سلامت نیوز: معاون درمان وزارت بهداشت گفت: بیمارستانهای دولتی و دانشگاههای علوم پزشکی بعد از هدفمندی یارانه‌ها با کسری شدید ۶۰۰ میلیارد تومانی جبران نشده مواجه‌اند برخی مراکز حتی توان پرداخت قبوض را ندارند و به قطع برق، آب و گاز تهدید می‌شوند، کیفیت خدمات بیمارستانی نیز افت کرده است

حسن امامی رضوی در گفت و گو با فارس درباره تأثیر هدفمندی یارانه‌ها بر خدمات درمانی کشور گفت: اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها آثار مثبتی که داشته این است که موجب صرفه جویی و کاهش مصرف انرژی، آب، برق و گاز توسط مردم به تبع آن در بیمارستانها شده است.

وی ادامه داد:‌ مسئولان بیمارستانها با توجه به افزایش هزینه‌های بیمارستانی از راههای مختلف و خرید وسایل کنترلی و کم مصرف برای مدیریت مصرف انرژی و کاهش مصرف آن تلاش‌های زیادی کرده‌اند که آمار و رقم دقیق میزان این صرفه‌جویی آنها اوایل سال آینده گزارش می‌شود، سمینارهای مختلفی هم برای کاهش مصرف انرژی در بیمارستانها برگزار شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: بودجه مراکز وزارت بهداشت از این پس به صورت کاملاً عملیاتی تدوین می‌شود و ریز همه هزینه‌ها و کاهش یا افزایش آنها کاملاً مشخص است.

امامی رضوی ادامه داد:‌ اما مسئله مهم این است که بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و افزایش هزینه‌ها در کشور پشنهاد وزارت بهداشت این بود که امسال تعرفه خدمات پزشکی به طور متوسط ۲۳ درصد افزایش یابد تا بار افزایش هزینه‌ها برای بیمارستانها و مراکز درمانی جبران شود اما به هر حال دولت موافقت نکرد و به افزایش ۹ درصدی تعرفه‌ها رأی داد.

وی گفت: اما دولت قول داد ما به التفاوت این تعرفه‌ها را که برای امسال در بخش دولتی ۳۵۰ میلیارد تومان برآورد شد جبران کند اما متأسفانه این کسری جبران نشد و اولین اثر آن تأخیر در پرداخت کارانه به پرسنل و تأخیر بیشتر در پرداخت هزنیه خرید دارو از شرکتهای دارویی است و بعد از آن افت کیفیت خدمات بیمارستانی است که نارضایی بیشتر بیماران و مردم را سبب می‌شود.

امامی رضوی ادامه داد:‌ بیمارستانهای دولتی با توجه به بدهی های تأمین نشده سالهای ۸۸ و ۸۹ با ۲۸۰ میلیارد تومان کسری وارد سال ۹۰ شدند و امسال هم ۳۵۰ میلیارد تومان به این کسری اضافه شده است که حتماً باید تا آخر سال جبران شود در غیر این صورت تجمیع این کسری و بدهی بیمارستانها مشکلات بسیار زیادی را برای حوزه درمان کشور به وجود می‌آورد.

وی گفت:‌ بسیاری از بیمارستانها مجبور شده‌اند از کیفیت خدمات بزنند و برخی خدمات رفاهی و جانبی مانند غذا را حذف کنند یا کاهش دهند، برخی بیمارستانهای حتی توان پرداخت قبوض آب و برق و گاز را ندارند و به قطع آب، برق یا گاز تهدید می‌شوند.

معاون وزیر بهداشت افزود: ما این موضوع را از معاونت نظارت و برنامه ریزی ریاست جمهوی پیگیری کرده‌ایم اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha