد، این روزها به هزار و یک دلیل در تهران فعال‌تر شده است و روزانه در خانه ۱۶۲ نفر از مردم پایتخت را برای خوابیدن انتخاب می‌کند.

سلامت نیوز: شتری که سرانجام در خانه هر کسی می‌خوابد، این روزها به هزار و یک دلیل در تهران فعال‌تر شده است و روزانه در خانه ۱۶۲ نفر از مردم پایتخت را برای خوابیدن انتخاب می‌کند. با اینکه مردم کلان‌شهر تهران در مقایسه با بسیاری از شهرستان‌ها، از امکانات و تجهیزات بیشتری برخوردارند، ولی در مقابل با مشکلات و خطرات جسمی و روحی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. آمار روزانه فوتی‌ها در شهر، یعنی میزان امیدواری مردم تهران به زندگی، سال به سال کاهش می‌یابد و میزان مرگ و میر روز به روز قد می‌کشد و بیشتر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو؛ روزانه ۱۶۲ تهرانی به دلایلی همچون، سکته، تصادف و سرطان از این دنیا رخت برمی‌بندند و به سرای جاودان کوچ می‌کنند. کارشناسان بر این باورند که مرگ و میر در پایتخت جزئی از زندگی روزانه مردم شده است و در این بین فشار عصبی، بیش از هر عامل دیگری تهرانی‌ها را به مرگ نزدیک می‌کند.

تنفس مرگ در پاییز

سازمان بهشت زهرای تهران در حالی آمار ۱۶۲ فوتی در روز را اعلام کرده است که در هفته‌های گذشته، گزارشی انتشار یافت مبنی بر اینکه تنها در ۲ ماه اول پاییز امسال، ۷هزار و ۶۱۱ شهروند تهرانی، بر اثر ایست قلبی که ارتباط نزدیک با آلودگی هوا دارد، جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین در همین مدت، ۲هزار و ۸۲۴ نفر بر اثر سکته مغزی جان باخته‌اند. این آمار در ۶ ماه اول سال هزار و ۲۱۶ نفر بوده است. بیماری‌های تنفسی منجر به فوت ۲ هزار و ۴۸۰ شهروند شده است. این رقم در ۶ ماه آغازین سال تنها ۹۸۱ مورد بوده است.

گفته می‌شود مجموع مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی، تنفسی و مغزی از ابتدای فروردین امسال تا پایان آبان، ۲۶هزار و ۱۴۳ مورد بوده که روند رو به‌رشدی را در مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا نشان می‌دهد.

مرگ خاموش

عضو کمیسیون مجلس در گفتگو با فرارو، در خصوص تبعات آلودگی هوا، گفته است: «آلودگی حاصل کارخانجات و دود حاصل از ترافیک شهری اکثراً متشکل از موادی سرطان‌ساز که سرطان ریه را موجب می‌شوند و بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند.»

جمشید زهی بر این عقیده است که هوای آلوده نه به صورت یکباره، بلکه تدریجی مواد سمی را وارد بدن کرده و سبب مرگ می‌گردد، از این رو می‌توان آن را مرگ تدریجی خواند.

بیداد سرطان
آخرین گزارش از میزان شیوع سرطان وزارت بهداشت حکایت از این دارد که زنان و مردان تهرانی بیشترین قربانیان سرطان در کشور هستند. بر اساس این گزارش ۲ هزار و ۶۲۴ زن در تهران مبتلا به سرطان سینه و هزار و ۵۱۴ مرد تهران مبتلا به سرطان پوست هستند که نسبت به میزان شیوع سرطان‌ها در کل کشور، بالا‌ترین رتبه را به خود اختصاص داده‌اند.

قربانیان تصادف
هرچند میزان تصادفات کشور در ماه‌های نخست سال جاری، ۱۳ درصد کاهش داشت ولی شهر تهران همچنان سردمدار تلفات ناشی از تصادف بوده و هست. استان تهران با ۴۴۵ کشته، بیشترین تلفات کشور را در بهار امسال کشور داشت. این در حالی است که با جدا شدن البرز، آمار ۸۱ نفر کشته این استان به جمع آمار استان تهران اضافه نشده است.

مردان تهرانی بیشتر می‌میرند
بر اساس آخرین آمار منتشر شده سازمان بهشت زهرای تهران، در ۹ ماهه نخست سال جاری ۳۵ هزار و ۵۵۸ فوتی در رایانه این سازمان ثبت شده است که ۱۹ هزار و ۹۲۲ مورد آن‌ها مرد و ۱۳ هزار و ۸۷۹ نفر زن بوده‌اند. حدود ۸۴۸ نوزاد فوت شده نیز در این مدت، پذیرش شده است. همچنین سکته، تصادف و آلودگی هوا از شایع‌ترین دلایل مرگ و میر مردم تهران به حساب می‌آیند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha