سلامت نیوز: رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پوشش 99 درصدی واکسیناسیون گروه‌های هدف در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدمحسن زهرایی در حاشیه برگزاری نشست منطقه‌ای راهکارهای تشخیص و گزارش دهی و تازه‌های سیاه سرفه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که تقریبا تمامی گروه‌های هدف در کشور واکسیناسیون می‌شوند، اظهار داشت: بر اساس اعلام یونیسف و سازمان بهداشت جهانی، ایران جزء معدود کشورهای منطقه و حتی برخی از کشورهای توسعه یافته از جمله اروپای شرقی در زمینه پوشش واکسیناسیون به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه مناطق حاشیه شهرها، روستاهای صعب العبور و مناطق مرزی جزء مناطق پر خطر کشور از لحاظ بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن به شمار می‌روند، خاطرنشان کرد: ارتقاء اطلاع رسانی، جلب مشارکت و ایجاد تسهیلات از جمله تمهیدات اتخاذ شده برای پوشش 100 درصد واکسیناسیون در کشور به شمار می رود.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه بیماری فلج اطفال 11سال است در کشور ریشه کن شده است و بیماری سرخک نیز در حال حذف شدن است، اظهار داشت: در سال 2011 سیزده مورد از بیماری سرخک در کشور گزارش شد که این میزان کمترین تعداد در سال‌های گذشته است و این امر موفقیت بزرگی در راستای حذف این بیماری به شمار می‌رود.

دکتر زهرایی با اشاره به اینکه در 30 سال گذشته بیماری دیفتری یکی از بیماری‌های خطرناک در کشور به شمار می رفت که با اپیدمی‌های گسترده موجب عوارض و خسارات زیادی می‌شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این بیماری در کشور نادر است و شاید یک پزشک در طول 30 سال خدمت خود به این بیماری برخورد نکند و این امر از موفقیت‌های واکسیناسیون در کشور به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای مجاور به ویژه کشورهای شرق و شمال پوشش واکسیناسیون پائین است و در نتیجه احتمال ورود این بیماری‌ها به کشور وجود دارد، اظهار داشت: در این زمینه باید تلاش شود که تمامی گروه‌های هدف زیر پوشش واکسیناسیون قرار گیرند که اگر موردی از بیماری فلج اطفال و یا سرخک وارد کشور شد کودکان برعلیه این بیماری‌ها ایمن باشند.

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سیاه سرفه هم از جمله بیماری‌هایی است که موفقیت‌های زیادی در راستای پیشگیری از آن داشته‌ایم اما هنوز مواردی در این زمینه گزارش می‌شود، اظهار داشت: اگر تمامی پزشکان در صورت مشاهده این بیماری موارد را به مراکز بهداشتی درمانی گزارش دهند نظام مراقبت تقویت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha