چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 38626
سلامت نیوز : ریه ، شش یا جگر سفید از اعضای اصلی بدن و عبارت از دو تودۀ اسفنجی و قابل ارتجاع است که درون سینه در طرفین قلب جا دارد. سالانه میلیونها نفر در سراسر دنیا در اثر سرطان ریه جان می سپارند. شیوع این سرطان در کشورهای مختلف دنیا به حدی است که تنها در آمریکا همه ساله 150 هزار مورد جدید از سرطان ریه کشف می شود که بیشتر مبتلایان در آن در کمتر از یک سال فوت می کنند. در واقع سرطان ریه ( ششها ) به عنوان شایعترین نوع سرطان مرگ زا در بین مردان و زنان دنیا است. شیوع این سرطان در سنین 55 تا 65 سالگی در بالاترین میزان است.

از آنجا در داخل نسج ریه ها ، اعصاب حسی وجود ندارد در نتیجه درد ریوی حاصل نمی شود و بیشتر افراد در طول ایامی که این سرطان در ششهایشان در حال تشکیل است از بروز آن اطلاع ندارند و زمانی به این بیماری پی می برند که سرطان از طریق ریه به سایر اعضای بدن منتقل شده و انسان در آستانۀ مرگ قرار می گیرد.

در کالبد شکافی اجسادی که به دلیل سرطان ریه جان سپرده اند ثابت شده است افرادی که به مدت بیش از 15 سال حدود یک پاکت یا بیشتر در روز سیگار کشیده اند خطر بروز سرطان در آنها 70 درصد بیشتر از افراد غیر سیگاری است زیرا دود سیگار پس از استنشاق از راه دهان و نای به ریه ها منتقل شده و در محل انشعاب نایژه ها و نایژکها، رسوب کرده و از همین محل دو شاخه شدن در اثر تماس مواد سرطان زا، رشد سلولهای سرطانی شروع شده و سپس به نقاط دیگر غیر از ریه ها و حتی معده، پانکراس پستان  تخمدان، پروستات ، مغز ، کبد ، استخوانها و غدد لنفاوی منتقل می شود و در طی مدت کوتاهی فرد را از پای در می آورد.

تحقیقات پزشکی ثابت کرده است که در بیش از 92 درصد موارد سرطان ریه نقش سیگار به تنهایی دخیل است هر چند در بروز سرطان دهان و زبان و حنجره و مری می توان نقش دخانیات و الکل را توأماً سهیم دانست. هر چه عمیقتر به سیگار پک زده شود و دود آن به اعماق ریه ها فرستاده شود، شیوع سرطانی شدن بیشتر است ، به ویژه اگر سیگار کشیدن از سنین جوانی که بافت ششها حساس و آسیب پذیرترند شروع شده باشد.

علل
دخانیات، ارث، بیماریهای انسدادی ریه و علل ناشناختۀ دیگر.

علائم بالینی
کاهش وزن ، سرفه ، تنگی نفس، خلط خونی ، دردهای قفسۀ سینه ، خشونت صدا و فلج دیافراگم ، در بیشتر موارد سرطان ششها ، علامت بالینی خاصی مشاهده نمی شود.

تشخیص
رادیولوژی، سی تی اسکن، نمونه برداری و آزمایشات بالینی.

درمان
جراحی ، شیمی درمانی ، اشعه درمانی با توجه به مرحله بندی تومور و نظرات پزشک معالج.

پیشگیری
بهترین راه پیشگیری از سرطان ریه ، عدم استعمال هر نوع  دخانیات و فاصله گرفتن از افراد سیگاری است زیرا حتی همنشینی با افراد سیگاری نیز می توانند سرطان ریه ایجاد کند. از آن جایی که تعداد سیگار مصرفی در طی سال و طول زمان مصرف دخانیات رابطۀ مستقیم با بروز سرطان ریه دارد می توان به این نتیجه رسید که اگر فردی که بیش از 15 سال سیگار ، پیپ ، قلیان ، ویا چپق کشیده است به پزشک مراجعه کند، و از خشونت صدا ، خلط خونی و کاهش وزن شکایت داشته باشد پزشک باید نسبت به بروز سرطان ریه در نامبرده مطمئن باشد، مگر آن که تست ها و آزمایشات خلاف آن را ثابت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha