سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 38581
سلامت نیوز : نام افیون یا شیرۀ کوکنار «خشخاش » که اکنون بیشتر به تریاک معروف است، از سه قرن پیش از میلاد، در آثار یونانی و رومی دیده می شود. این سم کشنده که زمانی فقط داروی دردها و از جمله تریاقها و پادزهرها بود، ظاهراً از همان عهد خوردنش ، به تصور اینکه تسکین دهندۀ دردها و نیروبخش جسم و علاج بیخوابی است، متداول گشته است .

 اعتیاد یا خوگیری به استعمال مواد مخدر که اکنون به صورت یکی از گرفتاریها و معضلات اجتماعی روزگار ماست، در حقیقت با تاریخ بشریت آغاز می شود و مرگ و میرهای زودرس ناشی از مواد مخدر نیز در لوحه های گلی تاریخی به یادگار مانده است.

مواد مخدر که در حقیقت به تریاک ، حشیش ، بنگ ، هروئین ، مورفین ، کوکائین ، ماری جوانا ، L.S.D و مشروبات الکلی گفته می شود جملگی سبب تخدیر مغز و اعصاب و اعضای داخلی بدن شده و عوارض مرگ زای جدی به ارمغان می آورند. تریاک دارای الکلوئیدهای متعدد، از جمله مرفین، کدئین، نارسئین ، پاپاورین و نارکوتین است.

سیگار نیز اخیراً در محافل علمی در زیر گروه مواد مخدر قرار می گیرد آن هم به دلیل اثرات اعتیاد آور نیکوتین در مغز که به صورت نوعی وابستگی روحی و عادت جلوه گر می شود.

 اعتیاد به مواد مخدر، دزدی و فحشا را در بین معتادان رواج می دهد، از نیروی فعال جامعه می کاهد و هزینه های بسیاری را به بودجۀ کشورها تحمیل می کند.

عوارض مصرف تریاک
 اختلال در شخصیت و خواب و بیداری ، توهمات بیهوده و هذیان ، ضعف عمومی ، لاغری ، یبوست ، گیجی، زوال عقلی ، ضعف عضلانی و استخوانی ، اختلالات فشار خون ، نارسایی قلب و عروق ، سردرگمی ، اختلال کبدی و کلیوی ، تضعیف اراده، تفرکات نابه جا ، فراموشی ، مرگ زودرس در اثر کوما و.... از عوارض مصرف این مادۀ زهرآگین است.

افزون بر این ، یکی از عوامل عمدۀ از هم پاشیدگی خانوادگی و اقتصادی نیز هست.

عوارض مصرف حشیش
ضعف افکار مغزی، اختلال شخصیت ، توهمات و رؤیاهای فکری، اختلال در جهت یابی ، تخدیر مغز، اضطراب ، افسردگی ، تهوع ، سردرد، حساسیت شدید،احساس سنگینی و خواب آلودگی، ایجاد حالتهای تحریکی خشن به صورت جنایت، دزدی، فساد اجتماعی و بی بند وباری، خارش بدن، پر حرفی، التهاب و قرمزی چشم، تمایل شدید به خوردن شیرینی جات، خندۀ غیر طبیعی و بیش از اندازه.

عوارض مصرف هروئین
بی قراری، بی اشتهایی ، افسردگی ، تشنج ، اختلالات  روانی ، توهّم و هذیان، تحریک پذیری غیر ارادی ، کاهش میل جنسی ، تضعیف حرکات ارادی، انبساط خاطر و آرامش روانی موقت، آبریزش از چشم بینی، احساس مبهم مکان و زمان ، تسکین درد، رؤیای شیرین ، حذف رفتارهای جنسی و از بین رفتن حالتهای تدافعی و اختلالات مغزی ، قلبی و گوارشی ، احساس لذت عمومی سریع و شدید به مدت 10 ثانیه ( فلش جنسی ). در واقع اعتیاد به هروئین ، بندگی مطلق است و معتاد به هروئین فقط برای هروئین زنده است.

عوارض مصرف مورفین
اضطراب ، اختلال مغزی و شخصیتی ، ورود به زوال سریع فیزیکی ـ روانی و اجتماعی ، ورود به حالتی از لذت به نام ( ماه عسل ) که عواقب شومی دارد، از عوارض این مادۀ مهلک است. سنکوپ ، کوما ، گیجی ، خواب آلودگی و مرگ نیز از دیگر عوارض مورفین است.

عوارض الکل
اختلال شخصیتی و مغزی، افسردگی ، ایجاد بدبینی ( در بعضی افراد)، خوش بینی ( در بعضی افراد )، سرور ، سخنان بی ربط ، بروز انواعی از مستی ( مستی حرکتی ، مستی توهمّی ، مستی هذیانی )، وابستگی روانی و فیزیکی ، اختلال در دستگاه های عصبی و گوارشی، اغتشاش روانی و ذهنی ( به ویژه در الکلسیم مزمن )، دگرگونی در جهت یابی ، اغماء و مرگ از پیامدهای مصرف نوشیدنیهای الکلی است.

 عوارض مصرف کوکائین
بروز انواعی از مستی ، حرکات جنون آمیز، اغتشاش ذهنی ، توهّم بینایی وشنوایی ، خواب آلودگی ، زوال فیزیکی و روان و اخلاقی ، لاغری ، سوراخ شدن دیوارۀ بینی ، بی رنگ شدن صورت ، اضطراب ، بی میلی و خستگی شدید از عوارض این مادۀ سمی است.

عوارض مصرف L.S.D ( ال . اس. دی )
رفتن به رؤیاهای گوناگون و توهمات قوی، اختلالات خلق و خو، گاهی خنده های شدید و گاهی گریه، ازدیاد حس بینایی و شنوایی ، اختلالات ذهنی و رفتاری ، اکثراً به یک جا خیره شدن و یا دراز کشیدن ، کم حرفی و آرام بودن ( انزوطلبی ) و سرخوشی بیش از حد.

پیشگیری از اعتیاد
برای پیشگیری باید زمینۀ بازگشت به عواملی را که سبب اعتیاد می شوند فراهم ساخت و آنها را اصلاح کرد، که عبارتند از :
1.عواملی تربیتی و آموزشی ( نقش خانواده ، مدرسه ، رسانه های گروهی ، اوقات فراغت ، فساد اجتماعی ).
2.عوامل اقتصادی ( فقر ، بیکاری ، سود جویی ، مهاجرت ).
3. عوامل سیاسی ( جنگ ، سیاست).
4.عوامل فرهنگی ( بیسوادی ، عدم آگاهی )، و همچنین علل روانی و طبیعی .
5. در دسترس بودن مواد مخدر نیز عامل مهمی است.

درمان اعتیاد
اصولی ترین راه درمان اعتیاد عبارت است از :
1.آگاهی دادن به فرد معتاد در زمینۀ عوارض مرگ زای اعتیاد و تشویق او به ترک بدون بازگشت.
2.فراهم کردن مقدمات لازم برای ترک در منزل یا بیمارستان با همکاری اعضای خانواده و کادر پزشکی.
3.استفاده از داروهای رایج ترک اعتیاد با بهترین و بی ضررترین شیوه .
4.به کار گماردن و مهیا کردن زمینۀ مساعد برای تقویت قوای جسمانی و روانی پس از ترک اعتیاد و باز پروری موفق.
داروهای گوناگونی برای ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر در ایران وجود دارند که باید براساس شرایط بدنی و طول مدت اعتیاد و میزان وابستگی به مواد مخدر و نوع مواد مخدر توسط پزشک تجویز شود و مجموعۀ روان درمانی و دارو درمانی را توأما شامل می شود. به حدی که فرد معتاد قادر است در مدتی کمتر از 2 هفته به وضعیت جسمی و روحی و روانی اولیه بازگشته و از اعتیاد رهایی یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha