سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 38586
سلامت نیوز: در شرایطی که مدیر کنترل کیفیت هوای پایتخت از راه‌های عامیانه و موقتی خود در نشست‌هایی برای رفع معضل آلودگی هوای تهران خبر می‌داد، اورژانس بیمارستان‌ها، میزبان بیماران تنفسی، سرطانی و سالمندان بسیاری بود. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، زنگ هشدار آلودگی هوا درحالی زده شد که مسئولان همچنان در پیچ و خم راه‌های سطحی خود برای کاهش این معضل بزرگ مانده‌اند. این روزها در شرایطی که مدیر کنترل کیفیت هوای پایتخت از راه‌های عامیانه و موقتی خود در نشست‌هایی برای رفع این معضل خبر می‌داد، اورژانس بیمارستان‌ها میزبان بیماران تنفسی و سرطانی و سالمندان بود.

به گفته رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، میزان آلایندگی در بررسی شاخص آلودگی هوا، ذرات معلق ریز در هوای تهران بیشتر شده و این افزایش آلایندگی هوا در فصل زمستان به علت اضافه شدن سیستم گرمایشی منازل است.

همچنین به گفته پرویز رضازاده مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، میزان آلودگی هوای تهران طی روزهای آتی به اوج می‌رسد؛ البته این خبر برای پایتخت‌نشینان که اغلب روز را مجبور به فعالیت بیرون از منزل هستند، نمی‌تواند چندان خوشایند باشد.

اوضاع آلودگی هوا به حدی نابسامان و پرخطر شده که دیگر روز هوای پاک برای ساکنین کلان‌شهرهایی مانند تهران، تبدیل به یک آرزو شده و به منظور تبدیل آن به واقعیت باید هفت‌خوان رستم را طی کند. درحالی که مسئولان درگیر نشست‌های نه‌چندان تاثیرگذار خود خود بوده‌اند، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای فراکسیون شهری و روستایی مجلس با بیان راه‌کارهایی مبنی بر کاهش و کنترل کیفی هوای تهران، پیگیری این معضل را تنها بر دوش ستاد کنترل کیفیت هوای تهران ندانسته و این ستاد را کانونی برای ارتباط کلیه مسئولان مرتبط با این مشکل اعلام کردند. در ادامه اظهار نظرات برخی از این نمایندگان مجلس را در راستای درخواست برای پیگیری مجدانه از سوی مسئولان می‌خوانیم:

مشکل آلودگی هوای تهران ریشه در امکانات رفاهی پایتخت دارد

محمدرضا رضایی‌کوچی نایب رییس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به ناتوانی مردم در تهیه خودروهای استاندارد، گفت: افزایش سختگیری در معاینه فنی خودروها و ممنوعیت استفاده از خودروهای دودزا، تنها در صورتی امکان‌پذیر است که مردم در تهیه وسایل نقلیه با مشکل مواجه نباشند.

به گفته نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی راهکارهایی مانند زوج و فرد کردن خودروها، راه‌هایی موقتی و زودبازده است که مشکل آلودگی هوا را از پایه درست نمی‌کند.

رضایی‌کوچی علاقه مردم برای زندگی در تهران را وجود امکانات رفاهی در این استان اعلام و تصریح کرد: باید با ایجاد خدماتی در سایر استان‌ها، گرایش به زندگی در تهران را کاهش و فکر مهاجرت به این استان به فراموشی سپرده شود.

افزایش آلودگی هوا ریشه در بی‌توجهی اعضای شورای عالی سلامت دارد


بشیر خالقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن اشاره به وجود شورای عالی سلامت در برنامه پنجم، تاثیرگذاری آن را در کاهش میزان آلودگی هوا کمرنگ دانست و بر لزوم همکاری بیشتر مردم با وزارت بهداشت برای فعالیت این شورا تاکید کرد.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات موجود در نقل و انتقالات کارمندان دولت، یادآور شد: انتقال افراد به کلان‌شهرها بدون تصمیم‌گیری منطقی در این مورد، از دیگر مشکلاتی است که شاید کمتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی گفت: دولت باید برای انتقالات پرسنل خود بررسی بیشتری را به عمل آورد و امکانات رفاهی بیشتری برای سایر استان‌ها فراهم کند تا آمار مهاجرت به پایتخت کاهش پیدا کند.

آلودگی تهران از تبعات بی‌عدالتی و رشد غیرعادلانه در کشور است

مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزایش آلودگی تهران را از تبعات توسعه ناهماهنگ در کشور خواند و گفت: آلودگی و هر مشکل دیگری که در شهر تهران رخ دهد، از تبعات بی‌عدالتی و رشد غیرعادلانه است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که هم‌اکنون کیفیت خودروهای تولیدی و بنزین استفاده شده در کشور پایین است، یاد‌آور شد: کیفیت خودرو و بنزین از عوامل میزان آلایندگی هر شهر است، که متأسفانه کشور ما به‌ویژه تهران در این موضوع بسیار ضعف دارد.

وی با انتقاد از مسئولان به‌علت حاشیه‌سازی و اجرایی نکردن سیاست‌های کلان در شهر تهران، بیان کرد: مسئولان کشور نمی‌خواهند واقعیت‌های جامعه را ببینند، از این‌رو تنها به اجرای طرح‌های نامناسب و زائد فکر می‌کنند.  

 بنزین ناخالص و خودرو بی‌کیفیت؛ دو مولد شارژ آلودگی تهران

محمدحسین مقیمی رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس، استفاده از بنزین ناخالص و خودروهای بی‌کیفیت را یکی از علت‌های افزایش الودگی شهر تهران خواند و خواستار افزایش کیفیت این محصول‌ها شد.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اجرای طرح‌های ضربتی برای کاهش آلودگی شهر تهران، گفت: طرح‌هایی مانند طرح زوج‌وفرد کردن خودرو و تعطیلی شهر تنها تأثیر مقطعی دارد، از این‌رو مسئولان باید برای حل مشکل الودگی تهران راه‌حل دیگری بی‌اندیشند.

عضو کمیسیون عمران مجلس هشتم با بیان این که یکی از علت‌های افزایش آلودگی شهر تهران، تولید خودروهای بی‌کیفیت است، یاد‌آور شد: کیفیت خودرو به طور حتم در میزان آلایندگی هوا نقش به‌سزایی دارد، از این‌رو دولت باید برای افزایش کیفیت این محصول‌ها اقدام مناسبی را انجام دهد.

استفاده از اختراعات نو آلودگی را کم می‌کند

نیره اخوان‌بیطرف عضو فراکسیون شهری و روستایی مجلس استفاده از اختراعات نخبگان در جایگزینی هیدروژن به جای بنزین را راهی برای کاهش آلودگی هوا معرفی کرد که در حال حاضر نیز از سوی مسئولان به این اختراعات توجهی نمی‌شود.

به گفته نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی توجه به اختراعات نخبگان نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی از سوی دولت و مسئولان دارد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس سیاست دولت مبنی بر انتقال مردم از پایتخت به سایر استان‌ها را راهی دیگر بیان کرد که متاسفانه طی روزهای اخیر به فراموشی سپرده شده است.

آلودگی هوای تهران با پرداخت اعتبار ۲ میلیارد دلاری مترو کاهش می‌یابد

انوشیروان محسنی بندپی سخنگوی فراکسیون شهری و مدیریت روستایی در مجلس هشتم با تأکید بر اهمیت توسعه وسایل نقلیه عمومی به‌ویژه مترو، با مکلف کردن دولت به پرداخت دو میلیارد دلار اعتبار سهم مترو، گسترش این وسیله نقلیه شهری را بهترین راهکار برای کاهش آلودگی هوا اعلام کرد.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۰ درصد از آلودگی‌ها حاصل از خودروهای فرسوده است، افزود: ارتقای فنی دانش خودروهای نو و ارائه آن به مردم با شرایط مطلوب می‌تواند نویدبخش کاهش آلودگی هوا و نوسازی امکانات شهری به شمار آید.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم به نشست‌های مدیران کنترل کیفی هوا اشاره کرد و گفت: بهتر است محور این نشست‌ها در راستای راهی برای استانداردسازی سوخت قرار گیرد؛ زیرا هم‌اکنون سولفور موجود در گازوییل مصرفی، ۵۰ برابر بیشتر از سقف استاندارد آن است و با گذشت زمان، زیان‌های زیادی را بر سلامت انسان‌ها وارد خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha