سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 38564

سلامت نیوز : امروزه همۀ مردم جامعه دوست دارند بفهمند چرا سکته قلبی رخ می دهد و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد.

علتهای سکته قلبی عبارتند از :
1ـ چربی خون بالا
2ـ استعمال دخانیات
3ـ مرض قند
4ـ فشار خون بالا
5ـ فشارهای روحی و استرس

برای مبتلا نشدن به سکتۀ قلبی باید مواظب علتهای ذکر شده باشیم. یعنی از غذاهایی استفاده کنیم که پرچرب نباشند و هر 6 ماه با آزمایش، چربی خون را چک کنیم. هرگز سیگار نکشیم. ورزش را فراموش نکنیم. افرادی که ورزش مداوم و یکنواخت می کنند هرگز سکته نمی کنند.

دخانیات یکی از علل اصلی سکته های قلبی و مغزی است. زیرا ذرات نیکوتین سیگار به چربیهای خون از نوع کلسترول و تری گلیسیرید متصل شده و در داخل رگهای کرونر قلب رسوب کرده و آنها را      می بندند.

در نتیجه لخته بسته شده سبب سکتۀ قلبی شده و فرد را از پای در می آورد. ( نیکوتین بر خاصیت چسبندگی و لخته سازی پلاکتهای خونی می افزاید). افرادی که بیماری قند دارند باید بیشتر از سایر افراد دقت کنند و از طریق ورزش غذایی و احتمالاً مصرف دارو، نگذارند بیماری قند تشدید شود. مرض قند را می توان طوری کنترل کرد که نتواند حتی یک روز از عمر انسان بکاهد. فشار خون بالا می تواند در طولانی مدت و در صورتی که رعایت نشود و تحت درمان نباشد سبب گشادی قلب و سکتۀ قلبی شود. بدین منظور ، افرادی که فشار خون بالا دارند باید در مصرف نمک بسیار رعایت کنند و معاینات کلینیکی را به طور مرتب انجام دهند و از ازدیاد چربی خون غافل نمانند زیرا این دو در ارتباط تنگاتنگ با هم هستند. فشارهای روحی روزمره و استرسهای مکرر می تواند یکی از علتهای دیگر سکتۀ قلبی باشد. زیرا وقتی یک فرد همیشه در معرض مشکلات روحی و تنشهای عصبی و کاری باشد، از طریق ترشح برخی از هورمونها در بدن، فشار خون او بی ثبات شده و اسپاسم عروقی رخ می دهد و سبب می شود تا فرد بسیار مستعد به سکته قلبی شود و اگر فردی که فشار خون دارد و یا سیگاری است، از استرس زیاد نیز برخوردار باشد بسیار بیشتر در معرض اختلالات قلبی و نهایتاً سکتۀ قلبی است.


 داشتن یک برنامۀ زندگی به طور منظم و حساب شده در سلامتی افراد بسیار مهم است. فردی که از نظر غذایی رعایت می کند و پرخوری و زیاده روی نمی کند، به ورزش و تمرینات بدنی می پردازند، از هوای سرشار از اکسیژن پارکها و یا مناطق جنگلی بهره می جوید و زندگی را سخت نمی گیرد هرگز دلیلی ندارد که سکته قلبی کند و به فلج مغزی و مشکلات طبی دچار شود. پس منظم و شاد باشیم تا همواره سالم و موفق زندگی کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha