سلامت نیوز: نایب رییس انجمن دكترای علوم آزمایشگاهی تشخیص پزشكی ایران گفت: امكان تشخیص جنسیت جنین از طریق خون مادر در هفته دهم بارداری فراهم شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر میر مجید مصلایی با اعلام این خبر گفت: با در اختیار داشتن تست غربالگری تشخیص جنسیت جنین از طریق خون مادر، اكنون امكان این تشخیص جنسیت جنین حداكثر در هفته دهم بارداری میسر شده است. با گسترش فن آوری در عرصه علوم آزمایشگاهی، امكان تشخیص جنسیت جنین دستخوش تغییرات ارزشمند زمانی شده است.

وی افزود: روش‌های رایج تشخیص جنسیت جنین قبل از تولد، مانند آمینوسنتز و CVS بسیار تهاجمی بوده و اگرچه با احتمال كم اما در هر صورت با احتمال درصدی از سقط جنین همراه است. از این رو روش‌های مذكور برای مادرانی كه خطر ابتلای جنین آنها به نواقص ژنتیكی بالا خواهد بود، توصیه می‌شود.

مصلایی با بیان این كه به تازگی ردیابی مقدار كمی از DNA جنین در خون مادر قابل ردیابی شده است، افزود: از همین طریق می‌توان با روش حساس Real time PCR، كروموزوم Y را در خون مادر ردیابی كرد. اگر این كروموزوم در خون مادر باردار در هفته دهم بارداری یافت شود، جنین پسر است و اگر یافت نشد به طور حتم كروموزوم‌های جنین xx بوده و جنین دختر خواهد بود.

نایب رئیس انجمن دكترای علوم آزمایشگاهی تشخیص پزشكی ایران گفت: این روش در مقایسه با روش‌های آمینوسنتز و CVS روش بسیار ارزان قیمت و كم خطری برای مادر و جنین است از سوی دیگر در روش سونوگرافی معمولا زودتر از هفته شانزدهم بارداری، امكان تشخیص جنسیت جنین وجود ندارد.

مصلایی با بیان این كه این تست را می‌توان از هفته هشتم جنینی معادل هفته دهم بارداری با دقت 90 درصد و از هفته دهم جنینی (هفته دوازدهم حاملگی) با دقت 95 تا 99 درصد انجام داد، گفت: پاسخ این تست در مدت یك هفته آماده می‌شود و در صورت یافتن كروموزوم Y حتی اگر بارداری چند قلویی نیز باشد، یكی از جنین‌ها یا تمام آنها پسر خواهد بود.

وی ادامه داد: در خانواده‌هایی كه مادر، بیماری ژنتیكی وابسته به جنس مانند هموفیلی دارد، اگر جنین پسر باشد حتما مبتلا به این بیماری بوده و برای سقط درمانی می‌توان اقدامات لازم را سریع‌تر از گذشته آغاز كرد و فرصتی از این طریق از دست نمی‌رود.

وی با اشاره به این روش كه به PGTMB موسوم است، گفت: یكی از موضوعاتی كه در سال‌ها و حتی ماه‌های اخیر پیشرفت‌های شگرفی داشته، روش‌های تشخیص بر اساس دستورالعمل‌های مولكولی و ژنتیكی است. این نوع روش‌ها با دقت فوق‌العاده و صحتی استثنایی به سرعت جایگزین روش‌های گذشته تشخیصی می‌شوند.

مصلایی، گفت: بررسی علل سقط‌های مكرر، تشخیص به موقع پارگی زودرس كیسه آب، انجام تست ترومبوفیلی برای شناسایی علل از دست دادن جنین در زنان باردار و تست‌های دیگر در این خصوص موجب شده تا در سال‌های اخیر میزان مرگ و میر مادران و بویژه جنین كاهش یافته و یا قابل كنترل و پیشگیری باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha