سلامت نیوز: معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: از اول دی همه بیمارستانهای تهران به دستگاه امحا و بی خطرسازی زباله مجهز می‌شوند، هزینه هر یک از این دستگاهها بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است که در مقایسه با سایر هزینه‌ها برای دانشگاههای علوم پزشکی کشور رقمی نیست.

علیرضا مصداقی نیا در گفت و گو با فارس، در پاسخ به این پرسش که برنامه تجهیز بیمارستانهای تهران به دستگاه امحای زباله از اول دی چگونه اجرا می‌شود، افزود: ما به نحوه اجرای این برنامه در دانشگاههای علوم پزشکی استان تهران کاری نداریم، بالاخره بیمارستانها باید بر اساس قانون و مقررارت موجود و دستور صریح وزیر بهداشت در استان تهران تا اول دی به این دستگاه مجهز شده باشند.

وی ادامه داد: همه‌ دست اندکاران وزارت بهداشت در هر جایی که باشند مسئول سلامت مردم هستند و ما می‌دانیم که زباله‌‌ها و مواد زائد جامد سلامت آدم‌ها را خطر می‌‌اندازند به همین علت وظیفه داریم در هر جایی این زباله‌ها را بی خطر کنیم تا مانند زباله عادی خانگی توسط شهرداری جمع آوری و دفع شوند.

وی گفت:‌ به هر حال این کار باید انجام شود حالا ممکن است به وسیله دستگاه اتوکلاو یا روشهای دیگر بی خطرسازی غیر سوز باشد وزارت بهداشت بارها اعلام کرده با روش زباله سوزی (که شهرداری اعلام کرده) مخالف است و این کار مورد تأیید وزارت بهداشت نیست زیرا به سلامت مردم آسیب می‌زند و باید زباله‌ها در همان محل بیمارستان خنثی سازی شوند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت افزود: هر یک از بیمارستانهای بزرگ باید بین یک تا دو دستگاه امحای زباله بخرند اما بیمارستان‌های کوچک می‌توانند با یک دستگاه کوچک بی خطرسازی زباله جوابگو باشند.

مصداقی نیا گفت:‌ تا جایی که بنده اطلاع دارم بیمارستانهای زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران این کار را انجام داده‌اند و اعتبار لازم را برای خرید دستگاه امحای زباله را تأمین کرده‌اند و بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در تکاپوی تأمین اعتبار هستند و کار را جلو برده‌اند اما آمار ریز اینکه اکنون چند بیمارستان در استان تهران به این دستگاهها مجهز شده‌اند را الان ندارم.

وی ادامه داد: هزینه هر دستگاه امحای بهداشتی زباله‌های بیمارستانی بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است و ما مطمئنیم که این هزینه برای دانشگاه های علوم پزشکی ما که درآمد دارند هزینه زیادی نیست البته وزارت بهداشت هم کمک‌های کمی به دانشگاههای علوم پزشکی در این زمینه دارد.

معاون وزیر بهداشت گفت: همه بیمارستانهای تهران موظف هستند تا اول دی به دستگاه بی‌‌خطرسازی غیر سوز مجهز شوند و بعد از آن تا آخر سال هم این کار باید در تمام بیمارستان‌های کشور انجام شود و ما می‌دانیم که تأمین هزینه خرید این دستگاه‌ها برای دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها کار مشکلی نیست و فقط یک مقدار مدیریت می خواهد.

وی افزود: در استان تهران بیمارستان‌های خصوصی هم در این زمینه همکاری بسیار خوبی دارند و در زمان مقرر بیمارستان‌های خصوصی نیز به دستگاه امحا و بی‌خطرسازی غیر سوز زباله مجهز می‌شوند و شهرداری از اول دی می‌تواند با خیال راحت زباله‌های بیمارستانها را مانند زباله عادی جمع آوری و دفع کند.

وی ادامه داد: در مورد زباله های عفونی مطبها و کلینیک ها هنوز وارد نشده ایم وقطعاٌ در آینده نزدیک زباله های این مراکز را هم ساماندهی می کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha