سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 38565

سلامت نیوز : معده کیسه ای مشک مانند است که درسمت چپ بدن قرار دارد و غذا به آن وارد و هضم می شود. سرطان معده ، هفتمین سرطان شایع در دنیا، همه ساله مرگ ومیرهای کثیری را در جهان موجب می شود. این سرطان بیشتر در مردان شایع بوده و هر چه از خط استوا دورتر می شویم شایعتر است ( مثلاً مردن ژاپن ، اروپایی شرقی و امریکای جنوبی بیشتر به آن مبتلا می شوند) این سرطان بیشتر در سنین بالای 50 سال بروز می کند و در سیاهپوستان بیشتر رخ می دهد.

علل
فاکتورهای محیطی ، مصرف مواد گوشتی زیاد ، اغذیۀ نمک سود و ترشی جات ، آلودگیهای غذایی و بهداشتی، کم خونی فقر آهن ، اختلالات گوارشی ، ارث ( به ویژه در افراد با گروه خونی A این سرطان شایع تر است )، جنس مذکر و علل ناشناخته دیگر.

علائم بالینی
درد معده که با مصرف غذا بدتر می شود، حالت تهوع و استفراغ ، سیری زودرس، سوزش سردل مزمن، آروغ زدن ، مدفوع سیاه ، اختلال بلع ، بزرگی غدد لنفاوی چپ گردن ، استفراغ خونی ، کاهش وزن ، ضعف و کسالت عمومی ، ( گهگاه نیز علائم خاصی مشاهده نمی شود ) ، بی اشتهایی.

تشخیص
رادیولوژی با مصرف ماده حاجب، علائم بالینی ، تستهای آزمایشگاهی ، آندوسکوپی و بیوپسی از ناحیه مشکوک معده.

درمان
جراحی ، شیمی درمانی ، اشعه درمانی.

پیشگیری
معاینات مکرر آزمایشگاهی و بررسیهای طبی هر 6 ماه یک بار ، مراجعه به پزشک در صورتی که سوزش سردل مزمن و بی اشتهایی و درد معده وجود داشته باشد ، عدم استفاده زیاد ترکیبات گوشتی و ترشی جات ، رعایت بهداشت غذایی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha