چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 38657
سلامت نیوز: پیری اگر چه دورانی از زندگی است امّا چنانچه یك پیر دوران دیده از وضعیت جسمی و روحی خود آگاهی لازم را نداشته باشد، بی‌شك و تردید به عوارض و بیماری‌هایی دچار خواهد شد كه در بخش گذشته به برخی از آنها اشاره داشتیم.

در این بخش و در ابتدای بحث مورداشاره به معضل بزرگی اشاره می‌كنیم كه به‌خصوص در كشورهای جهان سوّم گریبانگیر مردمی است محروم و بی‌نصیب از دانش كافی و دولتمردان آنان بی‌توجه این مهّم یعنی «بی‌برنامگی» كه تبعات اسف‌بار آن «بیكاری»، «مشكلات اقتصادی»، «مشكلات بهداشت و درمان» و ده‌ها مشكل دیگر كه زندگی را سخت و تلخ می‌سازد و متأسفانه این معضلات در دوران «سالمندی» دوچندان می‌شود.

حال، بازمی‌گردیم به مبحث «بیماری‌های دوران پیری» و نخستین موضوع را به «نارسایی‌های قلبی» در این دوران اختصاص می‌دهیم.

در افرادی كه قدم به دورة «كهنسالی» می‌گذارند، خاصیت انعطاف شریان‌ها كم می‌شود و در نتیجه مقدار پذیرش خون تقلیل پیدا می‌كند و در این راستا، بیماری‌هایی مثل فشارخون، بالابودن چربی و دیابت (مرض قند) به بیماری عروقی عضلة قلب كمك می‌كنند و شلی عضلة قلب را باعث می‌شوند... و عاقبت با نقصان ظرفیت‌های ریوی بار مشكلات قلب بدتر شده و بازده قلبی دچار نقصان شدیدی می‌شود...

دستگاه گوارش

بیماری‌های گوارشی نیز یكی از مشكلات دردناك دوران پیری است كه تحمل آن برای افراد مسن بسیار سخت است. از عوارض دستگاه گوارش كاهش یافتن ترشح بزاق، حسّ چشایی، اسید معدی و در نتیجه بروز «یبوست» شدید است كه البته كم‌حركتی یا بی‌حركتی نیز در این میان مزید بر علّت می‌شود.

كه برخی از بیماران در اینگونه مواقع اقدام به خوردن داروهای سنّتی (مسهل) می‌كنند كه این نوع درمان در بیماران مبتلا به یبوست‌های سرسخت و مقاوم جواب نمی‌دهد. لازم است بیماران از غذاهای سبك و كم حجم استفاده كنند و مهم‌تر اینكه: حركت (ورزش) را در برنامة روزانة خویش بگنجانند..

دستگاه عصبی و حركتی

دراشخاص مسن‌، عضلات به دنبال كم‌حركتی یا بی‌حركتی دچار لاغری شده همچنین مفاصل به خصوص زانوها كه تكیه‌گاه بسیار بزرگی برای حركت محسوب می‌شوند، به دلایل بروز آرتروز پیشرفته و لاغری عضلانی، به شدت آسیب می‌بینند. در همین جا بهترین و مؤثرترین درمان برای پیشگیری از این آسیب‌دیدگی را توصیه می‌كنیم

ورزش

*در مملكت ما اگر چه امروز فواید حركت و ورزش به ظاهر مطرح می‌شود امّا همچنان این پدیدة بسیار مهّم یعنی «ورزش» در حاشیه قرار دارد در شرایطی كه در دوران «پیری» پر از مشكلات جسمی و روحی هستیم حركت كاملاً كم می‌شود و به همین دلیل لاغری مفرط عضلانی پیش می‌آید و با بروز برخی بیماری‌های دیگر گروه كثیری از پیرهای جامعة ما دچار یأُس و نومیدی می‌شوند و به تدریج بد اخلاق ، تندخو و شكننده شده و از زندگی لذّت نمی‌برند.

اینجاست كه «ورزش» به عنوان فرشتة نجات به یاری آنها می‌آید و ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی، شنا و به خصوص ورزش‌های دسته?جمعی كه خیلی نشاط آور است حتی می‌توانند جایگزین داروهایی كه گاه هیچ اثر مفیدی ندارند، بشوند.

توجه دولت و مسئولان و دست اندركاران سازمان‌های ورزشی (در سراسر كشور) به ورزش بسیار حائز اهمیت است كه باید در ساخت و تأسیس مراكز و استادیوم‌های ورزشی و ایجاد انگیزه در افراد مختلف اعم از زن و مرد (نوجوان ، جوان و كهنسال) با برگزاری مسابقات ورزشی همت گمارند.

با این توضیح دریافتیم كه كاهــش تــودة استخوانی و ساییدگی‌های شدید خصوصاً در سالمندان آنان را در معرض شكستگی‌های متعدد و بروز آرتــروزهایی قرار خواهد داد كه در ایــن صورت چاره‌ای جز تحــمل درد و رنج ناشی از آن را نخواهند داشت و با این شرح مختصر عنایت خواهیم داشــت كه حركت و ورزش فعــال كه می‌توان با بــرنامه‌ریزی اصولی آن را در برنامة روزانه جا داد، در پیشگیری این عــوارض بیش از حدّ مؤثر است در صورتی كه همزمان با پرداختن به آن، تعذیه علمی و اصولی را نیز رعایت كنیم

منبع: اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha