سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 38563

سلامت نیوز : مردم از شنیدن « شیمی درمانی » وحشت دارند و بر این باورند که هر فردی، که شیمی درمانی می شود پس دارای یک بیماری سرطانی و درمان ناپذیر است و به زودی زندگی را وداع خواهد کرد در حالی که چنین نیست. منظور از شیمی درمانی یعنی استفاده از برخی داروهای شیمیایی برای درمان هر نوع بیماری، و اگر با « پرتو درمانی » و « اشعه درمانی » مقایسه شود متوجه خواهیم شد که دچار نگرانی بیهوده شده ایم.

یکی از راههای درمان انواع سرطانها نیز استفاده از برخی داروها است که در اصطلاح پزشکی به آن « شیمی درمانی » اطلاق می شود. در شیمی درمانی تلاش می شود بدون آزردن میزبان      ( موضع مبتلا به بیماری ) و بافتهای مجاور، عضو بیمار یا میکروبی را با داروهای اختصاصی نابود و مهار کرد. امروزه با توجه به شیوع فراوان سرطان ( همه ساله حدود 500 هزار نفر در آمریکا در اثر مبتلا شدن به سرطان جان می سپارند)، شیمی درمانی ، پرتو درمانی و جراحی از بهترین راههای درمانی هستند.

اولین بار شیمی درمانی بین المللی سرطان در سال 1955 شروع شد. در آن زمان تنها یک داروی ضد سرطان به نام « نیتروژن موستاد » وجود داشت اما امروزه هزاران داروی مؤثر و جدید کشف شده اند و افزون بر 10 هزار نفر هم با شیمی درمانی نجات می یابند. آمار مرگ و میرهای ناشی از سرطان در کشورهای آسیایی و افریقایی چندین برابر آمریکا و اروپا است.

برخی از داروهایی که در شیمی درمانی سرطان به صورت قرص یا آمپولهای متعدد و سایر ترکیبات به کار می روند عبارتند از : متاتروکسات ، وین کریستین،آدریا مایسین ، پردنیزولون، بلئومایسین ،             6 مرکاپتوپیرین ، دائنوروبی سین ، آسپاراژنیاز، سیکلوفسفامید ، بوسولفان ، سیس پلاتین ، کلرامبوسیل ، 5 فلورواوراسیل ، فلوتامید، اینتروفرونها ، میتوتان ، میتومیسین، اینترلوکینها و...

عوارض
تهوع ، استفراغ ، سرکوب مغز استخوان ، اختلالات خونی، عوارض پوستی  و متابولیک ، عوارض عصبی، گوارشی و عفونی ، ریزش مو ، تغییرات عادت ماهانه در زنان و قطع قاعدگی ، اختلالات و کاهش اسپرم در مردان ، زخم و عفونت زبان و دهان.

داروهای ضد سرطانی باید دارای شرایط زیر باشند :
1.    سلولهای سرطانی باید به دارو حساس باشند.
2.    دارو باید به سلول بدخیم برسد.
3.    برای آن که دارو مؤثر باشد باید تنها در مرحلۀ سیکل سلولی تجویز شود.
4.    سلولهای سرطانی باید پیش از ایجاد مقاومت دارویی از بین بروند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha