سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تأکید بر نبود آمار واقعی از میزان مبتلایان به بیماری ایدز در کشور، از مسئولان خواستار اجرای طرح آزمایش همگانی در کشور شد.
علی‌اصغر حسنی در گفت‌وگو با خانه ملت، با تأکید بر ایجاد موج دوم بیماری ایدز در کشور، افزود: متأسفانه با وجود اقدام‌های وزارت بهداشت و درمان، آمار ابتلا به این بیماری افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم لارستان و خنج در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که بر اساس آمار سازمان‌های مربوطه، بیشترین علت شیوع بیماری ایدز در جامعه تزریق مشترک میان معتادان است، گفت: در چند سال اخیر وزارت بهداشت برنامه‌ریزی خوبی مانند ارائه سرنگ در داروخانه‌ها و... انجام داده است، اما هنوز به حد مطلوب نرسیده است.

در مرز و گمرگ‌ها قرنطینه ایجاد کنیم

وی با انتقاد از مسئولان به‌علت نبود کنترل و نظارت  درباره جلوگیری از افراد برای مسافرت‌ به خارج کشور، افزود: یکی از علت‌های ابتلا افراد به بیماری ایدز، سفر به کشور‌های عربی و آسیای شرقی و ایجاد رابطه‌های جنسی است، از این‌رو مسئولان اجرایی باید برای کنترل بیماری ایدز در مرز و گمرگ‌ها قرنطینه ایجاد کنند.

آمار واقعی از مبتلایان به بیماری ایدز در کشور وجود ندارد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم، با اعلام این که آمار واقعی از مبتلایان به بیماری ایدز در کشور وجود ندارد، یادآور شد: هم‌اکنون قمستی از مبتلایان به بیماری ایدز تنها به‌علت حفظ آبروی از معرفی خود به‌عنوان بیمار پرخطر جلوگیری می‌کنند، این‌ موضوع موجب می‌شود که سازمان‌های مربوطه آمار درستی از بیماران نداشته باشند.

وی ادامه داد: نبود آمار واقعی از مبتلایان به ایدز در جامعه، موجب افزایش رفتارهای پرخطر و به‌تبع آن افزایش ابتلا به ایدز می‌شود.


این نماینده مجلس هشتم، ادامه داد: وزارت بهداشت باید برای رسیدن به آمار واقعی از میزان مبتلایان به بیماری ایدز طرحی مانند آزمایش همگانی و عمومی را با کمک سازمان‌های دیگر اجرایی کند.

حسنی عملکرد وزارت بهداشت و درمان را درباره حفاظت و حمایت از بیماران مبتلا به ایدز را مناسب ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه این وزارتخانه برنامه‌ریزی مناسبی را برای حمایت و کنترل بیماران مبتلا به ایدز کرده است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم‌اکنون میزان مبتلایان به بیماری ایدز در کشور حدود ۲۳ هزار و ۱۲۵ نفر است.

موارد ابتلا به ایدز در ایران در سال ۹۰ در زنان ۵/۸ درصد و در مردان ۵/۹۱ درصد است، همچنین راه انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی ۸/۶۹ درصد، مادر به کودک ۸/۰ درصد، موارد نامشخص ۳/۱۸ درصد و از طریق آمیزش جنسی ۱۰ درصد گزارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha