چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 38664
سلامت نیوز: دبیر انجمن متخصصان پوست، ضمن بیان این مطلب كه اگزما و آكنه شایع‌ترین بیماری‌های پوستی در كشور هستند، گفت: حساسیت نسبت به عناصر شیمیایی نیكل، كرم و كبالت كه در بسیاری از لوازم آرایشی، بدلیجات و مانند آن به كار می‌رود در بروز اگزمای تماسی موثر است.

دكتر محمد گلشنی در گفت وگو با ایسنا، در تعریف اگزما اظهار كرد: اگزما،‌نوعی حساسیت پوستی است كه انواع متفاوتی دارد و «اگزمای زنان خانه‌دار» شایع‌ترین نوع اگزماست.

وی ادامه داد: شست وشوی مرتب و استفاده مداوم از مواد تخریب كننده چون صابون‌، شوینده‌ها و پاك كننده‌ها باعث بروز اگزمای تماسی می‌شود كه اغلب در دست‌ها مشاهده می‌شود و خارش، قرمزی، پوسته ریزی و جوش از جمله علائم آن است.

این متخصص پوست و مو، بهترین راهكار درمان اگزما را اجتناب از برخورد با این مواد دانست و اظهار كرد: همچنین استفاده از دستكش‌های دولایه كه داخل آن نخی و رویه بیرونی‌اش از جنس پلاستیك است حائز اهمیت است. در نهایت مصرف كرم‌های نرم كننده، چرب كننده و مرطوب كننده چون وازلین و اوسرین پس از خارج كردن دست‌ها از آب می‌تواند در پیشگیری از بروز این آسیب پوستی كمك كننده باشد.

گلشنی درباره ارتباط اگزما با قرار گرفتن پوست در معرض هوای سرد، توضیح داد: پوست همیشه در فصول سرما آسیب پذیرتر است، زیرا پایین بودن رطوبت هوا بر خشك شدن پوست تاثیر می‌گذارد.

این متخصص پوست، توصیه كرد: لازم است رطوبت هوا را در منازل بالا ببرند. بویژه استفاده از دستگاه‌های بخور در منازل افرادی كه مستعد ابتلا به اگزما هستند، ضروری است.

دبیر انجمن متخصصان پوست، در ادامه اگزمای سرشتی را نوع دیگر این بیماری دانست و عنوان كرد: اگزمای سرشتی معمولا از 4 تا 6 ماهگی نوزاد شروع می‌شود. اگزمای سرشتی با خارش و قرمزی پوست همراه بوده و كودك در صورت بروز این آسیب، بیقرار، بی‌تاب و مضطرب است. این نشانه‌ها معمولا بر روی گونه‌ها، چین‌های پوستی آرنج، پشت زانو و پلك‌ها بیشتر مشاهده می‌شوند.

وی ادامه داد: سابقه خانوادگی ابتلا به بیماریهای التهابی چون رینیت آلرژیك، آسم و اگزما در بروز این نوع از اگزما نقش دارد.

گلشنی، حساسیت نسبت به عناصر شیمیایی نیكل، كرم و كبالت را كه در بسیاری از لوازم آرایشی، بدلیجات و مانند آن به كار می‌رود را نیز در بروز اگزمای تماسی موثر دانست و گفت: البته اگزمای تماسی اغلب در كسانی كه آلرژی دارند و مستعد ابتلا به آن هستند، مشاهده می‌شود.

دبیر انجمن متخصصان پوست، درصد شیوع اگزما در كشور را نامشخص عنوان كرد و گفت: اگزما و آكنه شایع‌ترین بیماریهای پوستی در كشورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha