سلامت نیوز: برای از بین بردن سم و جلوگیری از مسمومیت کنسرو، باید حداقل20 دقیقه در دمای بالای 80 درجه جوشانده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا،  سید نادر مصطفوی یزدی درباره مسمومیت ناشی از کنسروها گفت: در مجموع 7 نوع سم بوتولیسم داریم كه سه نوع آن در انسان بیشتر بیماری زا است و انواع بیماری از جهت نحوه ایجاد آن شامل بوتولیسم نوزادی، مسمومیت غذایی و بوتولیسم زخم است.

وی اظهار داشت: کلستریدیوم بوتولینوم یك میکروب میله ای شكل (باسیل) است و زمانی كه در محیط دارای پروتئین با PH مناسب مانند کنسروها یا غذاهای مانده قرار گیرد، شروع به رشد می كند و مواد دفعی آن همان سم بوتولونیوم است.

وی افزود: این میکروب در شرایط نامساعد با تشکیل پوشش مقاوم به شکل هاگ در می آید. هاگ ها در بزرگسالان بیماری زا نیستند اما به دلیل اینكه سیستم گوارشی نوزاد برای مبارزه با میکروب ها کاملا تکامل نیافته است. اگر نوزاد یا کودکان زیر یک سال با تراکم بالایی از هاگ ها روبرو شوند امكان دارد هاگ ها به فرم فعال تبدیل شده و با ترشح سم باعث مسمومیت کودک شوند بنابراین توصیه می شود تا یك سالگی به كودك عسل داده نشود چرا كه عسل محیط مناسبی برای باقی ماندن هاگ میكروب است.

وی ادامه داد: البته حداكثر مرگ و میر بوتولیسم نوزادی حدود یك درصد است بنابراین اگرچه بیماری در کودکان خوش خیم است ولی بهتر است از نوزادان و کودکان کم سن بیشتر مراقبت شود.

مصطفوی اظهار داشت: وقتی فرد بزرگسال غذای حاوی سم ترشح شده از باسیل فعال را بخورد سم جذب بدن می شود و ممكن است اولین علائم بیماری تهوع، استفراغ، اسهال و یا یبوست باشد. اما گاهی هیچ كدام از این علائم هم دیده نشده و بیمار ابتدا به ساکن با علائم فلجی بیماری مراجعه می‌کند.

وی افزود: زمانی كه فردی با سم تماس پیدا كرد بعد از یك دوره كمون كه مدت زمان آن به میزان سم بستگی داشته و به طور میانگین یك و نیم روز طول می کشد، علائم درگیری عصبی در فرد پیدا می‌شود. نورون ها طوری درگیر می‌شوند كه نمی‌توانند ایمپالس عصبی را منتقل كنند، درگیری اعصاب از سر و گردن شروع می شود و به سمت انتهای اندام ها پیش می رود كه اصطلاحا به آن فلج پایین رونده می‌گویند.
 
این متخصص مسمومیت ها ادامه داد: از اولین علائم این نوع مسمومیت این كه ممكن است فرد دوبینی پیدا كند و یا لوچ شود و یا ممكن است آبریزش یا خشكی دهان داشته باشد كه خشكی دهان شایع تر است.
 
وی خاطرنشان كرد: پس از آن ممکن است در بیمار اختلال بلع نیز پیدا شود و به همین ترتیب اعصاب حرکتی به سمت پایین درگیر می‌شوند تا برسد به عضلات تنفسی که در صورت درگیر شدن آن‌ها اگر بیمار به کمک های پزشکی (دستگاه تنفس مکانیکی) دسترسی پیدا نکند به علت خفگی از بین خواهد رفت.

مصطفوی افزود: در تمام این مدت سطح هوشیاری و اعصاب حسی فرد درگیر نمی‌شود و به همین دلیل ممکن است تشخیص بیماری بسیار مشكل باشد.

وی خاطرنشان كرد: معمولا اعلام خطر برای مسمومیت ناشی از كنسروها بیشتر منظور غذاهای كنسروی است كه در منزل آماده می‌شود، چرا که در کنسروهای کارخانه‌ای مسیر تولید کنسرو به شکلی است که به طور معمول امکان دسترسی باسیل به غذا در پروسه تولید وجود ندارد مگر این‌که اختلالی ایجاد شود مثلا قوطی کنسرو سوراخ داشته باشد یا دستگاه ها ایراد داشته باشند.

وی افزود: اما در مواردی که در منزل غذایی برای مصرف در آینده آماده می‌شود از لحظه خنک شدن امکان آلودگی و رشد باسیل در آن فراهم خواهد بود و اگر زمان کافی به آن بدهیم، سم به مقادیری که بتواند باعث مسمومیت شود تولید خواهد شد.

دكتر مصطفوی پیشنهاد داد: اگر بخواهیم ساختار سلولی حفظ شود غذا باید خیلی سریع سرد شده و غذا را خیلی سریع فریز کرد و به هیچ وجه نباید غذا را برای مدت طولانی در درجه حرارت محیط قرار داد.

این متخصص مسمومیت ها اضافه كرد: اگر كنسروی باد كرده بود اصلا در آن را باز نكنند. اگر به نظرتان رنگ و بوی کنسرو یا غذا عوض شده است به هیچ وجه از چشیدن برای آزمایش آن استفاده نکرده و آن را دور بریزند.

وی خاطرنشان كرد: وقتی غذا پخته شد و دمای آن در محیط به مرحله قابل تحملی رسید در آن را ببندید و سریع در یخچال بگذارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha