چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 38690
سلامت نیوز: ریزش مو یكی از مشكلاتی است كه به جرات می‌توان گفت اكثر مردم دنیا با آن مواجه هستند و هر كس به نوعی درصدد رهایی از آن است ولی واقعا چه زمانی موها ریزش دارند؟راه‌حل چیست؟ گاهی با چند دارو ساده ریزش موها درمان می‌شود و گاهی تنها راه، كاشت مواست.


ریزش مو یكی از مشكلاتی است كه به جرات می‌توان گفت اكثر مردم دنیا با آن مواجه هستند و هر كس به نوعی درصدد رهایی از آن است ولی واقعا چه زمانی موها ریزش دارند؟ به‌طور كلی در هر زمانی 10درصد از موها در حال استراحت هستند و بعد از گذشت 3 تا 4 ماه این موها می‌ریزند و به جای آن‌ها موهای جدیدی رشد می‌كنند. درعلم پزشكی زمانی می‌گویند، فرد دچار ریزش مو شده‌است كه در طول روز بیش از 50 تا 100 تار موی او بریزد یا اگر حدود 100 تار مو را بكشند بیشتر از 4 تا 5 تار مو كنده شود و بریزد. اما راه‌حل چیست؟ گاهی با چند دارو ساده ریزش موها درمان می‌شود و گاهی تنها راه، كاشت مواست.

وقتی چربی سر موجب ریزش‌موها می‌شود


در ریزش مو آندروژنیك كه بیشتر در آقایان اتفاق می‌افتد، ماینوكسیدیل و قرص‌های فیناستراید تجویز می‌شود و تا به حال نیز نتایج خوبی مشاهده شده‌است. اگر هم ریزش مو آندروژنیك در خانم‌ها مشاهده شود علاوه‌بر تجویز ماینوكسیدیل، تركیباتی از تروژسترون به‌صورت موضعی تجویز می‌شود.

اگر بیماری دچار چربی شدید پوست سر یا عوامل شوره‌ای است، درمان شوره‌سر و كنترل چربی پوست می‌تواند تا حد زیادی ریزش موها را كم كند. خشكی شدید پوست سر نیز با بعضی از داروهای موضعی و آب رسانی پوست كنترل می‌شود در نتیجه آن، میزان گردش خون محیطی افزایش می‌یابد و فولیكول‌های مو تغذیه می‌شوند و در نهایت ریزش ناشی از خشكی پوست كاهش می‌یابد. علاوه‌بر این استفاده از برس‌ها و شانه‌های چوبی نیز می‌تواند موثر باشد چون كمتر موها را تحریك می‌كنند.

شامپوهای ضدریزش فایده‌ای دارند؟

تقریبا می‌توان گفت، شامپوها نقشی در ریزش مو ندارند. استفاده از یك شامپوی مرغوب بیشتر می‌تواند در درخشان شدن موها تاثیر داشته باشد. پزشكان هیچ‌گاه برای درمان ریزش موها تنها به یك شامپو اكتفا نمی‌كنند و حتما با توجه به علل زمینه‌ای ریزش موها درمان موثری را پیش می‌گیرند و در كنار درمان‌های دیگر یك شامپوی ضدریزش هم توصیه می‌كنند. در واقع شامپو تنها می‌تواند یك درمان تكمیلی باشد، مثلا شامپوهای حاوی كافئین با افزایش جریان خون محیطی شاید بتوانند كمی در ریزش موها تاثیر داشته‌باشند.

ماینوكسیدیل به چه كسانی توصیه می‌شود؟

ماینوكسیدیل یكی از موثرترین داروهای ریزش مواست، در واقع در گذشته این دارو برای مصارف دیگر استفاده می‌شد ولی محققان به این نتیجه رسیدند كه یكی از عارضه‌های آن پرمویی است. به همین دلیل پیشنهاد شد به‌عنوان درمان ریزش به كار رود، اما اگر می‌خواهید استفاده از ماینوكسیدیل را شروع كنید باید چند نكته را بدانید؛ اول این‌كه قطع ناگهانی ماینوكسیدیل می‌تواند مجددا باعث ریزش موها شود به همین دلیل باید مصرف آن تا سال‌ها ادامه یابد و حتی اگر می‌خواهید دارو را كنار بگذارید باید به‌تدریج مصرف آن را كم و بعد قطع كنید. نكته دیگر این‌كه چند ماه بعد از شروع مصرف، موها رشد می‌كنند درنتیجه باید صبر و حوصله زیاد داشت. ماینوكسیدیل را باید روزانه یك‌بار مصرف كرد و حتی در بعضی مواقع در ما‌ه‌های ابتدای مصرف توصیه می‌شود 2 بار در روز استفاده شود.

بهترین روش كاشت مو؟


در روش FUT به شكل جراحی، یك نوار باریك در پشت‌سر برداشته می‌شود و بعد از آماده‌سازی جلوی سر، این موها در این منطقه خالی كاشته می‌شوند. موها معمولا از پشت‌سر و جایی كه بانك موی خوبی وجود داشته‌باشد برداشته می‌شوند، بعد تیم پزشكی این بخش‌ها را به گرافت‌هایی خرد كرده و در محل خالی از مو سوراخ‌هایی ایجاد می‌كنند تا فولیكول‌ها در آن محل كاشته ‌شود. این عمل حدود 6 تا 8 ساعت و با توجه به میزان موهای ریخته شده می‌تواند طولانی‌تر یا كوتاه‌مدت‌تر باشد. موها بعد از مدتی به همان حالت طبیعی قبلی برمی‌گردند و نیاز به استحمام و كوتاه كردن دارند.


شایع‌ترین علل ریزش مو

هر پزشكی قبل از این‌كه بخواهد ریزش موها را درمان كند باید علت ریزش موها را به درستی تشخیص دهد.

 عوامل تغذیه‌ای: یكی از شایع‌ترین علل ریزش موها، عوامل تغذیه‌ای و به‌خصوص فقر آهن است، البته كمبود روی، كلسیم و پروتئین و... نیز می‌توانند باعث ریزش مو شوند.

 بیماری یا جراحی سخت: ۳ یا ۴ ماه پس از یك بیماری سخت یا جراحی خشن به خاطر استرسی كه به‌وجود می‌آید ممكن است به‌طور ناگهانی تعداد زیادی از موها بریزند كه البته موقتی است. بیماری‌هایی مثل دیابت نیز می‌توانند ریزش مو ایجاد كنند.

  اختلالات هورمونی: اگر مشكل تیروئیدی وجود داشته باشد، چه پركار و چه كم‌كار، می‌تواند باعث ریزش موی شما شود ولی با حل مشكل تیروئید، این مشكل هم حل خواهد شد. شاید تعادل هورمون‌های زنانه مثل استروژن یا مردانه مثل آندروژن به هم خورده باشد كه باز هم می‌تواند از علل ریزش مو باشد. متعادل كردن این هورمون‌ها نیز به حل ریزش مو منجر خواهد شد.

 چربی پوست سر: اگر پوست سر چرب باشد یا حتی پوست شوره داشته باشد ممكن است ریزش مو بیشتر شود.

 خشكی پوست سر: گاهی نیز خشكی شدید پوست سر و انواع درماتیت‌ها و زمانی كه گردش خون خوبی در این منطقه وجود ندارد، ممكن است باعث ریزش موها شوند.

 بارداری: ریزش مو در بسیار از خانم‌ها بعد از گذشت ۳ ماه از بچه‌دار شدن بیشتر می‌شود. این به خاطر این هست كه در زمان بارداری افزایش مقدار هورمون‌های زنانه سبب می‌شود تا بدن موهایی را كه باید می‌ریختند نگاه دارد و پس از بارداری كه سطح هورمون‌ها نرمال می‌شود، موهای اضافه ریزش پیدا می‌كنند.

  داروها: بعضی داروها نیز باعث ایجاد این مشكل می‌شوند، مثلا داروهایی مثل داروهای ضد‌انعقاد خون (وارفارین، هپارین)، داروهای ضد‌افسردگی، داروهای ضد‌نقرس، شیمی‌درمانی كه برای سرطان‌ها استفاده می‌شود. قطع این داروها به كاهش ریزش مو بسیار كمك‌كننده است.

  عفونت: بعضی از عفونت‌ها مثل عفونت‌های قارچی(قارچ كچلی) یا حتی رعایت نكردن بهداشت باعث ریزش مو می‌شوند كه با درمان آن با داروهای ضد‌قارچ، می‌توان از ریزش مو جلوگیری كرد.

اولین قدم در كاشت مو چیست؟


كاشت و پیوند مو این روزها با چند روش انجام می‌شود، كه اغلب آن‌ها بسیار مطمئن هستند و تا به حال نیز نتایج خوبی دیده شده‌است و اكثر بیماران از انجام آن رضایت داشته‌اند. هرچند این عمل بسیار ساده و بی‌خطر است اما رعایت كامل نكات ایمنی و تخصص پزشك برای حفظ سلامت بیمار و به دست آمدن نتیجه مطلوب ضروری است، همچنین به‌دلیل حساسیت زیاد این عمل لازم است به‌طور تیمی انجام شود.

بنابراین اگر شما هم داوطلب پیوند مو هستید، نخستین گام مهم یافتن یك جراح باتجربه است تا در قبال صرف وقت و هزینه جراحی بتوانید به نتیجه رضایت‌بخش برسید و همچنین لازم است كه خودتان نیز اطلاعات بیشتری درباره پیوند مو بدانید. این روزها 2 روش FUTو FITجزو رایج‌ترین روش‌های كاشت مو هستند كه با مشورت پزشك خود می‌توانید مناسب‌ترین را انتخاب كنید، در واقع فولیكول‌های مو را به‌صورت تك‌تك و با همان حالت طبیعی می‌كارند، موهای كاشته‌شده همانند موهای طبیعی رشد خواهند كرد.

چه موهایی در سر كاشته می‌شود؟

در كاشت مو با توجه به نوع روش پیوند، موهای خود شخص از پشت‌سر یا ناحیه‌ای از بدن برداشته می‌شود و سپس با استفاده از میكروسكوپ و لوپ‌های مخصوص، فولیكول‌های آن به‌صورت تك‌تك جدا می‌شوند و با همان ظرافتی كه جدا شده‌اند در ناحیه گیرنده با ایجاد برش‌هایی در حد یك میلی‌متر پیوند زده می‌شود. بدن نیز به این موها واكنشی نشان نمی‌دهد و در واقع حسن پیوند موی طبیعی همین است. با توجه به این‌كه عضو پیوندی از بدن خود فرد تهیه می‌شود، احتیاج به نگهداری و مراقبت‌های درمانی ندارد. اگر پزشك كاملا باتجربه باشد آنقدر ظریف این موها را برمی‌دارد كه تنها یك خط بسیار باریك می‌ماند.البته توجه داشته‌باشید وقتی موها كاشته می‌شوند بعد از 4 تا 6 ماه می‌ریزند و بعد از آن مجددا موها رشد خواهند كرد، به همین دلیل نباید نگران شوید چون ریزش بعد از كاشت طبیعی است.

این روش برای زیر 25 سال مناسب نیست!

روش FUT به همه كسانی كه دچار ریزش مو شده‌اند توصیه نمی‌شود، بهتر است افراد بین 18 تا 25 سال كه تازه دچار ریزش مو شده‌اند از این روش استفاده نكنند، چون در این سن همچنان ممكن است ریزش مو آندروژنیك كامل نشده باشد ادامه داشته‌ باشد. به همین دلیل اگر یك نوار باریك از پشت‌سر برداشته‌ و در جلوی سر كاشته‌شود با توجه به ادامه ریزش مو هم ممكن است بعدا از نظر بانك مو مشكلی ایجاد شود و هم این‌كه دوباره خط ریزش به سمت عقب پیشروی كند و مجددا جلوی سر خالی شود اما غالب افراد می‌توانند از این روش استفاده كنند، البته فرد باید سلامت كامل داشته باشد و دچار بیماری‌هایی چون دیابت یا عفونت‌های موضعی نباشد. توجه كنید تنها افرادی می‌توانند از این روش استفاده كنند كه موهای پشت‌سر آن‌ها تراكم نسبتا بالایی داشته‌باشد تا با برداشتن قسمتی از آن‌ها،  موها كم نشان ندهند.

اگر موهای پشت‌سر كم باشند چه كنید

 در روش FIT كه نسبت به روش FUT قدیمی‌تر است، نیازی به برداشتن آن نوار باریك از پشت‌سر نیست؛ در این روش فولیكول برداشته شده و در قسمت‌های لازم كاشته می‌شوند. این روش محاسن و معایب خاص خودش را دارد، مثلا نیاز به جراحی عمده‌ای ندارد و در نتیجه ریسك جراحی نخواهیم داشت اما از معایب آن این‌كه احتمال دارد هنگام برداشتن فولیكول‌ها آسیب ببینند و در نتیجه تخریب آن‌ها، كاشت نتیجه مطلوبی نداشته باشد. از طرف دیگر چون موها دانه‌دانه برداشته می‌شوند، زمان كاشت طولانی‌تر خواهد شد و در بعضی مواقع كه بیمار بانك موی خوبی ندارد موها را از بدن برمی‌دارند، البته برداشتن موها از سر، نتیجه بهتری خواهد داشت.

 روشی ساده و موثر برای جلوگیری از ریزش مو

PRP یا تزریق پلاكت جزو روش‌های جدیدی است كه این روزها مرسوم شده است. این روش حدود 10 سی‌سی خون از یك رگ پرخون دست بیمار گرفته می‌شود و بعد در كیت‌های مخصوص ریخته و سانتریفیوژ شده و پلاكت‌های آن جدا می‌شود و بعد پلاسمای غنی از پلاكت را در سر تزریق می‌كنند. پلاكت‌ها ویژگی‌های خاصی دارند كه فولیكول‌های مو را تقویت می‌كنند و خون‌رسانی به فولیكول‌های مو را افزایش می‌دهند و معمولا در خیلی مواقع بعد از 3 ماه موها شروع به رشد می‌كنند، البته موادی هم وجود دارد كه PRP هیچ نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت؛ معمولا به این افراد توصیه می‌شود بعد از 3 ماه یك تزریق مجدد داشته‌باشند.

  آیا PRP عوارضی دارد؟

PRP روشی بسیار ساده و ایمن است كه در آن تنها یك تزریق موضعی وجود دارد و بیمار بعد از عمل نیاز به استراحت چندانی ندارد. این روش هم می‌تواند ریزش موها را كنترل كند و هم این‌كه در خیلی از موارد شاهد رشد موها بودیم. این روش چون خون خود فرد دوباره به‌خودش تزریق می‌شود اصلا احتمال انتقال بیماری وجود ندارد و هزینه آن نیز به‌مراتب كمتر از كاشت است و بیمار لازم نیست 6 تا 7 ساعت در اتاق عمل باشد و تنها 45دقیقه طول می‌كشد.

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • shamsadin ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    11 3
    آیا prpحتما جواب میدهد