سلامت نیوز: به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، 85 درصد بازار داخلی سلامت باید از محصولات ایرانی باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس؛ مصطفی قانعی در چهارمین کنگره آزمایشگاه و بالینی که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد اظهار داشت: بسیاری از متخصصان بالینی از آن تزی که می‌نویسند آگاه نیستند و در فضای آزمایشگاه وارد نشده‌اند از طرفی همکاران آزمایشگاهی نیز با فضای بالینی آشنا نیستند که امیدواریم این کنگره زیربنای خوبی باشد تا به این موضوعات پرداخته شود.

وی ادامه داد: در تحقیقات و فناوری کشور آزمایشگاه در تولیدات و تحقیقات نقش مهمی دارد چرا که طبق سند چشم‌انداز موظفیم به جایگاه اول منطقه برسیم که لازمه آن ثبت سالیانه 280 patent )پتنت و باید ۱۰۰ مرکز رشد و فناوری در حوزه‌های که اولویت دارند داشته باشیم، دو درصد محصول بازار جهانی را از آن خود کنیم و 85 درصد بازار داخلی باید مربوط به تولیدات داخل باشد. اینها چیزهایی است که باید تا ۱۵ سال آینده به آن دست یابیم و تمام مطالب در نقشه جامع علمی کشور ذکر شده است.

وی بیان کرد: در عین حال پیشنهاد می‌کنم تا شما جامعه فرهیخته حتما یک بار نقشه جامع علمی کشور را بخوانید.

وی اضافه کرد: در هدف‌گیری برنامه پنجم توسعه مواردی وجود دارد که شهرک دانشگاهی، نظام یکپارچه پایش و فناوری، حمایت مالی از پژوهش‌های تقاضا محور و شهرک دانشگاه سلامت براساس نقشه جامع علمی کشور درآمده و به شکل کمی استخراج شده تا همه این شیوه‌های تشخیصی حداکثر کمک را به سلامت بکند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: بازار سلامت در حدی است که می‌تواند اشتغال ایجاد کند و صادرات کشور را راه بیاندازد.چرا که سلامت و صنایع نظامی مقام اول و دوم را در تجارت کشورهای دنیا دارند و در عین حال بازار سلامت اقتصاد دانش بنیان را هم راه می‌اندازد.

وی با اشاره به آئین‌نامه قبلی ممنوعیت ورود اعضای هیئت علمی به بخش خصوصی تشریح کرد: چندین سال می‌گفتند اگر هیئت علمی وارد بحث خصوصی شد باید به بحث تخلفات معرفی شود وقتی ما به مشکل خوردیم دیدیم اگر بخواهیم اقتصادمان دانش بنیان شود و در رقابت بین‌المللی شکست نخورد باید دانشمندان را وارد بخش خصوصی کنیم.

قانعی افزود: وقتی فناوری کپی را تبدیل به محصول کرده و وارد بازار کنیم آن کشوری که اصل فناوری را در اختیار دارد قاعدتا محصول بهتری از ما تولید می‌کند و از ما جلوتر است اما اگر اقتصاد دانش بنیان باشد و دانشمندان وارد عرصه فناوری شوند فناوری تولید خواهد شد که دنیا تولید نکرده است و اقتصادی که از این روش حاصل می‌شود.


وی تصریح کرد: هدف ما این است که افرادی که در آزمایشگاه‌ها مشغول کارند فناوری‌های جدید خلق کنند که مورد مصرف دنیا باشد ضمن اینکه طی یک سال باید واردات توسط دانشمندان داخل تولید شود تا ۸۵ درصد بازار داخلی از محصولات خودمان باشد.

قانعی خاطر نشان کرد: امسال قرار بود به شرکت‌های دانش بنیان هزار میلیارد تومان بدهند تا اقداماتی که سند چشم‌انداز دیده شده اجباری شود.

وی با اشاره به انعقاد قراردادهایی با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری افزود: از این معاونت اعتباراتی درخواست کرده‌ایم و همچنین با برخی بانک‌ها قراردادهایی بسته شده تا حمایت‌های لازم از شرکت‌های دانش بنیان صورت گیرد. انتظار ما این است که از سال آینده از مجموع یکصد میلیارد تومانی که صرف واردات کیت‌های تشخیصی می‌شود حداقل ۳۰ میلیارد تومانش از فراورده‌هایی باشد که در داخل تولید شود.

وی گفت: دنبال آن توانایی هستیم که با علم، تولید ثروت کنیم و از همان ثروت در راستای پیشرفت علم استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha