سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 38569

سلامت نیوز : سرما خوردگی یکی از شایعترین بیماریها است و هر سال و به ویژه در هر زمستان ، افرادی از یک خانواده به آن مبتلا می شوند. برای این که سرماخوردگی مکرر کودکان پایان داده شود یا این عارضه را محدود تر کنیم شایسته است به نکات زیر توجه بیشتری بشود. هر چند عامل سرماخوردگی نوعی ویروس است اما علل زمینه ساز دیگری نیز وجود دارد که سبب می شود افراد جامعه و به ویژه کودکان ، به طور مکرر دچار این بیماری شوند.
این علتها عبارتند از :
1ـ داشتن لوزه های بزرگ که سبب می شود بافت گلو در پذیرش انواع ویروسها و باکتریها مهیا تر بوده و سرماخوردگیهای مکرر رخ دهد. در این صورت اگر لوزه ها به حدی بزرگ هستند که برای کودک اشکالات تنفسی و بلع غذا ایجاد می کند و یا دچار لوزه سوم و یا آبسه ته حلق شده و به بیش از پنج بار آنتی بیوتیک فقط در یک فصل نیاز دارد، باید جراحی شوند وگرنه به عود مکرر و سرماخوردگی دچار می شوند.

2ـ در برخی از افراد انحراف بینی، یا داشتن پولیپ در داخل بینی، یا سایر ناهنجاریهای بینی و گونه سبب بروز سینوزیتهای مکرر شده و ترشحات از خلف بینی وارد حلق شده و اشخاص را به عفونتهای سینوزیتی و آنژین چرکی و ریوی و یا سرماخوردگیهای مکرر مستعد می سازند که در این صورت نیز باید ابتدا به درمان انحراف و یا پولیپ بینی پرداخت تا زمینه برای سرماخوردگیهای مکرر در پاییز و زمستان مهیا نباشد.

3ـ مصرف میوه های نشسته یا سبزیجات خام و انواع اغذیۀ غیر بهداشتی که دستفروشها عرضه می کنند، ( از جمله لواشک ، بستنی ، آلوچه )، ادویه جات ، سرخ کردنیها ، همچنین مجاورت با کودکان و افرادی که سرما خورده اند، به ویژه در محیط های مدرسه و مهد کودک و دانشگاه، جملگی در کسب استعداد بیشتر افراد برای سرماخوردگی های مکرر دخالت دارند که توصیه می شود که افزون بر پرهیز و یا مصرف کمتر و استریل اغذیۀ فوق، بینی و گلو را با آب نمک و یا سرم نرمال سالین شستشو داده و از مایعات بیشتر و یا سوپ و اغذیۀ پختنی و داروهای تجویز شده توسط پزشک ، استفاده شود.

4ـ در صورت بروز سرماخوردگی در یکی از افراد منزل، تلاس بر آن باشد که با رعایت فاصلۀ کامل از بیمار، به ویژه هنگام سرفه و عسطه زدن، جدا کردن ظرفهای غذا، سایر افراد منزل دچار آن بیماری نشوند.

5ـ از آن جا که کودکان در سنین پیش از مدرسه به طور متوسط 6 تا 9 بار در سال مستعد به سرماخوردگی هستند لذا باید مراقبتهای بهداشتی بیشتری را مبذول داشت.

6ـ اگر علائم سرماخوردگی که عبارتند از : تب ، آبریزش و گرفتگی بینی ، سرفه های خلط دار ، گلودرد ، گوش درد ، تنگی نفس و بیحالی شدید،بیش از سه روز طول بکشد و هر یک از علائم ذکر شده به صورت شدید و جدی درآیند بیانگر آن است که احتمالاً بیماری گرایش به عفونت اضافه ، مثلاً باکتریایی دارد و باید به پزشک مراجعه شود.هر چند علائم ساده و واقعی سرماخوردگی که عبارتند از تب و آبریزش و گرفتگی بینی حتی به مدت 2 روز تا یک هفته امری طبیعی است.

7ـ تزریق واکسن آنفلوآنزا خوشبختانه در ایران توسط پزشکان در مطب ها تجویز می شود و همانند سایر واکسنها نقش بسیار مفیدی در پیشگیری از بروز آنفلوآنزا و در نتیجه عوارض ناشی از آن دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha