شنبه ۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 38731
سلامت نیوز :صدای اضطرار آلودگی هوا هم به گوش رسید، اما همچنان شهروندان در این زمینه فریادرسی ندارند.
آمارها تشدید آلودگی‌هوا را گوشزد می‌كند، اما برخی از مسئولان باز هم اعلام می‌كنند كه هوا هنوز در شرایط اضطرار قرار نگرفته است و بر این اساس نیازی به تعطیلی پایتخت نیست.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران علت هم واضح است، شهروندان پایتخت نشین هنوز هم می‌توانند نفس بكشند، حال چه فرقی می‌كند شرایط پایداری هوا تغییری نكرده باشد و آلودگی هوا هر روز شدیدتر شود.
در حالی كه استانداری تهران اعلام می‌كند كه آلودگی هوای تهران رو به تشدید است و احتمال تعطیلی پایتخت وجود دارد، اما بعضی نهادهای دیگر اعلام می‌كنند كه نیازی به تعطیلی نیست و مدارس و ادارات استان تهران همچنان باز خواهند ماند!

این اختلاف نظر حتی در تشكیل جلسه كمیته اضطرار آلودگی هوای پایتخت هم وجود داشت و در شرایطی كه بسیاری از مردم منتظر برگزاری این جلسه و تصمیمات آن بودند، این كمیته در كمال ناباوری تشكیل نشد و در حقیقت ثابت كرد كه هنوز هم هوای تهران جایی برای نفس كشیدن دارد!
این كه پایتخت با این وسعت محدود، تعداد بالای شهروندان و خودروهایشان هنوز هم به آنها مجالی برای نفس كشیدن می‌دهد، جای تقدیر دارد، چه آن كه با وجود تردد حدود 4 میلیون خودرو در پایتخت چیزی حدود 8 برابر معابر آن، آلودگی كارخانجات و كارگاه‌ها و كیفیت پائین سوخت و خودروها حتی دیگر نباید انتظار داشت كه سرسوزنی اكسیژن به ریه‌های پایتخت نشین‌ها برسد!

اما بنا به اعلام مسئولان ظاهراً تهران با وجود همه بدی‌هایش آنچنان كه باید لطف خود را حداقل در این زمینه از مردمش دریغ نكرده است! و اگر هم كرده مسئولان تلاش می‌كنند تا كسی از این كم لطفی پایتخت مطلع نشود! با وجود این اصل موضوع را نمی‌توان نادیده گرفت، اگرچه آمارهای مشخصی درباره مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا وجود ندارد و به قول محمدجواد محمدی زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ربط مستقیم مرگ افراد به آلودگی هوا فقط در حد یك ادعاست، اما بالارفتن آمار بیماری‌های قلبی و تنفسی و به تبع آن مرگ و میر افراد سالمند و بیماران قلبی در روزهای آلوده صرفاً یك ادعا نیست، چه آن كه شما هم به عنوان یك شهروند با وجود داشتن قلب و ریه‌ای سالم هنگام قدم زدن در خیابان‌ها احساس تنگی نفس می‌كنید.

شنیدن خبر ارتقای كیفیت سوخت و خودروهای تولید داخل، سختگیری در اجرای طرح زوج و فرد، افزایش قیمت بنزین و كاهش مصرف سوخت هم البته بسیار امیدواركننده و رضایت بخش است، اما در جایی كه آلودگی هوا از حد استاندارد فراتر رفته و به مرز بحران و اضطرار رسیده است، راه حلی هم به نام تعطیلی وجود دارد.
مصوبه مجلس هم قطعاً این اضطرار را خطرناك بودن و تهدید جان شهروندان می‌داند و منافاتی با تعطیلاتی كه جان مردم را حفظ می‌كند، نخواهد داشت!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha