شنبه ۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 38753
سلامت نیوز: آمارها نشان می‌دهد كه طی دهه گذشته نرخ ابتلا به رفلكس معده 50 درصد افزایش یافته است و طبق بررسی‌های جدید چاقی می‌تواند عامل مهمی در بروز این بیماری و افزایش موارد ابتلا به رفلكس معده باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، رفلكس اسیدی وضعیتی است كه در آن اسید معده به داخل حلق و مری باز می‌گردد و باعث احساس سوزش شدید در این ناحیه از دستگاه گوارش می‌شود. این بیماری با عواملی چون چاقی، رژیم غذایی حاوی چربی زیاد، الكل و سیگار مرتبط است.

بر اساس نتایج یك مطالعه جدید كه در نروژ انجام گرفته تعداد افراد مبتلا به رفلكس معده از 6/11 درصد در سالهای 1995 تا 1997 میلادی به 1/17 درصد در سالهای 2006 تا 2009 افزایش یافته است. این مطالعه آماری روی 30 هزار نفر در نروژ انجام گرفته است.

به گزارش روزنامه دیلی میل، این آمار هم چنین حاكیست زنان بیش از مردان مستعد رفلكس معده هستند و هم چنین علائم این بیماری اغلب در افراد میانسال شدیدتر است.

بنابراین گزارش، علایم رفکلس اسیدی عبارتند از:

- سوزش سر دل كه یک احساس سوزش از معده یا پایین قفسه سینه به سمت گردن است.

- درد قفسه سینه

- اشکال در بلع

- خس خس کردن، فرسایش دندانی و آسم از علائم دیگر آن است زیرا شیره‌های معده می‌توانند راهشان را به سمت گلو، دهان و راه‌های هوایی شش‌ها باز کنند.

به گزارش ایسنا، برای بیشتر افراد مبتلا به رفلکس اسیدی، ناراحتی همراه با علایم می‌تواند کیفیت زندگی و فعالیت‌های روزانه شامل کار کردن را تحت تاثیر قرار دهد. رفلکس اسیدی همچنین علت سوزش سردل است و در موارد شدید می تواند بسیار دردسر ساز باشد. هنگامی که التهاب مری وجود دارد، جدار مری تخریب می‌شود و ممکن است زخمی شده و منجر به باریک شدن مری شود و بلع غذا و گاهی اوقات مایع را دردناک و مشکل سازد.

جزئیات بیشتر این مطالعه در مجله «گوت» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha