مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست اعلام كرد: در شرایط موجود مردم تا می‌توانند در خانه بمانند و گروه‌های حساس مانند کودکان، بیماران و سالمندان برای طولانی مدت در معرض هوای آزاد قرار نگیرند.

راهكارهای كوتاه‌مدت برای كاهش آلودگی هوای پایتخت
سلامت نیوز :مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست اعلام كرد: در شرایط موجود مردم تا می‌توانند در خانه بمانند و گروه‌های حساس مانند کودکان، بیماران و سالمندان برای طولانی مدت در معرض هوای آزاد قرار نگیرند.

وحید نوروزی با اشاره به اینکه اگر به همین شکل پیش برویم از نظر میزان گازهای آلاینده ظرف مدت دو سال به شرایط سال 1380 بازمی گردیم، گفت: این احتمال وجود دارد که دوباره منوکسید‌کربن و اکسید‌های نیتروژن مهمان ریه‌های مردم تهران بشوند.

به جای آب‌پاشی تهران دنبال کارهای آزمایش شده بروید

نوروزی از مسئولان مربوطه درخواست کرد سراغ کارهای جدیدی که برای اولین بار در دنیا قرار است برای مبارزه با آلودگی هوا انجام شود، نروند و اظهار کرد: به جای انجام کارهایی مانند آب‌پاشی تهران، باید به دنبال کارهایی برویم که نتیجه‌اش قبلا آزمایش شده و به اثبات رسیده است.

وی با بیان اینکه به منظور کاهش آلودگی هوای پایتخت علاوه بر راه‌حل‌های بلند مدت و میان مدت مجموعه‌‌ای از راهکارهای کوتاه مدت نیز قابل اجراست تصریح کرد: جلوگیری از تردد خودروهای بسیار پرمصرف و آلاینده و سپس از رده خارج کردن این خودروها بدون توجه به سن آنها در مرحله بعد نخستین راه‌حل است.

نوروزی توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های فاقد انژکتور و سیستم هوشمند کنترل سوخت و ایجاد محدودیت‌های جدید برای خودروهای زیر مدل 1382 یعنی سالی که استاندارد یورو ۲ شروع شد را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: یکی از این محدودیت‌ها اخذ عوارض محیط زیستی براساس سن یا میزان آلایندگی خودروهاست.

موتورسیکلت 8 برابر خودرو آلودگی دارد

وی با تاکید بر اینکه هر دستگاه موتورسیکلت به اندازه ۸ دستگاه خودرو آلودگی ایجاد می‌کند، اظهار کرد: اعمال تردد زوج و فرد برای موتورسیکلت‌ها و تصویب طرح ترافیک برای آنها و در مقابل آزاد بودن تردد موتورسیکلت‌های برقی در تمام محدوده‌ها یکی دیگر از راهکارهای کوتاه مدت است.

نوروزی افزایش ضربتی ۱۰۰ ایستگاه جدید سنجش آلاینده‌های هوا با مکان‌یابی صحیح برای پایش دقیق و صحیح کیفیت هوا را ضروری دانست و تصریح کرد: نظارت بر کیفیت سوخت مصرفی و کیفیت آلایندگی خودروهای تولیدی نیز باید در مراجع بی‌طرف کنترل شود و این گونه نباشد که پژوهشگاه نفت، کیفیت سوخت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع، کیفیت خودروها را کنترل کنند.

وی از تأمین گازوییل مرغوب در استان تهران به منظور مدیریت حجم قابل توجهی از ذرات معلق به عنوان راه‌حلی کوتاه مدت نام برد و اضافه کرد: علاوه بر این باید از مصرف مازوت توسط صنایع عمده مانند نیروگاه‌ها جلوگیری شده و واحدهای صنعتی ملزم به استفاده از گاز در تمام فصول شوند.

گسترش ضربی حمل و نقل عمومی شاه کلید مهار آلودگی هوا

نوروزی با اشاره به اینکه هیچ خودروسازی به جز تعدادی انگشت‌شمار برنامه‌ای برای تأمین قطعه یدکی مبدل کاتالیستی ندارد، بر تعیین تکلیف خودروهایی که مبدل کاتالیستی آنها به اتمام رسیده تاکید و عنوان کرد: ادغام محدوده طرح ترافیک و طرح زوج یا فرد با یکدیگر و تغییر نام آن به محدوده محیط زیستی را آخرین و دهمین راهکار کوتاه مدت دانست.

مشاور زیست محیطی معاون شهردار تهران در پایان خاطر نشان کرد: آلودگی هوای شهرمان با یک برنامه ۳ تا ۵ ساله به شرطی که این برنامه مشخصات یک برنامه واقعی را داشته باشد قابل رفع است و البته در این میان فراموش نکنیم گسترش ضربتی حمل و نقل عمومی، شاه کلید هر برنامه‌ای برای مهار آلودگی هوای پایتخت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha