سلامت نیوز: سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افراد مبتلا به ایدز در کشور را به بیماران جزامی در جامعه تشبیه کرد و گفت: نبود آموزش‌های مناسب از سوی مسئولان موجب شده که بیماران مبتلا به ایدز در کشور، به بیمارانی خطرناک در جامعه تبدیل شوند.

حسن تأمینی‌لیچایی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اعلام این که تا دو دهه پیش کشور ما با شیوع بیماری ایدز روبه‌رو نبوده است، افزود: متأسفانه مسئولان کشور تا چند سال قبل منکر شیوع بیماری ایدز بودند اما هم‌اکنون رشد این بیماری در کشور مشهود است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این که بر اساس آمارهای بین‌المللی شیوع بیماری ایدز در کشورهای اروپایی سیر نزولی پیدا کرده است، گفت: کاهش شیوع ایدز در این کشورها تنها به‌علت برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های آموزشی است.

تأمینی‌لیچایی با بیان این که در کشورهای بین‌المللی آموزش از دوران پایه‌ای و کودکی آغاز می‌شود، افزود: اجرای برنامه‌ها آموزشی موجب می‌شود که افراد در هنگام روبه‌رو شدن با بیماری ایدز بر اساس قواعدی عمل کنند و هیچ مشکلی برای این افراد به‌وجود نمی‌آید.

وی افراد مبتلا به ایدز در کشور را به بیماران جزامی در جامعه تشبیه کرد و گفت: نبود آموزش‌های مناسب از سوی مسئولان موجب شده که بیماران مبتلا به ایدز در کشور، به بیمارانی خطرناک در جامعه تبدیل شوند این در حالی است که با فرهنگ‌سازی می‌توان این مشکل‌ها را حل کرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مشکل‌های پیرامون کنترل جمعیت بیماران مبتلا به ایدز در کشور، نبود آمار واقعی از این افراد است که این موضوع به‌علت نبود شناسایی دقیق از سوی سازمان‌ها است.

تأمینی‌لیچایی با بیان این که یکی از عوامل شیوع بیماری ایدز افزایش تماس‌های جنسی پرخطر است، یادآور شد: وزارت بهداشت و درمان باید برای کنترل بیماری ایدز در کشور راه‌‌حل مناسبی را اجرایی کند.

وزارت بهداشت تعداد کل موارد ثبت شده مبتلا به HIV پیشرفته در کشور را، سه‌هزار و ۵۴ نفر، تعداد موارد تحت درمان دو هزار و ۵۷۹ نفر، تعداد موارد فوت شده، چهارهزارو ۳۱۱ نفر اعلام کرد و این وزارتخانه برآورد کرد آمار مبتلایان در سال جاری به ۹۳ هزار و ۲۵۰ نفر برسد.

موارد ابتلا به ایدز در ایران در سال ۹۰ در زنان ۵/۸ درصد و در مردان ۵/۹۱ درصد است، همچنین راه انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی ۸/۶۹ درصد، مادر به کودک ۸/۰ درصد، موارد نامشخص ۳/۱۸ درصد و از طریق آمیزش جنسی ۱۰ درصد گزارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha