سلامت نیوز : سرطانهای رحم ( زاهدان ) و تخمدانها ( هر یک از دو جسم کوچک بیضی شکل که در دو طرف رحم وجود دارد و تخمکها در آن رشد می کند ) همانند سرطان پستان از خطراتی هستند که همواره زنان را تهدید می کنند و برای تشخیص آن انجام معاینات بالینی و آزمایشات مکرر ضروری است.

خانمها به دلیل گذراندن دوران حاملگی و مسائل عادت ماهانه و نقش هیپوفیز مغز به تخمدانها و رحم و پستانها از طریق هورمونهای استروژن و پروژستروژن و عدم تعادل این هورمونها در موارد خاص، استعداد خاصی به این نوع سرطانها پیدا می کنند. شایعترین سن بروز سرطان گردن رحم 35 تا 65 سالگی و سرطان رحم بین 50 تا 65 سالگی و سرطان تخمدان نیز پس از 35 سالگی است.

 علل سرطان گردن رحم:
عمل مقاربت پیش از 20 سالگی ،تعداد شرکای جنسی و تعداد ازدواج ها در زنان طبقات اجتماعی و اقتصادی پایین تر ، زنان سیگاری و زنان سیاهپوست بیشتر شیوع دارد. علل ویروسی نیز از دیگر عوامل است.

علل سرطان رحم :
ازدیاد استروژن در زنان چاق و دیابتی ، فشار خون بالا ، در زنان یائسه شیوع سرطان رحم ( آندومتر ) بیشتر است.

افرادی که به بیماری تخمدانی مبتلا هستند اگر مراقب این بیماری نباشد ، به سرطان رحم مبتلا خواهند شد. بیماری کبدی نیز یکی از علل بروز سرطان رحم است .

علل سرطان تخمدان :
اختلالات هورمونهای جنسی ، افزایش سن و علل ناشناخته.

راههای پیشگیری و درمان
برای پیشگیری از بروز سرطانهای رحم، گردن رحم و تخمدان ، توصیه می شود خانمها افزون بر آزمایشات هر شش ماه توسط پزشک، انجام تست پاپ اسمیر برای سرطان گردن رحم را بسیار جدیتر گرفته و حتماً انجام دهند. مصرف قرصهای ضد بارداری و یا آمپولهای هورمونی برای مسائل نازایی و زایمان و عدم حاملگی و خونریزیها حتماً توسط پزشک تجویز شود، زیرا اگر میزان استروژن در خون از حد معینی بیشتر شود خطر بروز سرطان دستگاه تناسلی و پستان بیشتر می شود.

درمان
در صورت مشاهدۀ هر گونه خونریزی غیر طبیعی و کاهش و کاهش وزن و ضعف و بی اشتهایی و لاغری و ورم و آب آوردن پاها حتماً پزشک را در جریان بگذارید. اگر در بستگان نزدیک سوابقی از سرطانهای رحم و تخمدان و پستان وجود داشت، تستهای پیشگیرانه را جدیتر بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha