چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 38661
سلامت نیوز: محققان شست وشوی بینی را با آب معمولی برای تسکین علائم سرما خوردگی توصیه نمی کنند.

آنان هشدار می دهند شست وشوی سینوزیت برای تسکین سرماخوردگی و علایم آلرژی با آلودگی آمیبی خطرناک مغز ارتباط دارد.به گزارش سایت «CNN» ، استفاده از آب لوله کشی به جای آب استریل شده برای شست و شوی بینی باعث راه یافتن آمیب به مغز می شود. محققان می گویند اگر چه آب لوله کشی به عنوان مصرف خوراکی سالم است اما به هیچ عنوان برای شست و شوی بینی توصیه نمی شود. در صورت دسترسی نداشتن به آب استریل، لازم است فرد عمل شست وشو را با آب جوشیده انجام دهد. این عفونت اغلب به هنگام شنا یا شیرجه زدن در آب رودخانه، دریاچه یا استخر بدون کلر به وجود می آید.
محققان بر ضرورت بهداشتی بودن وسیله ای که از آن برای شست وشوی بینی استفاده می شود نیز تاکید و توصیه می کنند تا در صورت استفاده مجدد از آن، کاملا شسته، ضدعفونی و خشک شود. یادآوری می شود که آمیب، باعث عفونت مغزی می شود که این عفونت سبب تخریب بافت مغزی خواهد شد.

 در مراحل اولیه، علایم آن مشابه علایم مننژیت باکتریایی است که به سردرد، تب، حالت تهوع، استفراغ و سفت شدن گردن منجر می شود. علایم بعدی شامل سردرگمی، نداشتن تعادل، صرع و توهم است. پس از شروع علایم، بیماری به سرعت پیش می رود و طی یک تا ۱۲ روز باعث مرگ بیمار می شود.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha