چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۳
کد خبر: 38686
سلامت نیوز: آمیخته‌شدن آب سرچشمه روستای سرخون از توابع اردل در استان چهار محال و بختیاری با گل و لای و آلودگی‌های نفتی باعث نارضایتی و نگرانی اهالی این روستا شده است.

یکی از اهالی روستای سرخون اردل در این باره گفت: آب چشمه سرخون در بخش میانکوه اردل با نفوذ نفت آلوده شده که این مساله سلامتی مردم را در معرض خطر قرار داده است.

علی حیدری با بیان این که همه ساله در دو فصل پاییز و زمستان و یک ماه از فصل بهار سال بعد بر اثر بارندگی آب چشمه سرخون به شکل محسوسی گل آلود می‌شود تا جایی که به‌مدت یک هفته تا ۱۰ روز غیرقابل مصرف می‌شود، افزود: شدت گل‌آلود بودن آب چشمه تا اندازه‌ای است که حتی مخازن آبگرمکن‌های خانگی نیز پر از گل و لای می‌شود.

وی با اشاره به علت گل‌آلود شدن آب چشمه سرخون، گفت: با توجه به این که شاهرگ ورودی آب چشمه از کوه‌های برف‌گیر معروف به گره از زیر آبراه‌های سطحی در این مسیر می‌گذرد، بر اثر بارش باران و سیل‌آسا شدن این آبراه‌های سطحی، این شاهرگ یا سفره آب زیرزمینی به ورودی چشمه نفوذ کرده و باعث گل‌آلود شدن آب
می‌شود.

ساکن روستای سرخون اردل خواستار مساعدت و تلاش مسوولان اداره آب استان و شهرستان اردل در راستای رفع این معضل شد و گفت: با نصب یک دستگاه تصفیه آب برای مدت ۶ ماه از سال در مسیر پمپ انتقال آب از چشمه به مخزن یا منبع آب سرخون مشکل مردم این منطقه برطرف می‌شود.

وی با اشاره به این که آب چشمه سرخون همچنین مزه نفت به خود گرفته است، افزود: این موضوع خطرناک، نه‌تنها سلامتی مردم را در معرض خطر قرار داده است، بلکه می‌تواند سلامتی محیط زیست رودخانه، آبزیان و مزارع پرورش ماهی حاشیه این رودخانه را در ورطه نابودی قرار دهد.

حیدری با اشاره به علت بروز این مشکل، گفت: در حال حاضر مرکز انتقال نفت شماره ۶گندمکار و لوله‌های انتقال نفت به این مرکز از روی شاهرگ ورودی آب چشمه می‌گذرد.

وی با بیان این که علت نفوذ نفت در آب چشمه را باید در جایی دیگر جستجو کرد، افزود: با توجه به این که هرچند سال یک بار شرکت نفت اقدام به لایه‌روبی و تمیز کردن مخازن ذخیره نفت می‌کند، مقدار زیادی لایه‌های خام نفتی یا قیر مانند را از مخازن جدا کرده و در حاشیه‌های مخازن یا اطراف آن می‌ریزند یا چاله می‌کنند و با توجه به این که شاهرگ ورودی آب سرخون از زیر این مخازن عبور می‌کند، بر اثر بارش باران و برف زباله‌های نفتی شسته شده و چربی‌های نفتی به رگه ورودی آب سرخون نفوذ و این خود باعث ورود نفت به آب سرخون شده است.

حیدری خواستار اقدام سریع مسئولان نسبت به رفع این معضل شد و گفت: انتظار داریم مسئولان کشور با توجه به وخامت وضعیت پیش آمده در حداقل زمان ممکن نسبت به رفع این مشکل چاره‌اندیشی کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha