سلامت نیوز: خانمها به ویژه آنهایی كه در دو سال گذشته زایمان داشته اند، در خطر كاهش میزان آهن هستند كه می تواند سبب بروز كم خونی شود. گوشت قرمز منبع مناسبی از آهن است كه به راحتی توسط بدن جذب می شود.

این نكات پیشنهادی، انرژی تان را تقویت، از ابتلا به بیماریها پیشگیری، و به شما كمك می كند احساس و نیز ظاهری جوانتر داشته باشید.

۱- شیر: فقط یك لیوان شیر كم چرب، یك سوم نیاز روزانه شما به كلسیم را (كه برای داشتن استخوانهایی قوی و دندانهایی سالم لازم است) تأمین می كند. رژیم غذایی سرشار از كلسیم و مواد لبنی، خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان كولون را بسیار كاهش می دهد. شیر منبع ارزشمندی برای ویتامین های A و D است.

۲- كلم بروكلی: حاوی ویتامین های A و C، بتا كاروتن و فیبر است كه می تواند خطر بیماریهای قلبی و بعضی از انواع سرطان را كاهش دهد. كلم بروكلی را خام یا آب پز مصرف كنید.

۳- موز: حدود یكصد كالری دارد و منبع بسیار غنی فیبر و ویتامین های B۶ و C است. همچنین، سرشار از پتاسیم است. پتاسیم یك ماده معدنی است كه فشار خون را تنظیم می كند و برای كاركرد صحیح ماهیچه ها ضروری است. پس از چند ساعت كار و خستگی (وقتی سطح پتاسیم به كمترین میزان خود می رسد) موز را به صورت مخلوط با شیر یا مواد نشاسته ای مصرف كنید و تمام روز انرژی داشته باشید.

۴- آب پرتقال: منبع سرشار از ویتامین C است. فقط یك لیوان آب پرتقال ۱۲۰درصد از نیاز روزانه شما را تأمین می كند. همچنین، حاوی فلوت و پتاسیم نیز هست.

۵- سالاد: جمع كردن تعداد زیادی از سبزیجاتِ سبز به همراه گوجه فرنگی، هویج و خیار هوشمندانه ترین راه وارد كردن سبزیجات به رژیم غذایی روزانه است. تحقیقات نشان داده است مصرف دست كم سه وعده سبزیجات در روز به كاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماریهای قلبی و دیابت كمك شایانی می كند.

۶- كره بادام زمینی: كره بادام زمینی سرشار از پروتئین، فیبر، آهن و ویتامین E است. همچنین حاوی چربی مفید است كه می تواند كلسترول را نیز پایین بیاورد. كره بادام زمینی روی نان گندم با یك لیوان شیر كم چرب غذای كاملی است.

۷- سیب زمینی: در تمام طول سال قابل دسترس است و نباید مصرف آن را فقط به صورت سرخ كرده و در تعطیلات تجویز كرد. سیب زمینی منبع عالی پتاسیم، فیبر، ویتامین C، و آنتی اكسیدانهای ضد سرطان مانند بتا كاروتن است.

۸- ماهی سالمون: این ماهی حاوی اسیدهای چرب اومگا ۳ است كه سطح كلسترول مضر را پایین می آورد. مصرف یك یا دو بار در هفته از این ماهی، خطر بیماریهای قلبی را كاهش می دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می كند. كسانی كه بیش از هفته ای یكبار ماهی مصرف می كنند كمتر از كسانی كه به ندرت ماهی می خورند دچار افسردگی می شوند.

۹- مواد نشاسته ای: مخلوطی از مواد نشاسته ای گوناگون می تواند ده نوع ویتامین و مواد معدنی را تأمین كند، و نیز دارای كربوهیدراتهای كمپلكس (برای تأمین انرژی) و فیبر است.

۱۰- گوشت قرمز: خانمها به ویژه آنهایی كه در دو سال گذشته زایمان داشته اند، در خطر كاهش میزان آهن هستند كه می تواند سبب بروز كم خونی شود. گوشت قرمز منبع مناسبی از آهن است كه به راحتی توسط بدن جذب می شود. روزانه بیشتر از یك كف دست از گوشت قرمز استفاده نكنید.

۱۱- ماست: منبع كلسیم و تقویت كننده استخوانها است. ماستهای كم چرب یا بدون چربی دارای پروتئین و پتاسیم نیز می باشند. ماست ساده را انتخاب كنید زیرا ماست های دارای طعم های مختلف اغلب از قند بالایی برخوردارند.

۱۲- تخم مرغ: حاوی پروتئینی است كه مادران برای ساخت و ترمیم ماهیچه های آسیب دیده به آن احتیاج دارند. تخم مرغ همچنین دارای ویتامین D است كه به بدن كمك می كند كلسیم را به خوبی جذب نماید. به علت وجود كلسترول در زرده تخم مرغ بهتر است روزانه بیش از یك عدد مصرف نشود.

۱۳- سوپ سبزیجات: سوپهای حاوی سبزیجاتی مانند هویج، سیب زمینی و پیاز سرشار از ویتامینها و مواد معدنی هستند. از آنجا كه مقدار زیادی آب نیز در این نوع غذا وجود دارد، فیبر بیشتری به بدن می رساند و كالری نسبتاً كمتری نیز دارد.

۱۴- سُس گوجه فرنگی: یك آنتی اكسیدانت بسیار قوی است كه از احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی جلوگیری می كند. سُس های شیشه ای دارای فیبر و ویتامینهای A و C هستند. درصورتی كه سس گوجه فرنگی را در تابهٔ آهنی گرم كنید، آهن آن تقویت می شود.

۱۵- لوبیا: انواع لوبیای كنسرو شده یا خشك منبعی غنی از پروتئین كم چربی، آهن و فیبر هستند كه به كاهش سطح كلسترول خون كمك می كنند. با اضافه كردن مقداری لوبیا به هر نوع سوپ یا سالاد می توانید آن را به غذایی غنی تر و سالم تر تبدیل كنید. از آنجا كه سدیم لوبیای كنسرو شده زیاد است، قبل از مصرف آن را در آب سرد بخیسانید یا لوبیای بدون نمك را انتخاب كنید.

منبع:روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha