سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۷

سلامت نیوز : فشار خون بالا به عنوان یکی از ریسک فاکتورهای عمدۀ بیماری عروق کرونر (CAD) در کشور ما از شیوع بالایی برخوردار است. در سالهای اخیر اثر آنتی اکسیدانها در کاهش CAD و ریسک فاکتورهای این بیماریها مطرح شده است. بیماری فشار خون می تواند در سنین مختلفی از زندگی و حتی در دوران جوانی بروز کند، اما شایعترین سن بروز آن، پس از 45 سالگی است. بدین علت است که تمام افراد جامعه باید در هر مقطع از زندگی خود، احتیاط کنند تا دچار بیماری فشار خون که « دشمن آرام و کشندۀ بی صدا » نام گرفته است نشوند. برای اینکار به برخی از علل ازدیاد فشار خون اشاره می کنیم:

علل فشار خون :

1.علل ناشناخته.
2.بیماریهای کلیوی و فوق کلیوی.
3.داروهای ضد بارداری.
4.بیماریهای تیروئید.

مصرف نمک و ازدیاد رسوب چربی خون ( آترواسکلروز ) و موارد مشابه می توانند در تشدید موارد بالا دخالت عمده ای داشته باشند.

چه زمانی می گوییم یک فرد مبتلا به بیماری فشار خون شده است. هر گاه به طور مزمن، فشار خون فردی از 14  روی 9 بیشتر باشد می گوییم نامبرده مبتلا به این بیماری شده و باید افزون بر اینکه به طور مستمر در یک نمودار، فشار خون خود را اندازه گیری کند، سایر معاینات قلبی عروقی و غیره را نیز تحت نظر پزشک انجام دهد. در افرادی که دارای فشار خون بالا هستند رعایت رژیم غذایی ، رل بسیار مهمی را بازی می کند. مصرف نمک در غذاهای روزمره باید محدود باشد و گاهی نیز باید حذف شود، در مصرف غذاهای حجیم و پرچرب و قند دار باید بسیار دقت شود و فشار های عصبی فردی و خانوادگی کاهش یابد.

افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، معمولاً استعداد به سایر بیماریهای قلبی و عروقی نیز دارند و فشار خون بالا ، معمولاً همراه با ازدیاد چربی یا قند خون نیز هست، بالطبع باید دقیقاً رعایت شود تا مبتلا به چاقی و سفت و سخت شدن عروق و نهایتاً ، سکتۀ قلبی و مغزی نشد. مصرف سیگار و آلودگی های محیطی و عدم ورزشهای مناسب روزمره جملگی قادرند به پیشرفت بیماری کمک کرده و از بهبودی آن جلوگیری به عمل آورند.

عوارض فشار خون
 بیماری شایع و بدون علامت و قابل کنترل فشار خون بالا، اغلب در صورت عدم درمان به عوارض کشنده ای منجر می شود.

 1ـ عوارض قلبی عروقی:
به دلیل بالا بودن فشار خون در طی چندین سال ، قلب بیمار گشاد و بزرگتر شده و در حالت نارسایی قلبی قرار می گیرد و به دنبال آن نارسایی عروق کرونر قلب و آئورت و دردهای قفسه سینه ایجاد                می شود. در نتیجه افرادی که دارای فشار خون مزمن هستند در صورتی که تحت درمان دارویی و رژیم غذایی منظم قرار نگیرند بسیار زودتر در معرض بروز سکتۀ قلبی و مرگ زود رس قرار می گیرند. زیرا بزرگی بطن چپ از یک طرف و رسوب ذرات چربی ونیکوتین سیگار و پلاکتهای خونی در داخل عروق قلبی مشترکاً باعث خواهند شد که نارسایی احتقانی قلب و سکته قلبی رخ دهد.

2ـ عوارض عصبی و مغزی:
بروز سردرد در ناحیۀ پس سری ، به ویژه در هنگام صبح یکی از علائم زودرس فشار خون بالا است. سرگیجه، حواس پرتی، گیجی، عدم تعادل روحی و شغلی، همراه وزوز گوش و یا سنکوپ و خونریزی مغزی می توانند در مبتلایان به بیماری فشار خون بروز کنند. ایجاد خونریزی مغزی و به عبارتی سکتۀ مغزی ناشی از گشادی عروق مغزی و تصلب شرائین نیز از عوارض جدی فشار خون بالا است. به ویژه در دوران حاملگی، ضرورت دارد که خانم هایی که اضافه وزن دارند مواظب فشار خون خود باشند.

3ـ عوارض چسمی :
به وجود آمدن خونریزی و ضخیم شدن عروق ته چشم ( شبکیه چشم) و تشکیل نواحی تاریک در جلو چشم و تاری دید و کوری نیز از عوارض انکار ناپذیر فشار خون بالا هستند.

4ـ عوارض کلیوی:
اختلال در عملکردکلیه ها به صورت کاهش میزان پالایش خون و در نتیجۀ این عارضه نارسایی کلیه و از دست دادن کلیه ها نیز در فشار خون مزمن ایجاد می شود.

افزون بر این، خونریزی از بینی و خلط خونی و خونریزی رحمی و کلیوی و مغزی نیز می توانند در افرادی که دارای فشار خون بالا هستند به وجود آیند.

علائم فشار خون بالا
سردرد در ناحیۀ پس سر به ویژه در صبحگاه، گیجی ، تپش قلب، خستگی پذیری زودرس، ناتوانی جنسی، خونریزی از بینی و ادرار ، تنگی نفس ، درد قفسۀ سینه ، پر ادراری ، پر نوشی، تعریق و اختلالات روحی.

پیشگیری و درمان فشار خون :
برای پیشگیری از بیماری فشار خون باید از چاقی جلوگیری کرد زیرا ازدیاد چربی خون ( تری گلیسیرید و کلسترول ) سبب سفت و سخت شدن عروق بدن، به ویژه قلب و مغز و کلیه شده و سبب بیماری تصلب شرایین ( اترواسکلروز ) می شود که این بیماری خود در فشار خون بالا نقش اساسی دارد. افزون بر کنترل اضافه وزن، محدود کردن نمک و غذاهای چرب و گوشتی همواره ضرورت دارد. انجام ورزشهای منظم و سبک در طی هفته برای کنترل وزن و دفع چربیهای زاید از داخل خون و زیر پوست و در سطح احشا، مفید است. در صورتی که در خانواده وارث، استعداد به فشار خون باشد باید کنترل فشار خون و معاینات قلبی عروقی هر ماه صورت گیرد.

 در شرایطی که بیماریهای تیروئیدی یا کلیوی و فوق کلیوی وجود داشته باشد، اگر این بیماری درمان شوند، فشار خون نیز بهبود خواهد یافت. باید از هیجانات و استرسهای روحی و شغلی دوری جست. آزمایشات قند و چربی و اسیداوریک و تستهای مشابه نیز هر 6 ماه برای چکاپ ضروری است.
سونوگرافی از کلیه ها برای بررسی سنگ و کیست در کلیه ها مفید است زیرا کنترل کنندۀ اصلی فشار خون قلبی همان کلیه ها و فوق کلیه ها هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha