سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 38585
 سلامت نیوز: امروزه تولیدكنندگان مختلف این محصول با مورد توجه قرار دادن این خواص انواع مختلفی از خمیردندان از جمله خمیردندان‌ های ضدحساسیت، خمیردندان های سفیدكننده و خمیردندان های جرم گیر یا مخصوص سیگاری ها را تولید می كنند.

نگاهی به خمیر‌ دندان‌های مورد استقبال در كشور حكایت از غلبه برندهای خارجی بر نمونه های داخلی دارد و جالب این‌كه حتی اجناس قاچاق و تقلبی هم در این بازار جایگاهی بالاتر از نمونه‌های داخلی به دست آورده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، تا چند روز پیش هنوز می‌شد در تلویزیون و روی پوستر‌های تبلیغات شهری تبلیغاتی از خمیر دندان‌های وطنی را دید. آن زمان هم‌چنان برخی منازل استفاده از خمیر‌دندان‌های داخلی را به نمونه‌های خارجی ترجیح می‌دادند و میزان استقبال مردم حداقل آنقدر بود كه یكی از برندهای داخلی خمیر دندان‌هایش را با شماره‌بندی 1و2و3 وارد بازار می كرد، اما اكنون مدتی است خمیردندان‌های قاچاق و غیرقاچاق خارجی بازار را قبضه كرده‌اند.

حتی سود این بازار چنان چشم‌گیر به نظر می‌رسد كه نمونه‌های تقلبی اكثر برند‌های خارجی نیز وارد بازار شده و با قیمتی كمی پایین‌تر و در حجم وسیع به فروش می‌رسد.

آنچه در این میان جای تاسف دارد، آنكه اگرچه خمیردندان یكی از نیازهای روزانه‌ی مردم محسوب می‌شود و مصرف آن ناگزیر است، اما با این حال از این بازار بالقوه سهم صنعت كشور ناچیز به نظر می‌رسد و حتی گفته می‌شود از میان معدود تولید‌كنندگان داخلی خمیر‌دندان اكنون برخی از آنها حجم تولید خود را بسیار پایین آورده‌اند.

اكنون در برابر انبوه برند‌های خارجی، تولید خمیردندان‌های داخلی به چند شركت از قبیل داروگر، پونه، نسیم و بس محدود می‌شود و قیمت محصولات آنها نیز به‌طور میانگین 500 تا هزار تومان است. نمونه‌های خارجی نیز براساس مارك و حجمی كه دارند، قیمت‌هایی از هزار و 100 تومان به بالا دارند و قیمت برخی نمونه‌های آنها از چهار هزار تومان هم بیشتر است.

نكته‌ی جالب این‌كه اگرچه نمونه‌های اصلی داروخانه معمولا برچسب وزارت بهداشت را دارند، اما این روزها برخی نمونه‌های قاچاق و غیراصل هم از برچسب‌های تقلبی استفاده می‌كنند و بدین ترتیب راه شناخت خمیردندان‌های اصل به مراتب سخت‌تر از گذشته شده است.

خمیردندان‌ها اجزای مختلفی دارند که هر کدام نقش خاصی ایفا می‌کنند. مثلا مواد ساینده خمیردندان وظیفه برداشتن رسوبات روی دندان‌ ها را به عهده دارند و در واقع تا حدی کار سفیدکنندگی انجام می ‌دهند.

اسانس‌ها، خمیردندان را خوش‌ بو می ‌کنند و فلوراید، نقش پیشگیری از پوسیدگی را دارد. ترکیب و درصد این اجزا در خمیردندان‌ های مختلف متفاوت است.

امروزه تولیدكنندگان مختلف این محصول با مورد توجه قرار دادن این خواص انواع مختلفی از خمیردندان از جمله خمیردندان‌ های ضدحساسیت، خمیردندان های سفیدكننده و خمیردندان های جرم گیر یا مخصوص سیگاری ها را تولید می كنند.

ناگفته نماند كه در تولیدات این محصول هم همانند اكثر محصولات، بازار چین به تولید نمونه های بی كیفیت متعددی پرداخته است كه شاید برخی از خمیردندان‌ها قیمت بسیار ارزانی داشته باشند، اما بنابر اخباری كه چندی پیش درباره سمی بودن ترکیبات خمیردندان‌های چینی در بازارهای جهانی پخش شد، استفاده از این نمونه ها در بسیاری كشورها ممنوع اعلام شده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha