سلامت نیوز :سندرم تخمدان پُر کیست، وضیعتی است که اغلب با قاعدگی نامنظم، افزایش رشد موهای زائد (هیرسوتیسم) و چاقی مشخص می‌شود. اما می‌تواند زنان را با اشکالات متفاوت روبرو کند. التهابات پوست صورت و تیرگی پوست از دیگر عوارض این کیست‌هاست. درباره عوارض این کیست‌ها و تاثیری که بر پوست زنان دارد، با دکتر علیرضا فیروز، معاون مرکز تحقیقات پوست و زیبایی کشور، متخصص پوست و مو و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به گفت‌وگو پرداختیم.

دکتر علیرضا فیروز به سینانیوز گفت: «قاعدگی‌های نامنظم یا سنگین می‌توانند علامت وضعیت سندرم تخمدان در بالغین باشد. سندرم تخمدان پرکیست امکان دارد در زمانی که خانمی برای باردار شدن مشکل دارد بارز شود.»
وی افزود: «علائم و نشانه‌های سندرم تخمدان پر کیست از اختلال در چرخه تولید مثل منشاء می‌گیرد. که بصورت طبیعی هر ماهه با آزاد شدن یک تخمک از تخمدان تکمیل می‌شود. نام این وضعیت از ظاهر تخمدان‌ها، در زنانی که این اختلال را دارند گرفته شده است. این کیست‌ها فولیکول‌هایی هستند که از کیسه‌های مایع حاوی تخمکهای نابالغ پر شده‌اند.»
معاون مرکز تحقیقات پوست و زیبایی کشور افزود: «کیست‌های تخمدان اختلالی است که علاوه بر بروز بیماری‌هایی مثل بیماری‌های قلبی و دیابتی، باعث قاعدگی نامنظم و افزایش هورمون مردانه می‌شود. افزایش این هورمون‌های مردان باعث بروز موهای زائد در قسمت چانه صورت زنان و همچنین در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود.»
دکتر فیروز تصریح کرد: «بسیاری از زنانی که به پزشکان متخصص پوست و مو مراجعه می‌کنند از بروز جوش‌های سفت و کیستیک بر روی صورتشان، با وجود درمان‌های طولانی مدت، گله مندند. پس از انجام آزمایشات مشخص می‌شود که اشکال از تغییرات هورمونی بر اثر وجود کیست‌ در تخمدان این زنان است. بنابراین به نظر می‌رسد زنان اگر از اختلالات پوستی – علاوه بر درمان‌های طولانی مدت- و ازدیاد موهای زاید در صورت و بدنشان رنج می‌برند، حتما از وضعیت سلامت تخمدان‌های خود مطمئن شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha