سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۳
کد خبر: 38575
سلامت نیوز : طبیعت بهترین پزشک و سرشار از اعجاز و سخاوت است. بشر با بهره گیری از طبیعت می تواند به درمان قطعی بیماریهای خویش اقدام ورزد. اگر بدانیم چگونه و به چه میزانی از داروهای گیاهی استفاده کنیم آن گاه می توانیم از گیاهان به طور مکرر در جهت درمان بیماریها استفاده کنیم. هر چند که 30 درصد از داروهایی که در دنیا ساخته می شوند از گیاهان تهیه می شوند اما از آن جا که به گیاهان دارویی، ترکیبات شیمیایی مصنوعی افزوده نشده است فاقد عوارض شیمیایی بوده و بهتر و سریعتر به درمان بیماریها دست می یابیم.

در دنیا بیش از صدها هزار گیاه دارویی وجود دارد اما تکنولوژی استفاده از همۀ آنها در جهت درمان و پیشگیری از بیماریها کامل نشده و یا اینکه هنوز دانش بشری قادر به کشف همۀ خواص گیاهان ( به دلیل فراوانی و گستردگی آنها ) نشده است اما امید آن هست که با پیشرفت علوم پزشکی، دارویی و گیاه شناسی به زودی این مهم انجام شود.

انسان خاکی از تاریخ پیدایش خود ازگیاهان دارویی بهره مند شده است و پزشکان و دانشمندان یونان و مصر و ایران از هزار سال پیش به خواص داروهای گیاهی پی برده بودند و از آن بهره جویی می کردند.

از گذشته های دور در داروخانه های سراسر کشور در کنار داروهای شیمیایی، داروهای گیاهی نیز یافت می شد، و هم اکنون نیز این داروها در بسیاری از عطاریها و حتی داروخانه ها یافت می شوند که خود جای بسی خوشوقتی است.

انتظار می رود در سالهای آینده سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه به عمل آمده و کارخانجات بیشتری در جهت استاندارد کردن آنها اقدام کنند و در معرض استفادۀ عموم قرار دهند.

هر چند بیان ذکر فواید همۀ گیاهان دارویی در این مقوله نمی گنجد اما کوشش می شود تنها به عنوان برخی از آنها اشاره شود:

آویشن : مفید برای درمان بیماریهای خروسک، سرگیجه ، میگرن، اسهال ، اضطراب ، سرفه و نیز اشتهاآور ، هضم کننده ، تنظیم عادت ماهیانه ، محرک ، ضد تشنج و التهاب ، گندزدا ، مسکن سرفه.

آفتابگردان : ضد تب ، اختلالات عصبی ، سوء هضم ، آرامبخش.

گل پامچال : ضد تشنج، ضد اسهال ، ضد التهاب و فشارهای عصبی ، اختلالات کلیوی و ایجاد خلط ، هضم کننده، پیشاب آور، مسهل.

گل سرخ : آرامبخش، شیرآور ، تقویتی ، قابض و ضد التهاب، شاداب کننده، ضد عفونت چشم و گلو.

گل نسترن : سرشار از ویتامین  C ، اسید سیتریک ، اسید مالیک ، مدر، دارای 30 درصد قند و موسیلاژ که برای از بین بردن سستی بدن و افزایش مقاومت بدن ( به ویژه در آنفلوآنزا)  مؤثر است.

گل گاو زبان : ضد سرفه، ملین ، ادرار آور ( مفید برای سنگ کلیه )، آرامبخش ، عرق آور، تصفیۀ خون ضد سوختگی ، ضد دردهای روماتیسمی .

شیرین بیان : آرامبخش ، خلط آور، مسهل ملایم، پیشاب آور، ضد اسپاسم، ضد التهاب.

گل گندم : ضد التهاب ، قابض ، تهویۀ تنفسی.

گل لادن : زیبایی پوست ، التیام بخش ، تصفیۀ خون و ادرار آور.

لیموترش: ضد عفونت ، تصفیۀ کنندۀ خون ، تقویت کننده ، تب بر ، پادزهر ، ظرافت پوست ، درمان چاقی ، کم خونی ، تورم روده ها ، دمل ، کورک و زگیل.

گیلاس : مسهل ، ضد التهاب ، شاداب کننده ، ضد آرتروز، تقویت معده ، درد کلیه ، کبد ، روماتیسم ، نقرس و تب .

گردو : ضد التهاب بر روی مخاطها ، ضد چربی خون ، سوء هاضمه ، ضد تورم ، پیشگیری از سکتۀ قلبی، دارای ویتامین C ، تقویت کنندۀ عمومی.

گزنه : ضد اسهال ، خونریزی ، مرض قند ، افسردگی ، اختلالات گوارشی .

گل بنفشه : ضد گلو درد و التهاب و عفونت تنفسی ، مدر، از بین برندۀ خلط و خلط آور ، تب بر، تسکین دهندۀ دردهای روماتیسمی .

 شیرین بیان : آرامبخش، خلط آور ، مسهل ملایم، پیشاب آور، ضد اسپاسم ، ضد التهاب.

گل گندم : ضد التهاب ، قابض ، تهویۀ تنفسی.

گل لادن : مفید برای زیبایی پوست ، التیام بخش ، تصفیۀ خون و ادرار آور.


لیمو امانی با ترکیبات هیدرات کربن، املاح معدنی ( کلسیم ، فسفر ، آهن)، ویتامین های تیامین و ث . اثر گندزدایی دارد و بسیاری از میکروبها را نابود می کند.به عنوان چاشنی در بسیاری از غذاها مصرف می شود. با وجود ترش بودن خون را قلیایی کرده و از بروز بسیاری از بیماریها جلوگیری می کند.

لیموترش: ضد عفونت ، تصفیۀ کنندۀ خون ، تقویت کننده، تب بر ، پادزهر ، ظرافت پوست ، درمان چاقی ، کم خونی ، تورم روده ها ، دمل ، کورک و زگیل.

گیلاس : مسهل ، ضد التهاب ، شاداب کننده ، ضد آرتروز، تقویت معده ، درد کلیه ، کبد ، روماتیسم ، نقرس و تب .

گردو : ضد التهاب بر روی مخاطها ، ضد چربی خون ، سوء هاضمه ، ضد تورم ، پیشگیری از سکتۀ قلبی، دارای ویتامین C ، تقویت کنندۀ عمومی.

گزنه : ضد اسهال ، خونریزی ، مرض قند ، افسردگی ، اختلالات گوارشی .

گل بنفشه : ضد گلو درد و التهاب و عفونت تنفسی ، مدر، از بین برندۀ خلط و خلط آور ، تب بر، تسکین دهندۀ دردهای روماتیسمی .

 فندق : مفید برای درمان بیماریهای واریس ، بواسیر، ترمیم زخم.

شقایق : زکام ، سیاه سرفه، برونشیت ، تنگی نفس ، گلو درد.

سیر: دارای خاصیت آنتی بیوتیکی برای دستگاه گوارش ، ضد سرطان ، کاهندۀ فشار خون و قند خون، زگیل ، میخچه، بیماریهای عفونی ، هضم کننده، اشتهاآور و دافع کرمهای روده ای.

سیب: درمان یبوست ، سوء هاضمه و تصفیه خون.

زیتون : مفید برای درمان بیماریهای دیابت، ازدیاد فشار خون ، نقرس، یبوست ، روماتیسم ، ضد التهاب ، تب بر ، درمان زخم.

بومادران: ضد اسهال و بواسیر، التیام بخش، ضد نفخ ، ضد تورم و التهاب ، تحریک کنندۀ ترشحات معده. در ناراحتیهای عادت ماهیانه ( قاعدگی ) اثر تنظیم کننده و ضد اسپاسم دارد.

 بابونه : مفید برای درمان بیماریهای سوء هاضمه ، تورم معده ، روماتیسم و نیز ضد تشنج و التهاب ، ضد عفونی کننده ، ضد اسپاسم.

بنفشه: ناراحتیهای پوستی ، آرامبخش، تصفیۀ خون ، تقویت بدن.

تمشک: مرض قند ( دیابت)، روماتیسم ، درد مجاری ادرار، شاداب کننده ، ضد اسهال و برطرف کنندۀ التهاب مخاطها.

ذرت : دارای کربوهیدرات ، املاح ، پروتئین، ویتامین A ، ویتامین B1 ،ویتامین B2، کالری. یک مادۀ غذایی مقوی و نیروبخش که متعادل کنندۀ کار غده تیروئید است و تبادلات گازی و اکسیژن را کند   می کند.

 زرشک : ریشه و پوست و ساقۀ گیاه مقوی، صفرابر، مسهل. پوست ثانوی ریشه و ساقه  ضد خونروی فواصل عادت ماهانه. میوۀ زرشک سرشار از ویتامین C، که در ازدیاد مقاومت بدن در برابر بیماریها به ویژه بیماریهای عفونی نقش مؤثری را ایفا می کند،هیدرات کربن ، اسید مالیک، اسید سیتریک و بسیار سودمند در درمان بیماری آسکوربوت، منقبض کنندۀ عروق به ویژه عروق رحمی، مسکن مؤثر برای درمان ناراحتیهای کبد و گرفتگیهای صفراوی.
زرشک را می توان میوۀ طول عمر نامید. زرشک مقوی معده و افزایش دهندۀ اشتها، تب بر، تسهیل کنندۀ ترشح صفرا، آسان کنندۀ کار کبد و کلسیم، تصفیه کنندۀ خون و در درمان نقرس، یبوست ، قولنجهای کبدی ، زردی ، تیفوئید و بیماری آسم مفید است. خیساندۀ آن را به شکل آب زرشک برای رفع عطش به عنوان نوشابۀ خنک کننده می نوشند.

زعفران : تقویت کنندۀ قلب، مقوی معده ، ضد تشنج ، قاعده آور.

کرفس : مقوی  معده ، افزایش دهندۀ شیر مادران شیر ده ، مدر ، بادشکن.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha