عضو مركز ملی مطالعات اعتیاد با تشریح علل نیامدن معتادان به سمت ترك گفت: لجبازی، پرخاشگری و ترس عامل نیامدن معتادان برای ترك است بنابراین برخورد خانواده ها با معتادانشان برای ترك نباید تحقیركننده باشد زیرا لجبازی آنان را تحریك می كند.

سلامت نیوز :عضو مركز ملی مطالعات اعتیاد با تشریح علل نیامدن معتادان به سمت ترك گفت: لجبازی، پرخاشگری و ترس عامل نیامدن معتادان برای ترك است بنابراین برخورد خانواده ها با معتادانشان برای ترك نباید تحقیركننده باشد زیرا لجبازی آنان را تحریك می كند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان علی فرهودیان افزود: اعتیاد بیماری است كه یكی از علائم و نشانه های آن این است كه در بسیاری از مواقع فرد به بیماری خودش واقف نیست. ممكن است ما بیماری هایی مثل سرماخوردگی و درد شكم داشته باشیم اما خیلی بعید است كه متوجه آن نباشیم ولی در مورد اعتیاد به خاطر اینكه تغییراتی در مغز اتفاق می افتد فرد فكر می كند كه بیمار نیست.
یكی از این تغییرات این است كه قسمت هایی از مغز كه باید بیماری را در بدن شناسایی كند خودش بیمار می شود. لذا با معتاد كاری می كند كه نداند واقعا بیمار است و ممكن است به همین دلیل معتاد برای آمدن به سمت درمان مقاومت كند.
درمان سوءمصرف موادمخدر به خصوص شیشه كه عوارض روانشناختی بیشتری نسبت به دیگر مواد دارد همیشه با این مشكل مواجه است.
این عضو مركز ملی مطالعات اعتیاد در پاسخ به اینكه خانواده ها چه كاری می توانند برای افراد معتاد به شیشه در خانواده خود انجام دهند تصریح كرد: اولین سؤال این است كه چه اتفاقی برای فرد می افتد كه به سمت درمان نمی آید یا اینكه چه مشكلاتی داشته است كه منجر به ورودش به سمت مصرف موادمخدر شده است؟
یكی از مهم ترین دلایل و شاید بیشترین علت این موضوع این است كه فرد هنوز از ماده مصرفی خود لذت می برد و هنوز دچار عوارض آن نشده است.
گاهی اوقات دلیل آن این است كه فرد خودش می داند كه معتاد شده و باید برای درمان مراجعه كند و صلاحش به ادامه مصرف نیست اما جرئت بازگوكردن و كمك گرفتن از دیگران را ندارد.
گاهی اوقات هم فرد با عقاید غلطی نسبت به موادمخدر مواجه است مثلا به غلط تصور می كند كه ترك اعتیاد در سنین بالا خطرناكتر از ادامه مصرف آن است، لذا برای درمان مقاومت می كند.
گاهی اوقات نیز مشكلاتی مانند لجبازی مانع رفتن فرد به سمت درمان اعتیاد می شود كه به عنوان مثال فرد با اعضای خانواده لج می كند و با خود می گوید چرا من باید برای خواست آنها اعتیادم را ترك كنم.
نگران یا ناراحت از اعتراف به مصرف خود است باید شرایط را طوری فراهم كند تا اطمینان بیشتری پیدا كند.
اولین كاری كه خانواده باید انجام دهد این است كه باید دانش خود را درباره اعتیاد گسترش دهد تا به جای اینكه با فرد معتاد مقابله كند بتواند افكار و احساسات وی را درك كند و یك فضای مناسب احساسی و منطقی بین اعضای خانواده برقرار كند تا محاوره و ارتباط مناسب شكل گیرد؛ این نكته پیش شرط لازم برای این است كه یك خانواده بتواند فرد معتاد را راغب به ترك اعتیاد كند.
البته روش های اختصاصی در كارگاه های راغب سازی برای درمان اعتیاد در شهر تهران در حال آموزش است كه افراد می توانند از آن استفاده كنند.
دومین كاری كه خانواده باید انجام دهد این است كه بررسی كند و ببیند كه معتاد چقدر از مصرف موادش سود می برد و اگر احساس این است كه فرد هنوز ماده مخدر برایش كمك كننده است می تواند او را روش های تشویقی كه برای هر عضوی از خانواده اختصاصی است به كمك تشویق و فشار معتاد را متقاعد كند كه ورود به درمان اعتیاد به نفعش است و اگر این ورود اتفاق نیفتد فرد معتاد حمایت های خانواده را از جمله پول توجیبی و غیره از دست می دهد.
معمولا خانواده ها این كار را انجام می دهند و در مشاوره ها به ما می گویند كه ما تمام مواردی را كه شما گفتید مو به مو انجام دادیم اما چرا جواب نگرفتیم كه در پاسخ باید گفت نكته مهم این است كه لازم است فضای اولیه و تغییر نگرش برای اعضای خانواده اتفاق بیفتد كه نیفتاده است.
خانواده یاد نگرفته است كه احساسات خود را درست در مصاحبه ای كه با فرد معتاد دارد هدایت كند و گهگاه گفتن حتی یك كلمه نابجا یا تحقیر و مقایسه می تواند نتیجه جلسه را كاملا برعكس كند.
به عبارت دیگر این موارد می تواند همان عواملی را كه مانع ورود فرد به درمان می شود مانند لجبازی، پرخاشگری و ترس را تشدید كند و نتیجه جلسه به جای اینكه این باشد فرد راحت تر به درمان ورود كند مقاومت بیشتر معتاد را به همراه دارد.
خانواده ها می گویند كه ما همه این صحبت ها را انجام دادیم اما او بیشتر فریاد زد اما باید در نظر داشت كه مهم، نحوه گفتن كلمات و روش آن است.
ممكن است فرد در یك جمله خیلی خوب را از یك عضو خانواده نپذیرد اما یك جمله غلط را از دوستش به راحتی بپذیرد. كه این موضوع به نوع ارتباط بین معتاد و اعضای خانواده برمی گردد.
به گزارش فارس در این زمینه توصیه مهم به خانواده ها كه بسیار تحت فشار هستند و از آنها انتظار زیادی نمی رود تا خیلی خوب بتوانند احساسات خود را كنترل كنند چرا كه شدیداً رنج كشیده اند و طبیعی است كه عصبانی شوند و به غلط احساس گناه راجع به اعتیاد فرد داشته باشند این است كه به یكی از درمانگران اعتیاد مراجعه كنند و شرایط اختصاصی معتاد و محیط خانواده را عنوان كنند درمانگر به این خانواده كمك می كند تا بهتر بتواند با محدودیت ها و تشویق های ویژه معتاد را به سمت درمان هدایت كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha