سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۶
کد خبر: 38593

سلامت نیوز : امروزه چاقی و افزایش چربی خون ، از مشکلات عمدۀ افراد جامعه است و بیشتر بیماریهای قلبی ـ عروقی ، عضلاتی و اسکلتی، گوارشی و سکته های قلبی به طریقی با چاقی در ارتباط هستند.

چاقی چگونه به وجود می آید؟

1.غذا خوردن بیشتر از میزان طبیعی؛
2.عوامل ژنتیکی ، محیطی ، اجتماعی ؛
3.اختلالات تیروئید و...

تعریف چاقی :
هر فردی که 20 درصد بیشتر از وزن ایده آل خود وزن داشته باشد چاق است، 35 درصد زنان و 20 درصد مردان در دنیا چاق محسوب می شوند و از عوارض و بیماریهای ناشی از چاقی رنج می برند.

کودکان نیز می توانند دچار کلسترول بالا شوند.

عوارض چاقی عبارتند از :
ـ بیماریهای قلبی عروقی ( فشار خون و تصلب شرائین ، سکتۀ قلبی ) .
ـ بیماریهای عضلانی استخوانی (آرتروز ، التهاب مفاصل و استخوانها ).
ـ بیماریهای اختلالات خونی ( استعداد بیشتر به ساختن لختۀ خونی ).
ـ بیماریهای ریوی ( تنگی نفس در حین کارکردن و راه رفتن).

پیشگیری و درمان چاقی :
برای پایین آوردن چربی خون و کاهش وزن، دو روش بسیار مفید توصیه می شود:
1ـ رژیم غذایی ؛ 2 ـ ورزش.

افراد چاق در حین انجام یک رژیم غذایی فاقد کلسترول زیاد از جمله ( تخم مرغ ، جگر، مغز ، چربی ، گوشت قرمز، پوست مرغ، خامه ، شکلاتها و سرشیر) باید هر هفته خودشان را وزن کنند و اگر با این رژیم غذایی فاقد چربی ، کاهش وزن پیدا نکردند، آنگاه از مواد نشاسته ای مانند انواع شیرینی و قندها نیز پرهیز کنند.

مصرف میوه ، سبزی، روغنهای گیاهی ، مختصری نان ، قارچ ، مرغ ، ماست و ویتامین ها توصیه           می شود. ورزش منظم روزمره به صورت نرمشهای سبک و پیاده روی به مدت 1 ساعت عصر بسیار مفید و ضروری است. در صورتی که رژیم غذایی بودن ورزش باشد میزان بازدهی آن کمتر بوده و حتی ممکن است عوارضی نیز بر جای گذارد.

رژیم غذایی برای افراد چاق
صبحانه باید شامل چند تکه نان ، کمی پنیر، چای شیرین یا مقداری مربا باشد. باید توجه داشت که صبحانه نخوردن موجب زخمهای معده و اثنی عشر در آینده خواهد شد زیرا خالی ماندن معده از شب تا صبح سبب تجمع حدود یک لیوان آب اسید در آن می شود که تنها در صورت خوردن مختصری از غذای جامد از معده وارد روده می شود وگرنه ماندن اسید در معده برای بیش از ده ساعت و برای مدت طولانی سبب تخریب آن می شود.

 توجه : افراد جوان که ناراحتی معده و اثنی عشر ندارند می توانند برای صبحانه از یک یا دو عدد میوه به تنهایی استفاده کنند.

2.در ساعت ده صبح از یک یا دو عدد میوه و یا تکه ای نان با مربا استفاده کنید و توجه داشته باشید افرادی که می خواهند رژیم غذایی برای لاغری بگیرند به جای مصرف سه وعده غذای کامل صبحانه ، ناهار، شام باید از شش وعده غذای سبک و فاقد قند و شیرینی و یا مواد چرب و نشاسته ای استفاده کنند و باید حتی 20 دقیقه مانده به ناهار و یا شام از تکه ای کیک و یا شیرینی و یا مربا استفاده کنند تا جلو اشتهای آنها گرفته شود و برای صرف غذای اصلی ولع و اشتهای زیادی نداشته باشند، و نیز معده کوچکتر شود.

3. ناهار باید شامل کاسه ای کوچک سوپ یا خورشت کم چربی و یا چند تکه گوشت همراه با تکه ای نان و یا کمی برنج ( چند قاشق ) باشد و از مصرف یک بشقاب کامل برنج و انواعی از غذاهای گوشتی کاملاً پرهیز شود. مصرف مقداری سالاد همراه با یک کاسۀ کوچک سوپ یا خورشت برای رژیم غذایی ایده آل است. هنگام ناهار و شام از خوردن چند نوع غذا و گوشت و خورشت و غذاهای فرعی با همدیگر جداً پرهیز شود زیرا مصرف مداوم چند نوع غذا با هم نه تنها سبب اختلالات گوارشی و سوء هضم خواهد شد، بلکه همچنین زمینۀ چاقی و ازدیاد فشار خون را فراهم می آورد.

4.در ساعت 4 تا 5 بعدازظهر مقداری میوه میل شود.

5.در ساعت 8 تا 10 شب مقداری سالاد و یا کمی سوپ یا عدسی و یا چند تکه سوسیس و یا کالباس و یا مختصری لوبیا و یا هر نوع غذای کم حجم و کم مقدار از نظر کالری و انرژی میل شود.

 مهمترین مسئله در زمان رژیم غذایی که از اهمیت خاصی برخوردار است این است که باید به جای خوردن غذاهای چربی دار، قندی و نشاسته ای ؛ از غذاهای کم انرژی و حجیم استفاده شود. غذاهایی که هنگام رژیم غذایی افراد چاق باید بیشتر مصرف شود عبارتند از :

انواع میوه و سبزیجات و مواد دارای الیاف و یا فیبرزیاد که قادرند برای ساعتها در معده و روده ها بمانند و برای افراد احساس سیری ایجاد کنند.

افرادی که ناراحتی معده دارند و نمی توانند از میوه ها و سبزیجات خام استفاده کنند از خورشتهای سبزی که زود هضم هستند استفاده کنند و یا میوه ها را به صورت پخته و کم شیرین مصرف کنند.

هنگام رژیم غذایی ، ورزشهای مداوم و دائمی باید انجام شود. حتی اگر با رژیم غذایی وزن زیادی هم کم شود اگر ورزشهای مورد نیاز را نیم ساعت صبحها و یک ساعت عصرها انجام نشود باز هم چاقی به سراغ انسان می آید.

ورزش سبب می شود که بافتهای زاید و ذخیره ای چربی از بدن کنده شده و حذف شوند و زمینه های چاق شدن مجدد را از بین می برند. کاستن وزن با رژیمهای سنگین در مدت کمتر از یکماه در صورتی که براساس استانداردهای پزشکی نباشد بسیار خطرناک بوده و در دراز مدت دارای عوارض جدی است و اگر براساس جدولهای تنظیمی و کنترل وزن و شرایط آناتومی و روحی و تغذیه ای فرد باشد مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha