سلامت نیوز: رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور گفت: ریه یک فرد سیگاری در شمال کشور و یک فرد غیر سیگاری در تهران شبیه هم است و شکی نیست که آلودگی هوا تسریع و تشدید‌کننده بیماری‌های زمینه‌ای است.

محمود خدادوست در گفت‌وگو با فارس با تشریح تأثیر آلودگی هوا بر روی افراد و به خصوص بیماران اظهار داشت: آلودگی هوا تشدید‌ و تسریع‌کننده در زمینه بیماری‌های زمینه‌ای است. این امر بدیهی است و هیچ شکی در آن نیست که آلودگی هوا می‌تواند در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشد ایجاد مشکل کند.

وی افزود: متعاقباً افرادی که ضعیف باشند مانند خردسالان، اطفال، زنان باردار، بیماران قلبی، ریوی و در نهایت آسم به طور یقین آلودگی هوا تشدید و تسریع‌کننده بیماری‌های آنان می‌شود و می‌تواند برای آنها مشکل‌آفرین باشد.

خدادوست تصریع کرد: اما اینکه بگوییم که آلودگی هوا می‌تواند عاملی مرگ‌بار باشد این مبحث باید بیشتر مورد تحقیق قرار گیرد چون عموماً مرگ‌های غیرطبیعی را به ما (سازمان پزشک قانونی) ارجاع می‌دهند و در این میان در مرگ‌های غیرطبیعی ممکن است بر اثر بیماری‌های قلبی و ریوی باشد ولی آلودگی هوا یکی از مواردی است که می‌تواند تشدید و تسریع‌کننده بیماری‌ها باشد.

رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور بیان داشت: مثلاً کسی که در شمال کشور زندگی می‌کند و روزی حداقل یک پاکت سیگار می‌کشد با یک غیرسیگاری که در تهران زندگی می‌کند ریه این دو فرد تقریباً وضعیت برابری دارند و حال این نشان می‌دهد که آلودگی چقدر بر روی بدن انسان تأثیر منفی دارد و در تأثیر آلودگی هوا هیچ تردیدی وجود ندارد و حتی بعضاً برخی کسالت‌های روحی، فکری و بی‌حوصلگی نیز تحت تأثیر آلودگی هوا است.

وی در پاسخ به این پرسش که سازمان پزشکی قانونی آیا برنامه‌ای برای تحقیقات در مورد مرگ افراد بر اثر آلودگی هوا انجام خواهد داد، گفت: البته ما در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی باید در گام نخست پژوهش و تحقیق کنیم که چه میزان آلودگی هوا بر روی بیماری‌ها تأثیر دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha