سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 38578
سلامت نیوز : قرص های شادی آور دارای نامهای متعدد خیابانی و شیمایی هستند، که همگی از یک نوع هستند. در حقیقت اکستازی همان « مت آمفتامین » است و به صورت شیمیایی در آزمایشگاهها و کارخانجات دارویی ساخته می شود.

امروزه باندهای سودجو آن را به صورت مخفیانه می سازند و در جهان پخش می کنند. اکستازی از نظر لغوی به معنای لذت بوده و آمفتامین ها مولد لذت کاذب و هذیان هستند. در ایران معمولاً به اکس و کراک، هروئین جوشانیده می افزایندکه موجب اعتیاد شدید به هروئین می شود.

تاریخچه
این ماده در سال 1914 در آلمان کشف شد تا در درمان اختلالات روحی و روانی به کار گرفته شود. اما به دلیل عوارض شدیدی که در مغز می گذاشت تولید آن ممنوع شد. مجدداً از سال 1980به بعد توسط مراکز غیر مجاز تولید و به بازار عرضه شد. در آغاز این قرص را به خلبانان و ملوانان و سربازان می دادند تا حرکات و عملیات متهورانۀ جنگی انجام دهند و حتی اکنون برخی رانندگان تاکسی در بزرگراه های تایلند از این قرص استفاده می کنند تا با سرعت بیشتری رانندگی کنند.

 شکل های دارویی
 این ماده به صورت قرص، پودر سفید کریستالی ، کپسول ، آدامس یا مزۀ تلخ و بی بو ساخته شده و در آب و الکل حل می شود.

 روش مصرف
 خوراکی ، تدخین، استنشاقی ( snorting) ، تزریق داخل وریدی .

عوارض
 سکتۀ قلبی و مغزی ، لرزش ، اضطراب ، بی قراری، نگرانی ، پرخاشگری ، افزایش دمای بدن ، تشنج ، بی خوابی، توهم، افسردگی ، خودکشی ، قتل ، عوارض گوارشی ، کاهش اشتها، کاهش آب بدن ، افزایش تنفس، افزایش فعالیت های فیزیکی ، درد قفسه سینه ، افزایش ضربان قلب ، پرفشاری خون، سنکوپ ، شوک ، افزایش زمان شب زنده داری، سرخوشی ( افوریا) ، ازدیاد میل جنسی،کزاز، هپاتیت، آبسه ، آمبولی ریه ، آمادگی بیشتر برای مصرف تریاک ، حشیش ، هروئین ، ال اس دی ، الکل ، احساس خستگی شدید، حالات شادی بیش از حد و پس از چند ساعت حالت خمودگی و گیجی و مات شدن و فراموشی ، سرگیجه ، از بین رفتن تعادل بدن و سرانجام مرگ.

درمان مسمومیت با اکستازی
شستشوی معده و تجویز زغال فعال و همچنین سوربیتول برای دفع مواد سمی ضرورت دارد.

باندهای مخوف قاچاق مواد مخدر، با گسترش روز افزون این ماده سبب تخریب نسلهای جوان کشورهای مختلف می شوند و امروزه در ایران نیز متأسفانه این قرص با قیمت ارزان و به صورت ناخالص و بسیار زیان بار و کشنده در پارتی های شبانه که به « اکس پارتی » مشهورند توزیع می شوند و با نام فریبندۀ « قرص شادی بخش » جوانان را به نابودی زود هنگام می کشاند.

 مصرف این مواد، در مدارس و دانشگاههای ایران نیز کم و بیش گسترش یافته و از آن جایی که به آسانی در دسترس قرار می گیرد و مصرف آن نیز آسانتر از تریاک و سایر مواد مخدر است ، روز به روز رواج بیشتر می یابد. مصرف کننده پس از استفاده حتی چند عدد از این قرصها ، متأسفانه وارد مراحل افسردگی و جنون می شود که اکثراً غیر قابل درمان است.

 بهتر است نوجوانان و جوانان را از پی آمدهای مرگبار این مواد آگاه سازیم تا به هیچ وجه از این مواد استفاده نکنند و در صورت مشاهدۀ افرادی که مصرف کرده اند، فوراً آنها را به مراکز ترک اعتیاد وابسته به سازمان بهزیستی یا وزارت بهداشت و درمان ، و یا روان پزشکان و سایر مراکز درمانی و بیمارستانی راهنمایی کنیم تا به درمان آن بپردازند.

مرگ سالانه 10 هزار نفر ناشی از مصرف مواد مخدر به صورت آماری در ایران بیانگر شدت عوارض حاصله از مواد مخدر است و شاید 30 هزار نفر دیگر نیز سالانه به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم بر اثر اعتیاد به مواد مخدر در ایران جان می دهند اما در هیچ جا ثبت نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha