سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 38556
سلامت نیوز: بهتر است افراد در صورت تمایل به سرخ كردن سبزیجات، آن را فقط با روغن و حرارت کم تفت دهند، زیرا پخت طولانی مدت سبزی از ارزش غذایی و ویتامین‌های موجود در آن می‌کاهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، فروزان صالحی كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار داشت: گروه سبزی‌ها در دومین ردیف هرم غذایی قرار دارند که برای حفظ مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها، ترمیم زخم‌ها، دید در تاریکی و سلامت پوست ضروری است.

وی با بیان این كه مصرف روزانه 3 تا 5 واحد از گروه سبزی‌ها برای افراد بزرگسال ضروری است،‌ تصریح كرد:‌ افراد باید سبزی‌های خام را در برنامه‌ غذایی روزانه خود قرار دهند و در هر وعده غذایی حتما در کنار غذا از سبزی‌ها استفاده كنند.

صالحی با تأكید بر این كه افراد باید قبل از مصرف سبزی‌ها به صورت خام، آن‌ها را به دقت شسته و ضد عفونی کنند،‌ ابراز داشت: به هنگام خرید، آماده كردن و ذخیره كردن سبزی‌ها آن‌ها را از گوشت، مرغ و ماهی خام جدا نگه داشته و سعی کنند سبزی‌ها را به صورت خام مصرف کنند، زیرا ویتامین‌های آن بیشتر حفظ می‌شود.
 
به گفته این كارشناس تغذیه، برای پختن سبزی‌ها بهتر است از آب کم استفاده کرده و آب حاصل از پختن سبزی‌ها را در غذا استفاده كرد.

صالحی خاطرنشان كرد: لازم است ابتدا آب را جوش‌ آورده سپس انواع سبزی‌ها را در آب در حال جوش بریزند، زیرا با این روش آنزیم‌های موجود در سبزی حفظ می‌شوند و ویتامین‌ها هم در اثر حرارت کمتر آسیب‌ می‌بینند.

گفتنی است؛ هر واحد از این گروه معادل یک لیوان سبزی برگی مثل کاهو و سبزی خوردن، نصف لیوان سبزی پخته یا سبزی خام خرد شده، یک عدد سیب زمینی متوسط، نصف لیوان نخود سبز، كلم بروكلی، لوبیا سبز، هویج خردشده، جوانه گندم، قارچ پخته و یک عدد گوجه فرنگی متوسط است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha